۰ نفر

گاوهایی که برای صاحبانشان پیام می‌فرستند!

۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۴۴
کد خبر: 156433
گاوهایی که برای صاحبانشان پیام می‌فرستند!

دامداران انگلیسی به تازگی برای اطلاع از سلامت گاوهای خود از حسگرهایی که درون معده آنها کار گذاشته می‌شود استفاده می‌کنند.

به گزارش بلومبرگ، دامداران در لندن با استفاده از فناوری SmaXtec هر حیوان را به یک حسگر نیم پوندی مجهز کرده‌اند که این حسگر در معده گاوها تعبیه شده و از طریق وای-فای به یک دستگاه متصل می‌شوند که می‌تواند وضعیت سلامت این حیوانات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اگر این حیوانات به بیماری مبتلا شوند، این سیستم قبل از شدید شدن بیماری، وضعیت و حالت جسمانی گاوها را برای دامپزشکان ایمیل می‌کند.

همچنین اگر یکی از این حیوانات آماده جفت‌گیری باشد این سیستم کارکنان دامپروری را از طریق پیام مطلع خواهد کرد.

این حسگرها که به اندازه یک هات داگ بوده با یک میله فلزی یه گلوی گاو وارد شده و در شکمبه حیوان جای داده می‌شود. این دستگاه به یک باتری مجهز شده که به مدت چهار سال عمر می‌کند و این میزان برابر با طول عمر اقتصادی و تولیدی یک گاو است.

حسگر معده گاو

این دستگاه pH  معده گاو، درجه حرارت، میزان حرکت و مقدار آب مصرفی این حیوان را اندازه گیری می‌کند. یک دستگاه موجود در دامداری، دمای محیط و رطوبت را اندازه‌گیری کرده و سپس تمام اطلاعات به دست آمده را به فضای cloud می‌فرستد.

این سیستم تاکنون در گاو تعبیه شده و برای دامداران و دامپزشکان مانند یک سیستم هشدار اولیه عمل کرده که می‌تواند آمار بیماری‌های عفونی در دام‌ها را کاهش دهد.

همچنین طی آزمایشات انجام شده مشخص شد که این سیستم با موفقیت 95 درصدی می‌تواند زمان زایمان این دام‌ها را پیش بینی کند.