۰ نفر

داعش از نفت دست می‌کشد؟

۶ آبان ۱۳۹۵، ۸:۵۲
کد خبر: 154358
داعش از نفت دست می‌کشد؟

دود جنگ در موصول و فلوجه از چاه‌های نفت برمی‌خیزد و داعش با استراتژی‌ای شبیه به استراتژی صدام در کویت، هنگام عقب نشینی چاه‌های نفت را به آتش می‌کشد.

این عقب نشینی‌های تکفیری و پیشروی‌های دولت عراق، پارادوکسی را شکل داده که برای هر دو سوی جبهه سودآوری دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین،  تروریست‌های تکفیری که 4 سال است عواید کلانی از چاه‌های سوریه و عراق مکیده‌اند، اکنون چاه به چاه منبع درآمد خود را گذاشته و می‌گریزند اما پرسش اساسی اینجاست که از این پس برای تامین هزینه‌های سرسام‌آور مزدوران و تسلیحات و تجهیزات خود، به چه منبعی روی خواهند آورد؟

گزارش‌های منابع اطلاعاتی ارتش آمریکا نشان می‌دهد که درآمد نفتی داعش از فوریه 2015 (بهمن 1394) به این سو، روز به روز کاهش یافته و نفت دیگر به‌،نوان نخستین محل درآمدی این گروه تروریستی محسوب نمی‌شود.

در زمان یکه‌تازی داعشیان در منطقه، این گروه تا روزانه یک میلیارد دلار (براساس برآوردها و تخمین‌ها) درآمد نفتی داشت اما از 9 ماه قبل و با آغاز هدف قرار گرفتن کاروان‌های نفت از سوی هواپیماهای روس این درآمد هر روز هزاران دلار کاهش یافت تا اینکه اخیرا درآمد اصلی این گروه معطوف به سرقت از بانک و باج‌خواهی در مقابل آدم‌ربایی شد؛ اما تمام اخبار علیه داعش نیست.

در جنگ گریزهای اخیر و پس از آزادی فلوجه و اطراف تکریت، برآورد می‌شود این گروه در کنار از دست دادن قلمرو و چاه‌های نفت، حداقل 10 هزار نفر تلفات داشته که این به معنی کاهش هزینه‌های جاری گروه تلقی می‌شود.

از سوی دیگر پس از ازدست رفتن ترکیه به عنوان مشتری اصلی قاچاق سوخت داعش، این گروه به فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به گروه‌های مختلف سوری حتی مخالفان خودش روی آورده است.

گزارش‌های غیررسمی حاکی از این است که داعش از طریق دلالان خصوصی، نفت را حتی بالاتر از قیمت بازارهای جهانی و بیش از 45 دلار در هر بشکه به گروه‌هایی که به شدت نیازمند تامین سوخت خود هستند در سوریه می‌فروشد و همچنان منبع درآمد خوبی در این کشور دارد.

 منبعی بسیار گسترده‌تر از چاه های نفت و میادین فوق سنگین عراق اکنون در دست تروریست‌های تکفیری‌ است که احتمالا با توجه به نیازهای روزافزون منطقه، منبع اصلی درآمد این گروه در سال 2016 را شکل خواهد داد. به گزارش کانال تلگرامی #ازنفت‌چه‌خبر در سوریه بزرگترین و حاصلخیزترین جلگه‌های کشاورزی این کشور اکنون در قلمرو داعش هستند که می‌تواند هزاران تن گندم تولید کند.

گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد افت قیمت نفت، از دست رفتن میدان‌های نفتی و افزایش تقاضای غذا در منطقه، داعش را به سوی کشاورزی سوق داده و این گروه در سال آینده اقتصاد نفتی خود را با اقتصاد کشاورزی جایگزین خواهد کرد. البته درآمدهای حاصل از آدم‌ربایی و غارت، همچنان در بین سه درآمد نخست این گروه باقی خواهند ماند.