۰ نفر

گلایه‌های اقتصادی هنرمندان در دیدار با رئیس مرکز آمار

۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۲۵
کد خبر: 153455
گلایه‌های اقتصادی هنرمندان در دیدار با رئیس مرکز آمار

برخی از هنرمندانی که در جهت تشویق مردم به شرکت در سرشماری سال ۱۳۹۵ با رئیس مرکز آمار ایران دیدار داشتند انتقاداتی را نسبت به وضعیت اقتصادی هنرمندان مطرح کرده و خواهان آن شدند که درباره عملکرد مرکز آمار ایران و مردم توضیحاتی بیشتری ارائه شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، امیدعلی پارسا - رئیس مرکز آمار ایران - امروز یکشنبه دوم آبان‌ماه به جهت تشویق افراد جامعه به شرکت و سرشماری سال ۱۳۹۵ و ارائه‌ اطلاعات دقیق به ماموران سرشماری نشستی با حضور برخی هنرمندان پیشکسوت برگزار کرده بود.

وی در این نشست به هنرمندان از توضیحاتی درباره مشارکت مردم در سرشماری الکترونیکی سال ۱۳۹۵ ارائه کرد و گفت: بیش از ۴۶ درصد مردم در سرشماری الکترونیکی سال ۱۳۹۵ شرکت کردند و این میزان مشارکت در مقایسه با کشورهایی که برای بار نخست سرشماری الکترونیکی را تجربه می‌کنند نوعی رکورد محسوب می‌شود.

پارسا همچنین با بیان این‌که اطلاعات مردم در سرشماری سال ۱۳۹۵ برای برنامه‌ریزی‌های ملی و منطقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: اطلاعات مردم به هیچ وجه به سازمان‌ها و نهادهای دیگر داده نمی‌شود و مرکز آمار ایران خود را موظف به حفظ اطلاعاتی می‌داند که مردم در اختیار مرکز آمار ایران قرار می‌دهند.

در ادامه این نشست که در آن هنرمندانی چون داریوش اسدزاده، داریوش ارجمند، سیاوش طهمورث، رضا فیاضی، کریم اکبری مبارکه، هوشنگ توکلی، جلیل فرجاد، محمد شیری، رضا ناجی، صفا آقاجانی، شمسی فضل‌اللهی و قطب‌الدین صادقی حضور داشتند جلسه پرسش و پاسخ میان هنرمندان و امیدعلی پارسا برگزار شد.

داریوش ارجمند درباره سرشماری این سوال را پرسید که چرا مهلت سرشماری الکترونیکی بیشتر تمدید نشد و مردم فرصت داشته باشند به صورت الکترونیکی اطلاعات خود را ثبت کنند.

امیدعلی پارسا نیز به این سوال چنین پاسخ داد که سرشماری را گرفتن عکسی ظرف یک لحظه از مردم یک کشور می‌دانست. وقتی ما نمی‌توانیم ظرف یک لحظه اطلاعات مردم را جمع‌آوری کنیم ناگزیر این کار را طی حدود دوماه انجام می‌دهیم و نمی‌توانیم مدام این مدت را تمدید کنیم. در نظر داشته باشیم که سایت سرشماری یک ماه باز بود و ۴۵ درصد جمعیت در آن شرکت کردند چه تضمینی بود اگر تا دو ماه فرصت داده می‌شد همه جمعیت در آن شرکت می‌کردند.

در ادامه این نشست داریوش ارجمند، ادامه داد: ای کاش در جریان سرشماری آمار هنرمندانی در می‌آمد تا مشخص می‌شد هنرمندان خانه دارند یا خیر و اگر خانه دارند خانه‌شان چند متر است.

داریوش اسعدزاده نیز گفت: به نظر من مدلی که در ایران سرشماری ایجاد می‌شود عبث و مشکل است. این‌که آیا افراد در هنگام سرشماری در خانه باشند یا خیر، اطلاعات خود را به روز درست جواب دهند یا خیر. به یاد دارم در سال ۱۳۱۸ که در تهران سرشماری صورت گرفت دستور داده شد هیچ کس از خانه خود بیرون نیاید و همه مراکز کسب تعطیل شدند و فقط کارمندان دولت با پرسشنامه به دم در خانه‌های مردم مراجعه کردند و به این ترتیب در یک روز تمام تهران سرشماری شد.

داریوش ارجمند نیز با انتقاد از این‌که تلویزیون به خوبی برنامه‌های توجیحی سرشماری را پوشش نمی‌دهد، ادامه داد: من هیچ برنامه تلویزیونی قابل توجهی را ندیدم که درباره‌ی شرکت مردم در سرشماری و فواید آن توضیح ارائه کند.

همچنین هوشنگ توکلی نیز بیان کرد: در دنیا ارگان‌های مختلف خود را به صورت درست برای مردم تعریف می‌کنند تا مردم به ارگان‌ها اعتماد کرده و با آنها همکاری کنند، ولی ما چنین چیزی را نمی‌بینیم و از این حیث مرکز آمار ایران نیاز دارد خود را به درستی تعریف کرده و اعتماد مردم را جلب کند.

در بخش دیگری از این نشست سیاوش طهمورث، ادامه داد: به نظر من بخشی از دلایل وجود نداشتن اعتماد این است که مردم احساس می‌کنند آمارها گرفته می‌شود، ولی برنامه‌ریزی مشخصی که مردم نتایج آن را در زندگی ببینند وجود ندارد.

جلیل فرجاد نیز گفت: باید به مردم توضیح داده شود که آمارهایی که دولت می‌گیرد به چه درد می‌خورد با این حال وظیفه خود می‌دانم که از مردم بخواهم پاسخ سوالات را به درستی ارائه دهند.

وی افزود: ولی در نظر داشته باشید که اگر این بار هم هنرمندان و غیره تلاشی برای شرکت مردم در سرشماری کنند و تاثیر هم بگذارد ولی اگر مردم در نهایت نتیجه آن را نبینند در ادوار بعدی این قبیل اقدامات نتیجه نخواهد داشت.

داریوش ارجمند نیز درباره‌ی بی‌اعتمادی مردم به مرکز آمار توضیح داد: شاید این ذهنیت برگرفته از تجربه تاریخی ماست که فکر می‌کنیم که هرجا تاکنون اطلاعاتی را ارائه کرده‌اند برعلیه‌شان استفاده شده است که در نهایت این موضوع باید توسط رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی برای مردم توجیه شود.