۰ نفر

شهرداری به توییت حقانی، عضو شورای شهر پاسخ داد

افشاگری جدید عضو شورا و پاسخ شهرداری تهران

۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰
کد خبر: 153405
افشاگری جدید عضو شورا و پاسخ شهرداری تهران

درحالی که هنوز پرونده واگذاری پرابهام زمین‌ها و املاک شهرداری به برخی مسوولان شهری و شورای شهر که به نام پرونده «املاک نجومی» مشهور شده؛ باز است و سازمان بازرسی کشور و همچنین گروه تحقیق و تفحص از شهرداری مجلس نتیجه نهایی در این باره منتشر نکرده‌اند، روز جمعه رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر که امروز به عنوان یکی از منتقدین جدی شهرداری شناخته می‌شود، در توییتر خود خبری را منتشر کرد که رنگ و بوی بروزتخلفی جدید توسط شهردارتهران را می‌داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ،  وی در این توییت که به سرعت در شبکه‌های مجازی پخش شد نوشت: «واگذاری ٤٩٦٠٨ متر زمین در منطقه ٢٢، به خیریه‌ای که همسر قالیباف عضو هیات امنای آنجاست به قیمت هر متر ١٤٩ هزار تومان از مصادیق خدمت به شهدا!» اما در واکنش به این توییت، شهرداری تهران جوابیه‌ای را منتشر کرد: پیرو مطلب منتشر شده توسط رحمت‌الله حافظی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، مبنی بر واگذاری زمینی در منطقه ۲۲ به یک خیریه، لازم است نکات زیر یادآوری شود:

١- این زمین در طرح تفصیلی جدید از ابتدا برای فعالیت‌های خدماتی- درمانی (امور عام المنفعه) در نظر گرفته شده است. به همین ترتیب خیریه امام رضا (ع) با پیشنهاد پروفسور سمیعی، برای استفاده از دانش و تجربه ایشان برای احداث بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی و درمانی مغز و اعصاب جهان، این زمین با کاربری خدماتی و درمانی را به نرخ کارشناسی روز از شهرداری تهران خریداری کرده است و فرآیند ساخت این مرکز تحت نظارت پروفسور سمیعی هم اینک در مراحل انتهایی قرار دارد.

۲- زهراسادات مشیر (همسر شهردار تهران)، یکی از اعضای نه گانه هیات امنا هستند و امتیاز مالکیت این بیمارستان و اموال این موسسه متعلق به هیچ شخص حقیقی و حقوقی نیست و کاملا وقف عام است.

۳- اعضای محترم شورای شهر تهران، به دلیل منحصر به فرد بودن این پروژه و ابعاد فرامنطقه‌ای آن، از ابتدا در جریان اتفاقات و روند پیشرفت آن بوده اند و مصوبات متعددی جهت پیشرفت این پروژه ممتاز درمانی کشور داشته‌اند.

۴- یکی از دلایل اصلی تاسیس این مرکز مجهز و روزآمد، ارایه خدمت به بیماران اعصاب و روان و قطع نخاعی کشورمان است که در شرایط فعلی ناگزیر از صرف هزینه‌های کلان درمانی و در موارد بسیاری، سفر به خارج از کشور برای درمان هستند. روشن و بدیهی است که این حرکت که با همت مردم خیر ایران اسلامی صورت می‌پذیرد، از مصادیق خدمت به آرمان‌های شهداست.

اما جالب اینجاست که این جوابیه در بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها همراه با دفاعیه محسن پیرهادی، عضو اصولگرای شورا و از حامیان شهردارتهران بود که به گفته این خبر در صفحه اینستاگرام خود اینچنین نوشته بود: آنچه آقای حافظی در توییت آخر خود به آن اشاره کرده‌اند زمینی است که برای ساخت بیمارستان پروفسور سمیعی که افتخار هر ایرانی است و البته خیریه و وقف عام است اختصاص یافته و آقای قالیباف صرفا فراهم‌کننده تسهیلات آن برای ایجاد این بیمارستان بزرگ بوده است و خود کمترین سهمی در آن ندارد. پیرهادی در ادامه با جملاتی نیش‌دار که رنگ و بوی تمسخر را داشت آورده است: حدود یکسال است که ائتلافی نانوشته بین آقای رحمت‌الله حافظی و اصلاح‌طلبان تندرو برای تخریب محمدباقر قالیباف به وجود آمده است. باتوجه به شناخت چند ساله‌ای که از ایشان پیدا کرده‌ام می‌توانم دلیل شاد گویی‌های او را این بدانم که او می‌کوشد با ژست‌های آنچنانی بحث‌هایی غیر منصفانه و غیر کارشناسی را با پوسته‌ای به ظاهر زیبا در شورای شهر مطرح کند.

موسسه خیریه امام رضا (ع) و ساخت بیمارستان مغز و اعصاب

یکی از فعالیت‌های این مجموعه براساس آنچه در سایت آن آمده ساخت و معرفی مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران است. یعنی همان بیمارستانی که حافظی از واگذاری زمین آن به عنوان تخلفی از سوی شهرداری یاد کرده است. متولی، مدیرعامل خیریه متوسلین به امام رضا (ع) در نشستی خبری که در سال ٩٣ در مورد ساخت این مجموعه عظیم برگزار کرده بود در تشریح وضعیت این بیمارستان گفته بود: بیمارستان فوق تخصصی و مرکز بین‌المللی آموزشی و پژوهشی تحقیقاتی علوم مغز و اعصاب ایران (IINI) توسط موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) و با پیشنهاد و زیرنظر مستقیم پروفسور سمیعی در حال ساخت است. متولی در همان جلسه اعلام کرده بود که برای تکمیل آن حدود ٨٦ میلیون یورو معادل ٧٠٠ میلیارد تومان هزینه نیاز است. وی همچنین مدعی شده بود که شرط پروفسور سمیعی برای همکاری با این پروژه خیریه بودن آن و عدم واگذاری آن به بخش خصوصی یا دولتی بوده است.

ابهام در اختیارات شورا و شهردار

اما هیچ یک از این جوابیه یا اظهارات، برای ابهاماتی که در پس خبر حافظی پیش می‌آید، پاسخی را ارایه نمی‌کنند؟ اینکه آیا شهردار تهران می‌تواند زمینی را که قیمت آن بین چهار تا پنج میلیون است، به قیمتی کمتر از ١٥٠ هزار تومان بفروشد؟ آن‌هم در شرایطی که به ادعای خودش، قانون به وی اجازه داده تا در معاملات و واگذاری‌ها تا ٥٠ درصد تخفیف دهد نه بین ٩٠ تا ٩٥ درصد تخفیف به بهانه خیریه بودن یک اقدام. گفته می‌شود که شهرداری کمک به این خیریه را هر ساله در بودجه سالانه خود نیز آورده است، به‌طوری‌که به گفته ابوالفضل قناعتی امسال ٣٥ میلیارد تومان کمک به این خیریه به تصویب شورا رسیده است. حالا سوال این است که اگر شهرداراین اختیار را داشته طبق کدام بند و مصوبه قانونی بوده است و اگر نبوده چرا اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورا و بقیه اعضا ایرادی به این ردیف نگرفته‌اند؟

علی صابری: خانه از پای بست ویران است

علی صابری، عضو حقوقدان شورای شهر تهران  گفت: مشکل اصلی از جایی شروع می‌شود که ما واقعا نمی‌دانیم که شهردار به‌طور شفاف چه اختیاراتی را دارد. هر وقت هم که ایرادی می‌گیریم، به آیین نامه یا مصوبه‌ای اشاره می‌کنند و خود را مبرا می‌دانند. مثلا وقتی من و آقای دبیر می‌گفتیم اساسنامه‌هایی که شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری ارایه می‌دهند، معلوم نیست اساسنامه مصوب شوراست یا اساسنامه مصوب خود شهرداری به همین دلیل بود. در مورد واگذاری‌ها نیز ما هنوز نمی‌دانیم شهرداری چه اختیاراتی دارد و اینکه آیا این اقدامات مصوب شورا و قانون است یا مصوب خود شهرداری. تا این مساله حل نشود و تکلیف شهرداری و شورای شهر و وزارت کشور مشخص نشود، شهرداری همچنان می‌تواند به راحتی اقداماتی اینچنینی‌اش را توجیه کند.  

وی به طنز ادامه داد: من از آقای قالیباف تعجب می‌کنم. در مورد املاک نجومی، اگر ایشان اختیار داشته چرا فقط ٥٠ درصد تخفیف می‌داده، خب می‌توانسته املاک را رایگان بذل و بخشش کند. اصلا چه کسی است که از بذل و بخشش خوشش نیاید به من هم اگر چنین زمین و املاکی با چنین شرایطی پیشنهاد شود و بدانم و مطمئن باشم که قانونی است، آن را می‌پذیرم. در حقیقت اگر حدود اختیارات شهردار مشخص شود می‌توان فهمید که وی تخلف کرده یا نه.