۰ نفر

کامیون‌ها کابوس‌شبانه کلانشهرها

۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱
کد خبر: 153127
کامیون‌ها کابوس‌شبانه کلانشهرها

سرعت غیرمجاز، تردد در لاین سبقت بزرگراه‌ها، اضافه‌بار و آلودگی صوتی و هوا اینها تعدادی از تخلفاتی است که برخی رانندگان خودرو‌های سنگین مرتکب می‌شوند تا بتوانند در مدت‌زمانی کوتاه بار بیشتری جا‌به‌جا کرده و درآمد بیشتری به دست بیاورند؛

اما این تلاش معمولا با زیرپا گذاشتن قوانین همراه است و سبب می‌شود امنیت و آرامش شهروندانی که در نیمه‌های شب در معابر شهری عبور می‌کنند به خطر بیفتد. قرار نیست مسابقه‌ای برگزار شود، اما رانندگان کامیون زیادی آماده‌اند تا عقربه‌های ساعت عدد ده را نشان دهد تا بتوانند وارد معابر شهری شوند. براساس مقررات، آنها مجازند از ساعت 10 شب تا 5 و 30 دقیقه بامداد در شهر تردد کنند، اما به این شرط که مقررات را رعایت کنند؛ ماجرایی که این روزها بیشتر شهروندان از نبود توجه به آنها گله دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، یکی از شهروندان می‌گوید، هنگام عبور از اتوبان همت با این‌که با نهایت سرعت مجاز در لاین سبقت حرکت می‌کرد راننده کامیون به شکلی از سمت راست از او سبقت گرفته که نزدیک بوده او را به گاردریل‌های وسط اتوبان بکوبد.

مرد جوان دیگری نیز از این می‌گوید که برخی رانندگان خودرو‌های سنگین در نیمه‌های شب به قدری اضافه بار دارند که احتمال آسیب دیدن سایر خودرو‌ها را فراهم می‌کنند. او توضیح می‌دهد: مدتی پیش هنگام عبور از اتوبان رسالت با این‌که فاصله جانبی مناسب را با کامیونی که نخاله حمل می‌ کرد رعایت کرده بودم، اما چند تکه آجر از کامیون حامل نخاله پایین افتاده و سبب آسیب دیدن خودروی من شد.

مشکل مشترک کلانشهرنشینان

این مشکلات به شهروندان تهرانی محدود نمی‌شود، زیرا ساکنان تمامی کلانشهرهای کشور با چنین مشکلی رو‌به‌رو هستند، به گفته کارشناسان، نبود نظارت کافی، بازدارنده نبودن قوانین و اجرا نشدن برنامه‌های فرهنگی مناسب دلیل عمده بروز چنین مشکلاتی است.

داوود قاسمیان، رئیس‌پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا از سرعت غیرمجاز، اضافه‌بار و آسیب زدن به معابر شهری به عنوان برخی تخلفات رانندگان کامیون یاد می‌کند و می‌افزاید: البته نباید فراموش کرد که حدود 80 درصد رانندگان کامیون به قوانین احترام می‌گذارند. آن طور که او توضیح میدهد نداشتن گواهینامه معتبر نیز تخلف دیگری است که از سوی برخی متخلفان اتفاق می‌افتد.

قاسمیان درباره این‌که برخی شهروندان گله می‌کنند که پلیس شب‌ها حضور پررنگی در معابر شهری ندارد، نیز تاکید می‌کند: گشت‌های شبانه پلیس راهور فعالند و در صورت مشاهده تخلف با راننده خاطی به شکل قانونی برخورد می‌کنند. به گفته او در این میان نباید فراموش کرد که نیروهای پلیس نیز محدود هستند.

پیشنهاد یک کارگروه

نباید از یاد برد که با افزایش جریمه و برخورد پلیس نمی‌توان چنین تخلفاتی را به صفر رساند، زیرا برای قانون‌محور کردن متخلفان به اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی نیاز است. تخلفات برخی رانندگان کامیون، معابر شهر را شب‌ها برای شهروندان ناامن کرده و اغلب کارشناسان معتقدند حل این مشکل در گرو فعالیت مناسب بین‌بخشی است.

رئیس‌پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا تاکید می‌کند برای حل این مشکل اگر لازم باشد کارگروهی تشکیل خواهد شد تا در آن نمایندگان نهاد‌های مسئول مانند پلیس راهور، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها و برخی وزارتخانه‌ها حضور پیدا کنند تا با در نظر گرفتن سازوکاری مناسب چنین تخلفاتی به حداقل برسد.

تخلف برای درآمد بیشتر

به نظر می‌رسد رانندگان کامیونی که مرتکب تخلف می‌شوند انگیزه‌ای جز درآمد بیشتر ندارند، چرا که آنها با سرعت غیرمجاز می‌رانند تا بتوانند یک سرویس بار بیشتر جا‌به‌جا کرده و درآمدشان بیشتر شود؛ به همین دلیل مسئولان باید شرایطی را فراهم کنند تا این افراد از حمایت‌های اجتماعی و درآمد کافی لازم برخوردار شوند تا درآمد بیشتر، انگیزه‌ای برای قانون‌شکنی آنها نباشد.

هادی هاشمی، کارشناس ترافیک و رئیس پلیس پیشین راهور پایتخت نیز  از تخلفات برخی رانندگان کامیون انتقاد می‌کند و می‌افزاید: برای حل این مساله باید در مبادی‌های بارگیری نظارت بیشتری روی فعالیت آنها انجام شود تا آنها بار اضافه حمل نکرده و در مدت‌زمان مشخصی بارشان را جا‌به‌جا کنند. برخی کارشناسان نیز معتقدند باید چنین وسایل نقلیه‌ای را به «جی‌پی‌اس» مجهز کرد تا رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت کنند.

هاشمی از ارتقای قوانین نیز به عنوان راهکار مناسب دیگری یاد می‌کند و توضیح می‌دهد: باید مجازات‌های بازدارنده‌ای برای قانون‌شکنان وضع شود، زیرا برخی با این عقیده که قانون‌شکنی برای آنها می‌صرفد با سرعت غیرمجاز یا اضافه‌بار تردد می‌کنند و می‌گویند با حمل بار بیشتر چند برابر جریمه پرداختی را به دست می‌آورند.

پلیس راهور با نظارت بیشتر می‌تواند قانون‌شکنی رانندگان کامیون را به حداقل برساند، اما کارشناسان می‌گویند نمی‌توان در تمامی معابر حضور پلیس را شاهد بود، چرا که آنها نیز با کمبود نیرو و تجهیزات رو‌به‌رو هستند.

افزون بر این باید یادآور شد که نهاد‌های دیگری مانند شهرداری‌ها نیز در این میان وظایفی به عهده دارند. با توجه به اظهارنظر کارشناسان در این بین نباید فقط پلیس راهور را مسئول رسیدگی به این مشکل دانست‌، زیرا وزارتخانه‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و نهادهایی مانند شهرداری‌ها و بخشداری‌ها نیز در این بین مسئولند و باید برای به حداقل رسیدن این دغدغه شهروندان با پلیس راهور همکاری کنند.