۰ نفر

ضربه دوم ترامپ به جمهوری‌خواهان

۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۰:۵۵
کد خبر: 152789
ضربه دوم ترامپ به جمهوری‌خواهان

نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا می‌گوید جمهوری‌خواهان نه‌تنها ممکن است به کاخ سفید راه پیدا نکنند، بلکه احتمال دارد به دلیل رفتارهای ترامپ کنگره را هم از دست بدهند.

در نظرسنجی جدید، هیلاری کلینتون به‌طرز بی‌سابقه‌ای توانسته است آرای الکترال (304 رای) را از آن خود کند. هر نامزدی که بتواند بیش از 270 رای الکترال به‌دست آورد، رئیس‌جمهور بعدی آمریکاست. ازسوی دیگر مشخص شده است برای انتخابات کنگره، ایالت‌های موسوم به «تاب‌خورنده» به دموکرات‌ها متمایل شده‌اند. شرایط مشابهی هم در ایالت‌هایی که در دستان جمهوری‌خواهان است، دیده می‌شود.

هیلاری کلینتون توانسته است برتری خود را در آرای الکترال کالج حفظ کند و او همچنان بخت اول پیروزی در انتخابات هشتم نوامبر است. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، هیلاری کلینتون توانسته افزون بر 270 رای الکترال کالج را به‌دست آورد. در آمریکا هر نامزدی به این رقم برسد، رئیس‌جمهور قطعی آمریکا خواهد شد.

آمار موسسه «new SurveyMonkey poll» نشان می‌دهد که وزیر سابق امورخارجه ایالات‌متحده توانسته است از 270 رای الکترال عبور کند.

براساس تحقیقات پیمایشی از 15 ایالت، با این فرض که سایر ایالت‌ها دارای نتایج مشابهی هستند، هیلاری کلینتون می‌تواند در روز انتخابات 394 رای الکترال کالج به‌دست آورد. در این تحقیق مشخص شده که دونالد ترامپ، نامزد جهوری‌خواهان 138 رای الکترال به‌دست آورده است. البته هنوز 96 رای الکترال در ایالت‌هایی مانند آریزونا، تگزاس، اوهایو و فلوریدا نامشخص است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این آرا در این تحقیق پیمایشی، برای هیلاری کلینتون در حالی به‌دست آمده است که نام دو نامزد دیگر از لیبرتارین‌ها و حزب سبز هم در رقابت گنجانده شده بود.

این نتایج زمانی منتشر شده‌اند که ترامپ تنها یک شانس دیگر برای نشان دادن خود در مناظره دارد. مناظره نهایی بین دو نامزد روز چهارشنبه (بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران) برگزار خواهد شد.

همچنین نامزد دموکرات‌ها از ماه سپتامبر به این سو توانسته است به‌طور نسبی در نظرسنجی‌های ملی از دونالد ترامپ پیشی بگیرد. در نظرسنجی‌های صورت گرفته در «Huffington Post Pollster» و «RealClearPolitics» اختلاف دو نامزد به 7 امتیاز می‌رسد و در هر دو نظرسنجی هیلاری کلینتون بالاتر از ترامپ قرار گرفته است.

نتایج به‌دست آمده در نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد هیلاری کلینتون به طرز موثری توانسته جایگاه خود را ارتقا بخشد. در ماه اوت، همین موسسه‌ که نظرسنجی درخصوص آرای الکترال داشته، یک نظرسنجی مشابه به شیوه آنلاین انجام داد که در آن، هیلاری کلینتون تنها 244 رای الکترال کالج را به‌دست آورده بود. ترامپ نیز در آن نظرسنجی توانسته بود آرای الکترال 126 ایالت را به‌دست آورد. این در حالی است که در آن زمان 168 رای نامشخص در بین ایالت‌ها وجود داشت.

در این شرایط اما یک تحقیق دیگر همپای تحقیق این موسسه صورت گرفته و این تحقیق مربوط به انتخابات کنگره است. نتایج به‌دست آمده از این تحقیق نشان می‌دهد که اولا سناتورهای حزب جمهوری‌خواه در ایالت‌های خودشان بهتر از ترامپ عمل کرده‌اند و دوم اینکه ممکن است جمهوری‌خواهان اکثریت خود را در کنگره از دست بدهند.

در این راستا مشخص شده است اگر دموکرات‌ها بتوانند 5 کرسی، بیشتر به‌دست آورند اکثریت را به‌دست خواهند گرفت. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد دموکرات‌ها در نیوهمپشایر، کارولینای شمالی و ویسکانسین از رقبای جمهوری‌خواه خود جلوتر هستند. این در حالی است که جمهوری‌خواهان در فلوریدا و اوهایو با اختلاف اندکی وضعیت بهتری نسبت به دموکرات‌ها دارند.

با این وجود به‌رغم اینکه در حال‌حاضر در پنسیلوانیا یک جمهوری‌خواه کرسی سنا را در دست دارد ولی نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد دموکرات‌ها وضعیت بهتری دارند و احتمال پیروزی یک دموکرات در این ایالت بالاتر است.

به نظر می‌رسد ترامپ و سناتور جمهوری‌خواه این ایالت کار سختی برای پیروزی در برابر هیلاری کلینتون و نامزد دموکرات برای سناتوری در این ایالت دارند. در نظرسنجی صورت گرفته شانس کتی مک‌کینتی دموکرات بهتر از شانس پاتریک جی. تیموتی جمهوری‌خواه است.

در یک نظرسنجی دیگر که توسط موسسه‌ای دیگر صورت گرفته، مشخص شده است ایلینویز هم شرایطی مشابه پنسیلوانیا دارد. براساس یک نظرسنجی صورت گرفته در این ایالت، احتمالا کرسی ایلینویز از دست سناتور جمهوری‌خواه به یک دموکرات برسد.

نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که دموکرات‌ها به دنبال پیروزی در ایالت‌های غیرحزبی (Swing States) هستند. این ایالت‌ها به ایالت‌های مردد معروف هستند و مشخص نیست که در آن یک جمهوری‌خواه پیروز میادین انتخاباتی است یا یک دموکرات.

بررسی‌های جمعیت‌شناختی نشان می‌دهد که این ایالت‌های مردد برای انتخابات آتی به دموکرات‌ها متمایل شده‌اند. کلارادو و ویرجینیا جزو این ایالت‌ها هستند و احتمال می‌رود در انتخابات آتی کنگره به نامزدهای دموکرات رای بدهند.

به نظر می‌رسد دموکرات‌ها قصد دارند تا هم کاخ سفید و هم ساختمان‌های هیل را فتح کنند.

این در شرایطی است که گاف‌های دو نامزد ریاست‌جمهوری که جزو منفورترین نامزدهای دوران ریاست‌جمهوری آمریکا هستند، تعیین‌کننده است.

به تازگی داستانی از هیلاری کلینتون منتشر شده که ممکن است در آستانه مناظره سوم برای وی دردسر ایجاد کند.

برایان مک‌کالی، از اف‌بی‌آی می‌گوید که دو سال به دنبال این بوده که دو تن از کارمندان خود را به بغداد بازگرداند و برای همین مجبور به مکاتبه با وزارت امورخارجه شده است. وزارت امورخارجه آمریکا به رهبری هیلاری کلینتون در آن زمان برای درخواست مک‌کالی یک «تقاضا»ی متقابل کرد که اف‌بی‌آی یکی از ایمیل‌های هیلاری کلینتون را از حالت «طبقه‌بندی» خارج کند. هرچند در آن زمان این تقاضا از مک‌کالی و همکارانش رد می‌شود اما این تقاضا از سوی هیلاری کلینتون و وزارت امورخارجه ممکن است برای این مناظره آخر دردسرساز شود.

هنوزمشخص نیست چرا هیلاری کلینتون قصد داشته تا محتوای یکی از ایمیل‌های خود را از حالت طبقه‌بندی شده و محرمانه خارج کند اما این احتمال وجود دارد که هیلاری کلینتون قصد مخفی کردن موضوعی را داشته است. هیلاری کلینتون متهم است که با استفاده از یک سرور شخصی نه دولتی، از یک ایمیل خصوصی استفاده کرده و امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است. هرچند هنوز خبری دال بر هک‌شدن این ایمیل‌ها وجود ندارد اما گفته می‌شود این عمل هیلاری کلینتون ممکن بوده بسیاری از اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده را در اختیار هکرها یا دشمنان آمریکا قرار دهد.

مک‌کالی در یک مصاحبه تقریبا طولانی یادآور شد که وی از رابط وزارت امورخارجه خواسته است تا محتوای ایمیل را برایش بفرستد تا آنگاه درباره آن تصمیم بگیرد اما محتوای ایمیل مربوط به موضوع بنغازی می‌شد. مک‌کالی تاکید می‌کند به کندی، رابط وزارت امورخارجه گفته است هرگز این کار را انجام نمی‌دهد. البته کندی در یک بیانیه می‌گوید که هدف وی از انجام این کار یک امر سیاسی نبوده است. او در این بیانیه تاکید می‌کند که نزدیک به 40 سال در وزارت امورخارجه مشغول به‌کار بوده و برای دو دولت دموکرات و جمهوری‌خواه کار کرده و هدف وی از این اقدام سیاسی‌کاری نبوده است. گفته می‌شود این اقدام در آستانه مناظره نهایی می‌تواند مانند یک بمب عمل‌نکرده باشد که صدای انفجار آن در مناظره سوم شنیده شود.