۰ نفر

گزارشی از سیستم گرمایشی غیراستاندارد در مدارس

برخی مدارس سقف ندارند چه برسد به بخاری استاندارد!

۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵
کد خبر: 151858
برخی مدارس سقف ندارند چه برسد به بخاری استاندارد!

طبق برآوردهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حدود ۹۶هزار کلاس درس به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز نیستند وهمچنان با وسایل ناایمن گرم می‌شوند. این درحالیست که با فرارسیدن فصل سرما،احتمال وقوع حادثه ای تلخ و ناگوار دوباره وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، اگرچه پس از واقعه آتش سوزی مدرسه دخترانه شین آباد پیرانشهر بود که نمایندگان مجلس اعتبار ویژه‌ای برای استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی مدارس از محل عوارض فروش گاز اختصاص دادند ولی این معضل به طور کامل حل نشده و همچنان وجود مدارسی با سیستم گرمایشی غیراستاندارد در سطح کشور مشاهده می شود.

البته به گفته امان الله عباسی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور که اخیرا مطرح شد ، در صورت تخصیص اعتبار از سوی نمایندگان مجلس،تا دو سال آینده همه مدارس به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز خواهند شد. بدین‌ترتیب یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش طی چند دهه اخیر که متأسفانه خسارات جبران‌ناپذیر جانی و مالی نیز در پی داشته، رفع می‌شود.

در همین حال فرهاد فلاحتی نماینده مردم قائنات در مجلس دهم  با اشاره به اینکه چند سالی است در خصوص ساماندهی سیستم های گرمایشی مدارس خصوصا مناطق محروم تکاپوهای جدی صورت گرفته است اظهارداشت:متاسفانه با وجود این اقدامات ولی باز هم مدارس بسیاری وجود دارد که از سیستم گرمایش استاندارد برخوردار نیستند.

وی افزود :مجلس حاضر است در این زمینه به آموزش وپرورش کمک کند مشروط براینکه درخواستی از این وزارتخانه به کمیسیون اموزش وتحقیقات مجلس ارائه شود ولی تاکنون در این خصوص درخواستی دریافت نکرده ایم.

فلاحتی ابراز امیدواری کرد که مجلس طی دو هفته آینده با توجه به سرد شدن هوا بحث استاندارد سازی بخاری های مدارس را در دستور کار خود قرار دهد.

این نماینده استان خراسان جنوبی ،سیستم گرمایشی تمام استان های محروم کشور را که از پایین ترین استاندارد آموزشی برخوردارند نامناسب توصیف کرد و گفت:وقتی دانش اموزان این مناطق سقفی بالای سر خود ندارند آن وقت می توان انتظار داشت که مشکلی درخصوص گرم شدن مدارس خود نداشته باشند؟

به غیر از بحث سامانه گرمایشی استاندارد که در مدارس بزرگ شامل موتورخانه و رادیاتور و در مدارس کوچک یک یا ۲کلاسه، شامل پکیج و رادیاتور است.نگهداری و مراقبت از آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به گفته مسئولین آموزش و پرورش این مسئله تا کنون مغفول مانده است.

به عقیده آنان نگهداری سامانه‌های گرمایشی یا سرمایشی مدارس موضوع بسیاری مهمی است ولی در آموزش و پرورش متولی نگهداری وجود ندارد. لذا ضروریست که بخشی از اعتبارات سال‌های آینده حتما صرف تعمیر، نگهداری و به‌روزآوری سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس شود.چراکه غفلت از تعمیر، نگهداری و به‌روزآوری سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس موجب هدر‌رفت هزینه‌ها و استهلاک زودهنگام تجهیزات آن می‌شود.