۰ نفر

کاهش بارش در پاییز امسال

۵ مهر ۱۳۹۵، ۸:۴۳
کد خبر: 147884
کاهش بارش در پاییز امسال

برآیند پیش‌بینی مدل‌های مختلف هواشناسی نشان ازکاهش بارش کشور درفصل پاییز امسال و همچنین تأخیر در آغاز آن دارد. همچنین میزان بارش در این فصل در اغلب مناطق متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده است.

«شاهرخ فاتح»، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درگفت‌و‌گویی با تأیید این خبر گفت: در ابتدای پاییز امسال سامانه پر ارتفاع لایه میانی جو در عرض‌های بالاتر از جایگاه نرمال خود باقی می‌ماند که می‌تواند مانعی برای نفوذ سامانه‌های بارشی به سوی کشورمان باشد. فاتح با اشاره به پیش‌بینی بارش در نیمه غربی، افزود: در این3ماه به استثنای بخش‌هایی از سواحل دریای خزر در سایر مناطق بارش متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی می‌شود. افزایش دما در بخش‌هایی از مرکز و جنوب هم نسبت به سایر مناطق محسوس‌تر خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از افزایش 19 درصدی بارش سال زراعی جاری، تا 6 شهریور ماه امسال نسبت به سال گذشته و بارش تقریباً بدون تغییر نسبت به دوره مشابه بلند مدت خبرداد. به گفته فاتح نسبت به شرایط بلند مدت بیشترین افزایش بارش سال زراعی تاکنون به ترتیب در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان با 63، 46 و 43درصد و بیشترین کاهش در استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به ترتیب با 44، 38 و 34درصد رخ داده است. براساس نمایه خشکسالی هواشناسی بخش وسیعی از مناطق مرکزی و شرقی از ابتدای سال آبی جاری درگیر درجات مختلف خشکسالی متوسط تا شدید بوده است. بنابراین لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم در ارتباط با کمبود آب و انرژی در کشور اتخاذ شود.

افزایش دمای هوا در پاییز

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: دمای هوا در پاییز در حد میانگین بلندمدت(بین0.5- تا0.5+) و در برخی مناطق در مرکز و جنوب تا 1/5درجه بیش از میانگین بلند مدت در نوسان خواهد بود.

بارش‌های پاییزی مازندران اندک، اما رگباری و شدید

«نورالله داداشی»، مدیرکل هواشناسی مازندران نیز پاییز استان را با بارش‌های اندک پیش‌بینی کرد و افزود: با توجه به اینکه امسال میزان بارندگی در این فصل کاهش می‌یابد، اما رگباری و شدید پیش‌بینی شده است. وی میزان بارندگی در نواحی ساحلی استان را نرمال متمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی کرد و گفت: بارندگی در ارتفاعات استان هم کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است.علت وقوع این پدیده جوی تغییرات اقلیمی و استقرار الگوی تابستانه است که موجب تأخیر در بارش‌های پاییزه استان می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران در مورد پیش‌بینی بارش‌های سیل آسا در پاییز در استان، خاطرنشان کرد: مازندران در این فصل بارش‌های سیل آسا ندارد، اغلب بارش‌ها در زمان کوتاه اما به‌صورت رگباری و شدید در حد آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر پیش‌بینی شده است. داداشی با اشاره به اینکه در پاییز امسال آسمان استان بیشتر صاف خواهد بود، ادامه داد: با این اوصاف، تبخیر زیاد می‌شود و در نهایت دما نیز افزایش می‌یابد. با توجه به این مسأله بارش‌های پاییز و زمستان در ارتفاعات مازندران بیشتر به‌صورت باران است تا برف.

احتمال کاهش یا افزایش 0/5 درجه‌ای دما در سیستان و بلوچستان

در همین حال، «محمدرضا امیرمرادی»، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم از احتمال کاهش یا افزایش 0.5 درجه‌ای دما در مرکز و جنوب استان در پاییز امسال خبر داد و گفت: با کاهش بارندگی‌ها و وزش باد به طور حتم با افزایش گرد وغبار مواجه خواهیم بود. البته احتمال وقوع پدیده ریزگردها در شمال و برخی مناطق جنوب غرب استان بیشتر خواهد بود.

آبگرفتگی تعدادی از خانه‌های لاهیجان و آستانه اشرفیه

درهمین حال، بارندگی‌های روز گذشته در لاهیجان و آستانه اشرفیه موجب آبگرفتگی‌های جزئی 50 واحد مسکونی و معابر این شهرستان‌ها در گیلان شد. «افشین عزیزی»، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان دراین‌باره گفت: دیگر خسارت‌های احتمالی ناشی از بارش باران و باد شدید در مناطق مختلف استان در دست بررسی است.

تعطیلی 2 مدرسه شهری در بابل

همچنین «همت احمدی»، مدیر آموزش و پرورش بابل در مازندران نیز از تعطیلی 2 مدرسه شهری در بابل خبر داد و گفت: در پی بارندگی رگباری همراه با وزش شدید تندباد سحرگاه دیروز یکشنبه، 2 مدرسه در این شهرستان در دومین روز سال تحصیلی جدید تعطیل شد. این مدارس به علت بالا آمدن سطح آب و احتمال خطر برای دانش‌آموزان تعطیل شد، ولی بقیه مدارس باز است. این تندباد خسارت‌هایی هم به مدارس بابل وارد کرده که تاکنون کارشناسی نشده است.