۰ نفر

از دیدار با فیدل کاسترو تا امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های بهداشتی

روز پرکار روحانی در کوبا

۳۰ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۳۷
کد خبر: 146822
روز پرکار روحانی در کوبا

دیدار هیات‌های عالی‌رتبه ایران و کوبا، امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بهداشتی، پژوهشی، آموزشی و دارویی بین دو کشور و دیدار حسن روحانی با فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا از مهم‌ترین برنامه‌های روز گذشته هیات ایرانی به سرپرستی رئیس‌جمهور در هاوانا بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی که از روز گذشته به دعوت رسمی رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا به این کشور سفر کرده است، در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و کوبا در هاوانا، با استقبال از توسعه همکاری های مشترک تاکید کرد: باید با بهره گیری از فضای پسابرجام و ظرفیت های بالقوه در دو کشور، سطح همکاری های مشترک در همه حوزه ها بویژه اقتصادی را ارتقا بخشیم.

وی عصر دوشنبه به وقت محلی (بامداد سه شنبه به وقت تهران ) در این نشست، با اشاره به موفقیت در مذاکرات هسته ای با گروه 1+5، گفت: هدف برخی کشورهای قدرتمند از اعمال فشار و تحریم علیه کشورهای مستقل، در اختیار داشتن انحصار فناوری های نوین و مهم است.

رئیس جمهور تصریح کرد: خوشحالیم که با مقاومت ملت ایران ، راه کشورهای درحال توسعه برای پیمودن این مسیر گشوده شد تا فناوری های پیشرفته منحصرا در اختیار کشورهای توسعه یافته نباشد.

روحانی با تاکید بر ضرورت همکاری کشورهای مستقل در حوزه علم و فناوری اظهارداشت: ایران و کوبا باید سطح همکاری های خود را در عرصه فناوری های نوین از جمله نانو و بیوتکنولوژی ارتقاء بخشند و این نوع همکاری ها می تواند قدرت کشورهای مستقل را در برابر سلطه جویان ارتقاء ببخشد.

رئیس جمهور همچنین فعال کردن بیش از پیش کمیسیون اقتصادی دو کشور با هدف پیگیری توافقات و تعمیق روابط اقتصادی را ضروری خواند.

رائول کاسترو، رییس جمهور کوبا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر رسمی رئیس جمهور ایران به هاوانا گفت: ما با افتخار شریک ثابت قدم شما هستیم و هیچکس نمی تواند توسعه روابط کوبا و ایران را متوقف کند.

کاسترو، کوبا با بیان اینکه ایجاد جنگ، آشوب و منازعه در جهان،کاسبی سودآوری برای برخی قدرتها شده است، اظهارداشت: جنون و جنگ افروزی ، اندیشه برخی قدرتها را احاطه کرده است.

وی همچنین ضرورت توسعه همکاری های ایران و کوبا در همه زمینه ها را مورد تاکید قرار داد.

امضای یادداشت تفاهم همکاری بهداشتی

در پایان این نشست، جمهوری اسلامی ایران و کوبا برای ارتقای همکاری های خود در زمینه بهداشتی، درمانی و دارویی، یک یادداشت تفاهم همکاری مشترک امضا کردند.

این یادداشت تفاهم همکاری مشترک بهداشتی، پژوهشی، آموزشی و دارویی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و وزارت بهداشت عمومی کوبا، در حضور رائول کاسترو و حسن روحانی روسای جمهوری اسلامی ایران و کوبا امضا شد.

دیدار با فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا

همچنین حسن روحانی عصر دوشنبه به وقت محلی (بامداد سه شنبه به وقت تهران) به دیدار فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا رفت و در این دیدار گفت: خوشحالم که نخستین سفر دو جانبه من به آمریکای لاتین از کوبا آغاز می شود که نماد مقاومت و مبارزه با استعمار در این قاره است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملتهای ایران و کوبا هر دو در مقابل فشارهای خارجی استقامت کردند، افزود: انقلاب مردم کوبا تحت شدیدترین تحریمهای اقتصادی آمریکا قرار گرفت و ملت ایران نیز در طول هشت سال جنگ تحمیلی در حالی ایستادگی کرد که شرق و غرب به متجاوز کمک می کردند. لذا ایران و کوبا نماد مقاومت در برابر شدیدترین تحریم‌ها هستند.

روحانی تاکید کرد که ملت ایران علی‌رغم فشارها و تحریم‌های ظالمانه مسیر توسعه و رشد اقتصادی خود را ادامه می دهد.

فیدل کاسترو نیز در این دیدار با اشاره به بررسی و پیگیری سیر انقلاب اسلامی در ایران گفت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نظر مثبت خود را در مورد امام خمینی و انقلاب ملت ایران اعلام کردم.

رهبر انقلاب 1959 کوبا مقاومت ملت ایران در برابر فشارها و تحریمها را تحسین برانگیز خواند و افزود: این موضوع نشات گرفته از آگاهی و رشد فرهنگی مردم ایران است.

فیدل کاسترو با اشاره به حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس سران جنبش عدم تعهد ادامه داد: سخنرانی چشمگیر شما در این اجلاس را به دقت گوش دادم و این سخنان و حضورتان در این منطقه روحیه مثبتی در آمریکای لاتین ایجاد کرده است.

وی در پایان با اشاره به بحران آب در نقاط مختلف جهان تاکید کرد که در برنامه ریزی آینده کشورهای جهان، آب مساله محوری خواهد بود.