۰ نفر

جزییات اقدامات وزارت راه برای حل مشکل کمبود منابع

بهره برداری 440 کیلومتر از انواع راه‌های کشور

۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱
کد خبر: 141835
 بهره برداری 440 کیلومتر از انواع راه‌های کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی به استراتژی تکمیل کریدورهای اصلی و ترانزیتی کشور اشاره و تصریح کرد: برای حل مشکل کمبود منابع و پرداخت بدهی پیمانکاران،استفاده از فاینانس، سرمایه‌گذاری های خارجی، اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و... از جمله راه‌هایی است که در پیش گرفتیم.

 به گزارش اقتصاد آنلاین، علی نورزاد، از افتتاح 412 کیلومتر راه و بزرگراه، 14 کیلومتر راه آهن و 14 کیلومتر آزادراه به مناسبت هفته دولت خبر داد و گفت: دولت تدبیر و امید با وجود کمبود منابع مالی تلاش داشته تا با اولویت‌بندی پروژه‌ها و آغاز نکردن پروژه جدید در حوزه زیربناهای حمل و نقل، طرح های نیمه تمامی را که سال ها از آغاز آنها می‌گذرد را به اتمام برساند.

وی انتخاب شعار اقدام و عمل ملت-دولت؛ امیدوار و استوار را توسط دولت برای این هفته فرصتی برای تعامل بیشتر دولت و ملت عنوان کرد و افزود: بایستی مشکلات و موانع پیش رو به صورت صریح به مردم اعلام شود و اقدامات صورت گرفته دولت نیز در شرایط موجود تشریح شود تا بتوان در رابطه با چگونگی عملکرد دولت تصویر صحیحی را به دست آورد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه کمبود منابع مالی، شروع پروژه های متعدد بدون توجیه اقتصادی و در‌ نظر گرفتن منابع مالی مورد نیاز، بدهکاری به پیمانکاران، وجود قراردادهای کارشناسی نشده و ... را از جمله مشکلات حوزه زیرساخت های حمل و نقل در ابتدای دولت دانست و گفت: ما ابتدا برای حل مشکل کمبود منابع و پرداخت بدهی پیمانکاران به یافتن راه حل‌های تامین منابع خارج از بودجه دولتی پرداختیم. استفاده از فاینانس، سرمایه‌گذاری های خارجی، اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و... از جمله راه‌هایی است که در پیش گرفته و باعث رفع شدن بخشی از مشکلات شده است. از سوی دیگر با بازنگری طرح های زیرساختی حمل و نقل و مطالعه و کارشناسی مجدد پروژه ها مانع از ادامه روند غیرکارشناسی پروژه ها شدیم. همچنین با بررسی قراردادهای موجود همچون قرارداد راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان و اصلاح آن تلاش کردیم تا منافع حداکثری کشور در این قراردادها تامین شود.

نورزاد ادامه داد: تغییر رویکرد و نگاه به پروژه های زیرساختی حمل و نقل و وارد شدن مفاهیمی چون حقوق شهروندی، مسئولیت اجتماعی، معماری و منظر راه و... به حوزه زیربناهای حمل ونقل در این دوره نشان از رویکردهای تازه‌ای دارد که راه را در تعامل با انسان در نظر می‌گیرد و تلاش دارد تا مفاهیم جامعه شناسی را به حوزه راهسازی وارد کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به استراتژی تکمیل کریدورهای اصلی و ترانزیتی کشور اشاره و اضافه کرد: تکمیل کریدورهای اصلی کشور و اتصال تمامی استان ها به شبکه حمل و نقل ایمن در تعیین چشم اندازها و اهداف بلند‌مدت در حوزه زیربناهای حمل و نقل نقش اساسی داشته است که بهره برداری بیش از 400 کیلومتر پروژه راه، آزادراه، راه آهن و بزرگراه به مناسبت هفته دولت را می توان در راستای این هدف دانست.

نورزاد در پایان اظهار امیدواری کرد که در هفته دولت تمامی مسائل و اقدامات در حوزه زیربناهای حمل و نقل کشور به تفصیل بیان شود تا ملت عزیز ایران بتوانند ضمن آگاهی، قضاوت درستی نسبت به عملکرد دولت در این زمینه داشته و همچنان امیدوار و استوار به دولتمردان خود اعتماد نمایند.