۰ نفر

داعش در کدام کشورها فعال است؟

۱۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰:۴۲
کد خبر: 138708
داعش در کدام کشورها فعال است؟

۲ سال پس از آغاز حمله‌های هوایی آمریکا و نیروهای ائتلاف به مواضع داعش در سوریه و عراق و یک روز پس از آغاز حمله آمریکایی‌ها به نیروهای این گروه در لیبی، رسانه‌های آمریکایی نقشه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌دهد حضور داعش اکنون به ۱۸ کشور جهان گسترش پیدا کرده است

 شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا طی گزارشی نقشه‌ای را منتشر کرد که گفته می‌شود جزو اسناد گزارش محرمانه «مرکز ملی ضدتروریسم» آمریکاست که برای ارائه به باراک اوباما آماده شده است. انتشار این نقشه که با گسترش عملیات هوایی آمریکا علیه نیروهای داعش به لیبی همزمان شده، انتقاد رسانه‌های آمریکایی از دولت این کشور به‌خاطر ناتوانی در مقابله با داعش را به‌دنبال داشته است. پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد حملات خود علیه مواضع داعش در شهر سرت در شمال لیبی را به درخواست دولت این کشور آغاز کرده است. این برای نخستین بار است که آمریکا دامنه عملیات خود علیه داعش را به خارج از مرزهای عراق و سوریه گسترش می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین؛ در سال 2014یعنی همزمان با آغاز عملیات آمریکا و ائتلاف بین‌المللی به رهبری این کشور علیه داعش، این گروه در 7کشور جهان اعلام حضور کرده بود. گزارش‌های وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2015نشان می‌دهد، گروه داعش طی این سال توانست حضور خود را به 13کشور جهان گسترش دهد. حال با گذشت 2سال از عملیات هوایی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، این رقم به 18کشور رسیده است.

نقشه منتشر شده، گسترش دامنه عملیاتی نیروهای داعش در نقاط مختلف جهان را در 3لایه نشان می‌دهد: هسته مرکزی، شاخه‌های رسمی و شاخه‌های غیررسمی. منظور از شاخه‌های غیررسمی داعش، گروه‌هایی هستند که چندان سازمان‌یافته نبوده اما با الهام از ایدئولوژی داعش و در راستای اقدامات تروریستی این گروه فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها در 6کشور مصر، اندونزی، مالی، فیلیپین، سومالی و بنگلادش فعالیت دارند.

طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا، طی 2سال گذشته 13هزار و 800سورتی حمله هوایی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه انجام شده است. از این تعداد، حدود 9هزار و 300حمله در عراق و 4هزار و 500حمله در سوریه بوده است. حدود 60کشور همراهی خود با ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا را اعلام کرده‌اند اما طبق گزارش‌های اخیر پنتاگون، در عراق حدود 70درصد پروازها و در سوریه بیش از 95درصد از پروازها توسط هواپیماهای آمریکایی انجام می‌شود. با این حال، رهبران سیاسی این دو کشور معتقدند حملات هوایی آمریکا آنگونه که باید در جلوگیری از گسترش حضور داعش در منطقه خاورمیانه و دیگر نقاط جهان مؤثر نبوده است.