۰ نفر

تصویر سرکرده النصره منتشر شد +عکس

۷ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۴۹
کد خبر: 137584
تصویر سرکرده النصره منتشر شد +عکس

«ابومحمد الجولانی» سرکرده جبهه النصره در یک نوار ویدئویی که بخشی از آن از شبکه الجزیره قطر پخش شد، قطع ارتباط با القاعده را اعلام کرد.

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر عصر امروز یک نوار ویدئویی از «ابومحمد الجولانی» سرکرده جبهة النصره پخش کرد که در آن وی توقف فعالیت جبهه النصره و تشکیل یک گروه جدید به اسم «جبهه فتح الشام» و نیز قطع ارتباط با القاعده را اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، این در حالی است که آمریکا جبهة النصره را یک سازمان تروریستی می داند.

الجولانی در اولین ظهورعلنی خود ضمن تشکر از رهبری القاعده برای درک ضرورت قطع ارتباط افزود: قطع ارتباط در پاسخ به تمایل اهل شام برای سلب بهانه از جامعه جهانی صورت گرفت.

وی در این نوار مدعی شد که تصمیم قطع ارتباط با القاعده و تشکیل گروه جدید به منظور تحقق پنج هدف صورت گرفت که عبارتند از:

اول: تلاش برای برپایی دین خداوند و تحکیم شرعیت و تحقق عدالت بین تمام مردم.

دوم: یکپارچه شدن با سایر گروههای مخالف به منظور تحکیم وحدت نیروها و آزادی سرزمین شام و نابودی نظام و حامیانش.

سوم: حمایت از مبارزات در شام و ادامه آن با استفاده از تمام وسایل قانونی و مشروع که به تحقق این هدف کمک می کند.

چهارم: تلاش برای خدمت به مسلمان و اطلاع از مسائل آنان و کاهش درد و رنجشان.

پنجم: تحقق امنیت و ثبات و زندگی شرافتمندانه برای تمام مردم.

این نوار ویدئویی چند ساعت پس از آن منتشر شد که موسسه «المناره البیضاء» وابسته به جبهة النصره با پخش یک نوار صوتی اعلام کرد که « احمد ابوالخیر» معاون سرکرده القاعده، جبهة النصره را به گام برداشتن در مسیر حفظ منافع اسلام و مسلمین فراخوانده و گفت: شما را به اتخاذ گام های مناسب در این خصوص تشویق می کنیم» که منظور از آن همان جدایی این دو گروه از یکدیگر است.

به گفته ابوالخیر تصمیم جدا شدن النصره از القاعده پس از بررسی وضعیت نظامی و سیاسی «میدان شام» و چالش های موجود در آن و نیز مشکلاتی مانند کشتار، بمباران و آوارگی مردم اتخاذ شد و با این کار تصمیم گرفته شد بهانه های واهی دشمن برای جدایی مجاهدان از خاک خود سلب شود.

در این میان سرهنگ «فایز الاسمر»  کارشناس نظامی به شبکه الجزیره گفت: این جدایی یک درخواست انقلابی و مردمی است که از مدتها پیش مطرح بود.

این در حالی است که آمریکا جبهة النصره را یک سازمان تروریستی می داند از همین رو بارها مواضع آن را هدف بمباران قرار داده است و مسکو نیز هدف از بمباران مواضع مختلف در سوریه را هدف قرار دادن داعش و النصره در خاک این کشور عنوان کرده است.

به هر حال تصمیم الجولانی مبنی بر قطع ارتباط از القاعده چند روز پس از انتشار اخبار در شبکه های نزدیک به النصره صورت گرفته است مبنی بر اینکه این اقدام یک گام پیشگیرانه در قبال نتایح حاصل از توافق روسیه و آمریکا برای هماهنگی تلاش های نظامی علیه داعش و النصره در سوریه است.

نکته قابل ملاحظه اینکه ابوالخیر پیش از این تمام گروههای به اصطلاح مجاهد در سرزمین شام را به نشست و همکاری بین خود فرا خوانده بود.

در همین ارتباط «چارلز لیستر» یک کارشناس مسائل سوریه در موسسه مطالعاتی خاورمیانه هدف الجولانی از این اقدام را تضمین آینده خود در طولانی مدت ذکر کرد.

النصره یکی از مهم ترین زیرمجموعه های القاعده در سوریه به شمار می آمد که نفوذ آن در سال های اخیر تحت تاثیر قدرت گرفتن داعش کاسته شد.