۰ نفر

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه خبر داد:

مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه با «نیما»

۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۲۰:۳۲
کد خبر: 301849
مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه با «نیما»

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: با الزام ارائه ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما مشکلاتی برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه بوجود آمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، هادی تیزهوش تابان در مورد وضعیت تجارت ایران و روسیه گفت: روابط تجاری ایران و روسیه سالانه حدود 2 میلیارد دلار ست که از این رقم سال گذشته میزان صادرات ایران به کشور روسیه حدود 392 میلیون دلار بوده است. 

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه تراز تجاری روس‌ها نسبت به ایران مثبت است، گفت: سالانه بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار هم روس‌ها به ایران کالا صادر می‌کنند. 

وی با اشاره به مشکلاتی که الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما برای صادرات به روسیه بخصوص در بخش محصولات کشاورزی بوجود آورده است، گفت: با توجه به نوسانات ارز، خریداران کالاهای ایرانی از جمله محصولات کشاورزی  از کشورهایی مانند روسیه و عراق وارد ایران می‌شوند و کالاهای خود را به صورت ریالی از فروشندگان ایرانی می‌خرند. 

تیزهوش اظهار داشت: این خریداران خارجی دلار را وارد ایران  می‌کنند و دلار را در صرافی‌ها به ریال تبدیل می‌کنند و پول خرید کالا و محصولات کشاورزی خود را به صورت ریال می‌پردازند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: در مقابل هم فروشنده محصولات کشاورزی که به عنوان صادرکننده شناخته می‌شود به طرف روسی باید کالای خود را به گمرک اظهار کند تا از آن طریق به دست خریداری که کالا را در ایران خریداری کرده و پول آن را هم به صورت ریال پرداخت کرده است در روسیه برسد. 

وی افزود: بدین ترتیب صادرکننده ایرانی عملا ارزی برای ارائه در سامانه نیما ندارد و ملزم شدن صادرکنندگان به ارائه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما مشکلاتی را در بخش صادرات محصولات کشاورزی به روسیه  به وجود آورده است.