۰ نفر

روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری:

ایرلاین‌ها ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت نمی‌کنند

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۴۴
کد خبر: 301406
ایرلاین‌ها ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت نمی‌کنند

روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: براساس قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری هیچ نرخ تثبیتی را نمی‌تواند برای شرکت‌های هواپیمایی تعیین کند و اگر قیمتی مشخص شده؛ تنها براساس توافق شرکت‌های هواپیمایی بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، رضا جعفرزاده (روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری) در پاسخ به اظهارات مطرح شده از سوی رئیس دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران مبنی بر افزایش غیرمجاز قیمت بلیت هواپیما گفت: جایی از سوی رئیس دفاتر گفته شده که سازمان هواپیمایی کشوری قیمت بلیت را مشخص کرده و شرکت‌ها آن را افزایش دادند، ولی این موضوع درست نبوده و نیست چراکه براساس قانونِ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، نمی‌توان هیچ نرخ تثبیتی را برای شرکت‌های هواپیمایی تعیین کرد.

وی افزود: باتوجه به اینکه در تابستان در زمان پیک پروازی بودیم، برای اینکه بتوان یک بالانس در بازار به وجود آورد، سازمان هواپیمایی کشوری از مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی برای هماهنگی درباره قیمت‌ها دعوت به‌عمل آورد و آنها خودشان به این توافق رسیدند که تا آخر شهریور ماه که به اشتباه در اخبار مهر ماه گفته شده، نرخ بلیت هواپیما را از سقف مشخصی بالاتر نبرند چراکه طبق قانون، سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌تواند به آنها تکلیف کند. پس آنها براساس توافقی که باهم آن را امضا کردند، موظف شدند که قیمت‌ بلیت را افزایش ندهند. البته آنها می‌توانستند بسته به خدمات متفاوت خود؛ ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند اما در غیر اینصورت نمی‌توانستند افزایش قیمت دهند.

جعفرزاده همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌های بسیار بالایی ارائه دادند که موجب نارضایتی مردم شد، گفت: اگر این اتفاق افتاده باشد، تخلف رخ داده است چراکه ملاک نرخ بلیت هواپیما در هر زمانی نرخی است که شرکت هواپیمایی در پورتال خود اعلام می‌کند. حال اگر این نرخ خارج از چهارچوب قیمتی اعلام شده باشد؛ تخلفی رخ داده که باید به آن رسیدگی شود. یعنی شرکت هواپیمایی باید به‌خاطر حفظ هویت خود و برای اینکه بتواند فعالیت خود را به خوبی ارائه دهد، با چنین تخلفاتی برخورد کند و فرد متخلف را به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کند.

وی ادامه داد: اگر مردم با تخلفات این چنینی مواجه شدند ابتدا باید به شرکت هواپیمایی مراجعه کرده و از آنجا موضوع را پیگیری کنند ولی اگر پاسخی دریافت نشد، می‌توانند از طریق سایت به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند که در این صورت حتما به شکایات آنها رسیدگی خواهد شد.

روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درباره قیمت بلیت هواپیما در فصل پاییز نیز گفت: در حال حاضر نرخ بلیت هواپیما براساس نرخ ارزی است که سامانه نیما ارائه می‌دهد و این شایعه‌ که گفته می‌شود ایرلاین‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، به‌هیچ وجه صحت ندارد. البته بعد از شهریور ماه قطعا به خاطر اینکه در زمان پیک نیستیم و پروازها خلوت می‌شوند، فکر نمی‌کنیم قیمت‌ بلیت‌ افزایش پیدا کند و نگرانی چندانی برای این موضوع مطرح نیست.

رضا جعفرزاده در پایان درباره فیلترینگ استارت‌آپ‌های گردشگری و برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما گفت: ما تنها اقدام به فیلتر سایت‌هایی کردیم که بدون مجوز ازسوی ما اقدام به فروش بلیت هواپیما می‌کنند و فیلتر استارت‌آپ‌های گردشگری هیچ ربطی به سازمان هواپیمایی کشوری ندارد. در حقیقت تنها سایت‌هایی که مجوز بند الف که مختص به فروش بلیت هواپیما است را نداشتند و اقدام به فروش بلیت هواپیما کردند، فیلتر شده‌اند.