۰ نفر

جزییات جدید از تخصیص ارز و ثبت سفارش در مناطق آزاد

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 292619
جزییات جدید از تخصیص ارز و ثبت سفارش در مناطق آزاد

جزییات تخصیص ارز و ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد اعلام شد

به گزارش اقتصادآنلاین، تصمیمات اتخاذ شده و مصوب از سوی معاون اول رییس جمهور به وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ و این ابلاغیه برای اجرا به سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در تاریخ 17 مرداد ماه سالجاری ارسال شده است.

بر این اساس؛ تصمیمات اتخاذ شده برای ثبت سفارش کالا و چگونگی تخصیص ارز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به این شرح است:

 1ـ در اجرای قوانین حاکم بر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ورود کالا از خارج از کشور به این مناطق بلامانع است. بر این اساس مقرر شد با توجه به استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی این مناطق، ورود کالا از خارج از کشور به محدوده این مناطق بر مبنای قوانین و مقررات و رویه های متعارف قبلی صورت پذیرفته و خروج کالا به داخل کشور از این مناطق مطابق با رویه های حاکم بر مبادی گمرکی در سرزمین اصلی صورت پذیرد. هم چنین مقرر شد، گمرک جمهوری اسلامی ایران در همکاری با این مناطق کنترل‌های لازم را در زمینه مذکور معمول خواهد کرد.

2-در خصوص موضوع واردات کالا، مقرر شد فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس قوانین، مقررات و ضوابط حاکم بر این مناطق نسبت به ثبت سفارش خود در سامانه توسعه تجارت اقدام نمایند. از سوی دیگر، تغییرات مورد نیاز در سامانه مذکور، بر اساس ضوابط حاکم بر این مناطق و هم چنین اخذ استعلام های مورد نیاز، اعمال شده است.

3ـ سامانه ثبت سفارش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رویه هایی برای استعلام کارت بازرگانی و دیگر استعلامات مورد نیاز در نظر گرفته است تا شرایط استعلام برای فعالان اقتصادی در این مناطق تسهیل گردد.

4- هم راستا با سیاست های جدید ارزی اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تخصیص ارز برای کالاهای غیر از گروه یک از طریق بازار ثانویه انجام خواهد شد.

5ـ سامانه ثبت سفارش در مناطق آزاد سامانه ای مورد تایید دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و منطبق با قوانین، ضوابط و مقررات این مناطق خواهد بود. عنداللزوم داده های مورد نیاز بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه ها از طریق این سامانه ارسال خواهد شد. 

6ـ تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و شرکای خارجی که بدون نیاز به ارز و یا از محل فاینانس برای ورود ماشین آلات و تجهیزات، مواد اولیه، اقلام واسطه ای و سایر امکانات مورد نیاز در طرح های تولیدی و سرمایه گذاری در جریان اجرا و در حال تاسیس می توانند از طریق سامانه ثبت سفارش مورد تایید دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام نمایند.