۰ نفر

لیست ارزی چرخید اما اعلام نشد

۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۲
کد خبر: 289925
لیست ارزی چرخید اما اعلام نشد

لیست دریافت کنندگان ارز دولتی که قرار بود به دستور رئیس جمهور به طور کامل اعلام و در رابطه با آن شفاف‌سازی شود، تاکنون فقط بخشی از آن منتشر شده است، اما لیست کامل از سوی بانک مرکزی در اختیار دادستانی قرار گرفته و اخیرا هم به وزارت اقتصاد ارسال شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ماجرای انتشار لیست دریافت کنندگان ارز رسمی که از ۲۱ فروردین ماه سال جاری مشمول سیاست جدید ارزی دولت شدند، ظاهرا قرار نیست به پایان برسد. بعد از آنکه دولت در سیاست جدید خود وارد کنندگان را مشمول دریافت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کرد، با توجه به اینکه هیچ اولویت‌بندی برای تخصیص ارز به وارد کنندگان وجود نداشت و از سوی دیگر قیمت‌ها در بازار آزاد هر روز با این نرخ فاصله گرفته و تا دو برابر هم پیش رفت، ‌فضایی را برای ایجاد رانت برای عده‌ای به وجود آورد. بعد از بحث‌هایی که در این رابطه شکل گرفت، ‌رئیس جمهور دستور داد تا دستگاه‌های ذیربط از جمله بانک مرکزی لیست کامل دریافت کنندگان ارز دولتی را منتشر کند تا عموم جامعه در جریان آن قرار بگیرند.

بعد از این بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از بانک مرکزی خواست تا لیست دریافت کنندگان را منتشر کند این بانک نیز اسامی را در مرحله اول اعلام کرد که شامل تمامی دریافت کنندگان نبود و حدود ۳ میلیارد دلار از مجموع ۱۲ هزار میلیارد دلاری که تا نهم تیر ماه پرداخت شده بود را منتشر کرد و برخی دریافت کنندگان از جمله خودروسازها در آن قرار نداشتند. بانک مرکزی در توضیح این اختلاف گفت که لیست دریافتی از وزارت صمت را منتشر کرده است.

با این حال وزارت صمت معتقد بود که هیچ محدودیتی برای اعلام کامل اسامی ندارد و چندی نکشید که بانک مرکزی لیست شرکت‌های وارد کننده خودرو را هم منتشر کرد که حدود ۱۲۰ میلیون یورو ارز دریافت کرده بودند. با این حال باز هم اختلاف ۹ میلیاردی عدم اعلام اسامی باقی ماند.

حواشی تا جایی ادامه داشت که در هفته گذشته بانک مرکزی در زمانی که هنوز ولی‌الله سیف در این بانک به عنوان رئیس کل حضور داشت، ‌ اعلام کرد که لیست کامل را در هفته آینده یعنی هفته جاری اعلام خواهد کرد، اما به هر نحو این روزها نیز سپری شد و بانک مرکزی که این روزها عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل آن انتخاب شده، اعلامی در رابطه با مابقی لیست دریافت کنندگان ارز دولتی نداشت.

با این وجود طبق اعلام بانک مرکزی ظاهرا در روز گذشته همتی بنا به دستور رئیس جمهور در نامه‌ای به کرباسیان وزیر اقتصاد فهرست کامل وارد کنندگانی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند را از ۲۲ فروردین تاکنون اعلام کرده است، ولی انتشار لیست برای اطلاع اذهان عمومی فعلا اتفاق نیفتاده است.

چندی پیش هم ولی‌الله سیف، لیست کامل را بنا به درخواست دادستانی در اختیار آن قرار داد و گفته بود که برای انتشار اسامی مشکلی وجود نداشته و همه‌ی جزئیات به طور شفاف اعلام خواهد شد، با این وجود باید منتظر بود و دید که آیا همتی قراری برای اعلام لیست کامل دریافت کنندگان ارز دولتی خواهد داشت یا خیر.