۰ نفر

رئیس انجمن قطعه‌سازان پیشنهاد کرد:

اهلیت متقاضیان ارز به اتاق‌های بازرگانی واگذار شود

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 289629
اهلیت متقاضیان ارز به اتاق‌های بازرگانی واگذار شود

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور پیشنهاد کرد: برای تسریع در امور، بررسی اهلیت افراد و متقاضیان ارز رسمی به اتاق های بازرگانی و تشکل های مربوطه محول شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا نجفی منش» افزود: این روزها وضعیت قطعه سازان خوب نیست به طوری که از آغاز امسال تاکنون چند واحد قطعه سازی تعطیل شده و یا اقدام به تعدیل نیرو کرده اند.
وی مهمترین دلیل این مساله را «تحویل نشدن به موقع ارز مورد نیاز قطعه سازان» اعلام کرد و گفت: اداره های کل وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال ارزیابی مجدد متقاضیان ارز هستند که این روند، به کندی کار و افزودن مشکلات منجر شده است.
وی گفت: شرکت های قطعه ساز بخصوص شرکت های بزرگ باید برای دریافت ارز به معاونت های مختلف وزارتخانه از جمله معاونت خودرویی، شیمیایی، سلولزی، معدنی، ماشین سازی و غیره مراجعه کنند و کافی است یکی از این اداره کل ها با ارز مورد نیازشان موافقت نکند؛ در این صورت کار شرکت ها معطل می ماند.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور یادآور شد: همچنین گروه بندی اقلام مورد نیاز قطعه سازان در گروه های یک و 2 منجر به سردرگمی شده، به طوری که در عمل حتی برای تامین قطعاتی که تاکنون از چین وارد می شده با مشکل مواجه شده ایم.
وی با تاکید بر اینکه کنترل متقاضیان ارز امر لازمی است، با این حال معتقدیم این ارز مختصر، نباید صرف واردات موبایل و سایر اقلام غیراساسی شود و باید از تک تک دلارهای کشور صیانت کرد، اما پیشنهاد می شود این کار به تشکل های مربوطه واگذار شود.
نجفی منش ادامه داد: پیشنهاد می کنیم دولت با حفظ وظیفه نظارت خود، کار را به دست تشکل ها و اتاق های بازرگانی به عنوان نمایندگان مردم بسپارد.
وی اضافه کرد: ارز مورد نیاز قطعه سازان برای تامین قطعات حدود 4.5 میلیارد دلار بود که تاکنون درصد کمی از آن تامین شده، اما فراموش نکنیم حتی اگر چهار میلیارد دلار ارز تامین شود اما یکی دو قطعه را نتوانیم تامین کنیم، کارمان لنگ می ماند.

** برپا کردن نمایشگاهی از نداشته ها
وی افزود: برپایه آمارها، همواره 80 درصد ارزش اقلامی که وارد کشور می شود مربوط به 20 درصد کالاهاست؛ معتقدم هر چه از میزان آن 80 درصد بکاهیم، برد کرده ایم.
نجفی منش ادامه داد: باید نمایشگاهی از 80 درصد نداشته هایمان برپا کنیم و از سه هزار و 500 شرکت دانش بنیان کشور برای رفع این مشکل کمک بخواهیم.
این مسئول صفنی در این زمینه به بخش خودرو اشاره و تاکید کرد: در این برهه، واردات قطعات منفصله با این قیمت های ارز، دیگر معقول نیست، بلکه باید به ارتقای داخلی سازی قطعات بپردازیم.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور افزود: تحقق این مهم نیازمند کار جهادی است؛ در این پیوند دولت و مجلس ستادهایی برای مبارزه با تحریم ها ایجاد کرده اند، اما نیازمند ساماندهی یکپارچه با محوریت دولت است.
وی ابراز امیدواری کرد سایر سازمان ها همچون گمرک، امور مالیاتی و تامین اجتماعی، با درک شرایط غیرعادی کنونی، به یاری فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بشتابند.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر کرد.
در پی این تصمیم، برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند. 
یک روز پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا به ایران اطمینان داد در صورت پایبندی تهران به برجام، تحریم‌ های هسته‌ای خود را برنمی‌گرداند.
بسته پیشنهادی اروپا درباره برجام مشتمل بر مباحث بانکی، تجاری و نفتی اواسط تیرماه به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد که بخش های مختلف در حال بررسی این بسته پیشنهادی اند؛ اما رییس جمهوری اسلامی ایران آن را ناکافی اعلام کرد.
پس از آن، کمیسیون مشترک برجام در پایان نخستین نشست وزیران امورخارجه کشورهای طرف قرارداد (بجز آمریکا) که پانزدهم تیرماه در وین برگزار شد، با صدور بیانیه ای بر حفظ، ارتقا و گسترش بیشتر روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد. 
کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند.