۰ نفر

سود هزاران میلیاردی دلالان از سامانه نیما!

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 287308
سود هزاران میلیاردی دلالان از سامانه نیما!

طبق دستورالعمل ارزی دوم اردیبهشت از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، ارز حاصل از صادرات و واردات در قالب سامانه نیما مدیریت می‌شود و شرکت‌های پتروشیمی هم متعهد شدند ارز خود را در این سامانه وارد کنند، اما حالا با گذشت حدود سه ماه از این تصمیم نارضایتی شرکت‌های پتروشیمی که عنوان می‌کنند سامانه نیما فسادآور است و باعث ضرر پتروشیمی و سود دلالان می‌شود به گوش می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسین میرافضلی، مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به اینکه واحدهای پتروشیمی متعهد شدند ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند، اظهار کرد: این قانون باعث شده پتروشیمی‌ها ضرر کنند زیرا مجبور هستند ارز خود را با قیمت ۴۲۰۰ تومانی عرضه کنند، در حالی که قیمت واقعی ارز در بازار دو برابر این مبلغ است.

وی افزود: در سامانه نیما برخی شرکت‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته و کالاهایی وارد می‌کنند که ممکن است نیاز واقعی کشور نباشد. این افراد از این فرآیند سودهای کلان صدها و هزاران میلیارد تومان می‌برند. در حالی که شرکت‌های پتروشیمی به دلیل اینکه ارز را با نرخ دولتی به فروش می‌رسانند، زیان‌های سنگینی می‌بینند. اگر یک شرکت پتروشیمی ۵۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد و هر دلار را ۴۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، این شرکت ارز خود را ۲۰۰۰ میلیارد تومان کمتر  به فروش می‌رساند.

مدیرعامل پتروشیمی جم ادامه داد: این در حالی است که شرکت‌های پتروشیمی از چند سهامدار تشکیل شده‌اند و بخشی از این شرکت‌ها متعلق به مردم  عادی است که سهام این شرکت‌ها را خریده‌اند. از سوی دیگر هزینه‌ها بالا رفته و شرکت‌های پتروشیمی برای تامین نیازهای خود مانند خوراک یا تجهیزات باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

امیرافضلی با تاکید بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی با هدف حمایت از دولت ارز خود را در سامانه نیما به فروش می‌رسانند، اظهار کرد: این قانون بیشتر روی شرکت‌های پتروشیمی دولت متمرکز است و بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی خصوصی هستند که خوراک را با ارز مبادله‌ای می‌گیرند و مشخص نیست چه میزان از ارز خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند.

ضربه سیاست‌های ارزی به پتروشیمی‌ها

همچنین احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی پیش از این اعلام کرده بود: صنعت پتروشیمی در سه قسمت با اعمال سیاست‌های ارزی دچار ضربه‌های اقتصادی شده است. نخست آنکه پیش از آن محصولات خود را در بورس با قیمت ارز آزاد می‌فروختیم که در حال حاضر محصولات را باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی بفروش برسانیم.از سوی دیگر پتروشیمی‌ها پیش از این ارز خود را به نرخ آزاد  و با مزایده به صرافی‌ها می‌فروختند که در حال حاضر باید با قیمت ۴۲۰۰ تومان در سامانه نیما به فروش برسانند. قسمت دیگر هم قیمت خوراک بود که برگشت.

بر اساس این گزارش، طبق دستورالعمل ارزی دوم اردیبهشت از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، ارز حاصل از صادرات و واردات در قالب سامانه نیما مدیریت می‌شود. بر اساس این دستورالعمل قرار شده دلار حاصل از صادرات اقلام عمده صادراتی در قالب سامانه نیما با نرخ ۴۲۰۰ تومان جذب و معادل ریالی آن به تجار پرداخت شود تا ارز مورد نیاز واردکنندگان از این طریق تامین شود. محمد شریعتمداری - وزیر صنعت، معدن و تجارت - نیز ماه گذشته، لیست کالاهای پتروشیمی و معدنی که باید ارز حاصل از صادرات آنها به سامانه نیما واریز شود را اعلام کرد.