۰ نفر

دبیرکل بانک مرکزی:

انتشار اوراق سکه پابرجاست

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶
کد خبر: 286108
انتشار اوراق سکه پابرجاست

با وجود اینکه طرح انتشار اوراق سکه در بازار سرمایه مدتی است متوقف شده و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره منتفی شدن آن وجود دارد، دبیرکل بانک مرکزی می‌گوید که این طرح همچنان پابرجاست و روی میز قرار دارد.

به گزارش اقتصاد انلاین به نقل از ایسنا، قرار بر این بود تا از نهم تیرماه سال جاری بازار سرمایه معاملات اوراق سکه را آغاز کند؛ اما این اتفاق نیفتاد و تاکنون نیز اجرایی نشده است. آنطور که محمود احمدی -دبیرکل بانک مرکزی - اعلام کرده، طرح انتشار اوراق سکه منتفی نشده و مذاکرات و هماهنگی‌هایی برای اجرای آن در حال انجام است، بنابراین به محض اینکه به نتیجه قطعی رسیده و ساز و کار کامل شود، حتما اجرایی خواهد شد و در دستور کار قرار می‌گیرد.

در یک ماه گذشته بانک مرکزی طرح انتشار اوراق سکه را مطرح کرد که بر این اساس قرار شد سکه‌های پیش فروشی که در هفت سررسید فروش رفت و دارندگان آن باید منتظر دریافت سکه‌ها باشند، قابلیت معامله داشته باشد؛ به گونه‌ای که با ورود به بازار سرمایه این سکه‌ها به اوراق تبدیل شده و قابل معامله می‌شود. بنابراین فرد می‌توانست اوراق سکه‌های خود را فروخته و پول آن را دریافت کند و یا اینکه چنین معامله‌ای انجام نداده و در زمان سررسید سکه‌ها را از شعبه بانک تحویل بگیرد. از سوی دیگر کسی که اوراق را خریداری می‌کرد، می‌توانست آن را بار دیگر مورد معامله قرار داده و یا اینکه منتظر بماند در موعد سررسید سکه‌های فیزیکی دریافت کند.

قرار بر این بود تا قیمت سکه‌ها با اختلافی از نرخ روز بازار در بورس تعیین شده و اوراق مورد معامله قرار گیرد که در این حالت فرصتی را برای دارندگان ایجاد می‌کرد که در زمانی زودتر از سررسید که می‌توانست دو ساله باشد، پول خود را نقد کند.

اما شرایط به سمتی پیش رفت که با وجود اینکه بانک مرکزی اعلام کرده بود از نهم تیرماه انتشار اوراق در بازار سرمایه شروع می‌شود، چنین اتفاقی نیفتاد. دلیل این موضوع بحث‌هایی در رابطه با دریافت مالیات و یا آماده نبوده نرم‌افزارها اعلام شده بود. در حالی حدود ۲۰ روز از این ماجرا گذشته که برخی مطرح کردند ممکن است در کل طرح انتشار اوراق سکه منتفی شده باشد. با این حال اعلام دبیرکل بانک مرکزی از این حکایت دارد که طرح انتشار اوراق ممکن است به زودی و بعد از انجام هماهنگی‌های لازم اجرایی شود.

در طرح پیش فروش سکه که بین بهمن تا فروردین‌ماه انجام شد، حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه فروش رفت که سررسید آن‌ها تا آخرین مهلت به سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد. تاکنون حدود ۸۰۰ هزار قطعه سکه در سررسید یک ماهه تحویل شده و برای تیرماه نیز موعد سررسید سکه‌های سه ماهه است که از روز گذشته تحویل آن در شعب بانک ملی شروع شد.