۰ نفر

همزمان با کاهش ارزش در قیمت اونس جهانی طلا بررسی شد؛

آیا طلای زرد از این هم پایین تر خواهد رفت؟

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳
کد خبر: 285517
آیا طلای زرد از این هم پایین تر خواهد رفت؟

کاهش قیمت ادامه دار طلا در روز های گذشته در حالی همچنان به روند خود باقی است که اما و اگرهای جنگ تجاری آمریکا با چین و دیدار دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین بر آن سایه افکنده است.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ به نظر می رسد در هفته پیش رو تقویت شاخص دلار همچنان منجر به کاهش ارزش طلا شود. این کاهش قیمت در فلزات گرانبها با افزایش تنش‌های تجاری و حکم فرمایی ریسک گریزی ناشی از کاهش بیشتر قیمت‌ها ادامه خواهد داشت. بنا‌بر گفته تحلیلگران در هفته پیش رو تقویت شاخص دلار همچنان منجر به کاهش ارزش طلا می‌شود.

 در این هفته معامله‌گران طلا بیشتر از هر چیزی منتظر توضیحات روز سه شنبه جرمی پاول رئیس فدرال رزرو در باب اقتصاد و سیاست‌های پولی در مجلس سنا خواهند بود. در این جلسه ممکن است پاول با سوال‌های زیادی در مورد اقتصاد رو به رو شود که مهم ترین آنها شاید تاثیر رفتار دولت ترامپ در مورد سیاست‌های تجاری در مورد افزایش تعرفه‌ها باشد.

بازار  این هفته تحت تاثیر ملاقات پیش روی ترامپ با  همتای روس او یعنی ولادیمیر پوتین نیز خواهد بود. اهمیت این دیدار در تشدید تنش‌های ژئوپولوتیک و همچنین اظهارات اخیر وزارت خزانه داری آمریکا در مورد دخالت مستقیم دوازده تبعه روسیه در انتخابات آمریکا است که می تواند نقش موثری در تعیین قیمت طلای سیاه داشته باشد.

افزایش ارزش دلار قیمت این فلز گرانبها را جمعه هفته گذشته تا نزدیکی‌های پایین ترین سطح قیمت آن در یک سال گذشته کاهش داد. به موجب این کاهش قیمت قرار داد آتی اونس طلا در نایمکس به ارزش 1241.80 رسید.

شاخص دلار که منعکس کننده ارزش این ارز در مقابل شش ارز قدرتمند دیگر است، هفته قبل را با افزایش 0.71 درصدی خود به پایان برد. این تقویت دلار طلا و تمامی کامودیتی هایی که به ارزش این ارز وابسته بودند را با کاهش ارزش رو به رو کرد. این تقویت شاخص دلار از آنجا نشات می گرفت که فدرال رزرو اعلام کرد تا آخر سال میلادی دو بار دیگر نرخ بهره ایالات متحده را افزایش خواهد داد. البته باید این عامل را نیز اضافه کرد که این افزایش در شاخص دلار تنها ناشی از بالا بردن احتمالی نرخ های بهره نبوده و تشدید تنش های تجاری آمریکا با چین و اروپا نیز بر این عامل مزید بر علت است. در هفته گذشته دولت ترامپ اعلام کرد که بر روی 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین به این کشور 10 درصد تعرفه اعمال خواهد کرد. به گفته کارشناسان این اتفاقات حتی می تواند همین حمایت مهم طلا را نیز از آن بگیرد و قیمت طلا را در آینده به زیر 1240 دلار برساند.

در این خصوص یکی از تحلیلگران کهنه‌کار بازار طلا در مصاحبه با شبکه خبری CNBC گفت: در صورتی که مقاومت پیش روی طلا شکسته شود و این فلز گرانبها قادر به تثبیت خود بالای قیمت 1250 دلار برای هر اونس نباشد، ممکن است در هفته های آتی ارزش خود را تا محدود 1200 دلار نیست از دست بدهد که این به معنای کاهش ارزش 4.5 درصدی آن در آینده خواهد بود. طلا که به عنوان مهم ترین فلز گرانبها در بازارهای جهانی چند هفته گذشته را به طور پیوسته با کاهش مواجه بوده است حمایت مهمی در محدود 1366 تا 1275 دلار دارد که در سه سال گذشته هیچ گاه موفق به شکست آن نشده است.

این فلز قیمتی که از سپتامبر 2013 بالاتر از 1400 دلار معامله نشده است، در حالی معاملات خود را در این هفته 1240 دلار پی می‌گیرد که از ابتدای سال حدود 4 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

نمودار زیر نشان دهنده تغییرات قیمت طلا طی 12 ماه گذشته است

Capture0048