۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

​آیا زمان رسیدگی به نرخ دلار آزاد نرسیده است؟/ اختلاف دو نرخ به 4900 رسید!

۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۴
کد خبر: 280919
​آیا زمان رسیدگی به نرخ دلار آزاد نرسیده است؟/ اختلاف دو نرخ به 4900 رسید!

با تلقی کردن بازار آزاد به عنوان قاچاق گویی دولت پای خود را به طور کامل از این بازار کنار کشیده و دخالتی در بالا و پایین شدن نرخ ندارد اما زمانی که دولت اقدام به تک نرخی کردن ارز کرد، فاصله بین دلار آزاد و دلار دولتی تنها دو هزار تومان بود اما در حال حاضر که قطار نرخ دلار آزاد بی وقفه و با سرعت در حال حرکت است، تفاوت دو نرخ طی دو ماه به حدود 4900 تومان رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اگرچه تقریبا تمامی فعالان اقتصادی پافشاری دولت برای ثابت نگه داشتن دلار 4200 تومانی را بی منطق دانسته و بر این باورند که با وجود خروج آمریکا از برجام و شائبه بازگشت تحریم‌ها آن هم با شدت بیشتری نسبت به گذشته، شرایط اقتصادی کشور آمادگی چنین سیاستی را ندارد اما بانک مرکزی و دولت بی توجه به نظر همگان تنها نرخ اعلام شده را به رسمیت می‌شناسد.

در این راستا بانک مرکزی نیز در خصوص لیست دریافت کنندگان دلار دولتی نیز خلف وعده کرد و اگرچه در ابتدای کار 33 مورد کالا را در لیست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی جای داد اما طولی نکشید که این لیست کوتاه و کوتاه‌تر شد و در نهایت همین لیست کوتاه نیز قادر به دریافت دلار نبوده و با مراجعه به شعب بانک ملی معادل دلار، یورو با نرخ دولتی دریافت می‌کردند.

با رانت ایجاد شده چه می‌کنید؟

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و دولت در اقدامی عجیب و به بهانه جلوگیری از خروج ارز، طی دو روز گذشته واردات 1339قلم کالا را ممنوع اعلام کرد و با این حرکت به نوعی تیر خلاص خود را روانه واردکنندگان کرد.

اما در این میان عده‌ای از واردکنندگان خوش اقبالی نیز بودند که هم ثبت سفارش انجام داده‌اند و هم دلار دولتی به آن‌ها تعلق گرفت، حالا سوال اینجا است که دولت با رانتی که میان کالاهای وارداتی با نرخ دولتی و نرخ آزاد ایجاد می‌شود چه خواهد کرد؟