۰ نفر

گول این سکه‌ها را نخورید

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۳:۵۵
کد خبر: 277755
 گول این سکه‌ها را نخورید

سکه دوباره در بازار تاخت‌وتاز می‌کند. دیروز قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی ١٤٠‌هزار تومان افزایش داشت و به ٢‌میلیون و ١٧٠‌هزار تومان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بازار جهانی طلا هم شیب صعودی در پیش گرفته است و بهای هر اونس طلا گران و گران‌تر می‌شود. براساس گزارش رویترز ارزش طلا در هفته گذشته ٢,٣‌درصد بالا رفته است که بیشترین میزان در ٧ هفته گذشته است. این گزارش تاکید می‌کند که کارشناسان جهانی احتمال می‌دهند طلا فعلا در بازار جهانی به روند صعود خود ادامه دهد. از سوی دیگر دلار در بازار غیررسمی ایران دوباره گران شده و قیمت هر قطعه اسکناس آمریکایی تا ٦‌هزار و ٨٠٠ تومان رسیده است. در این شرایط که بسیاری از صرافی‌ها از فروش دلار به ویژه در حجم‌های پایین خودداری می‌کنند و اوضاع جهانی طلا رو به رشد است، سکه در بازار ایران دلایل کافی برای رشد قیمت دارد. اگر شما تصمیم دارید سکه بخرید باید به یک نکته اساسی توجه کنید و آن این است ‌که برخلاف تصور رایج سکه‌های وکیوم‌دار معتبرترین سکه‌های بازار نیستند و امکان دارد با یک تصور اشتباه سرمایه زیادی از دست بدهید. در ادامه به شما می‌گوییم که چرا سکه‌های وکیوم‌دار معتبرترین سکه‌های بازار نیستند.

سکه وکیوم‌دار یا بدون وکیوم؟

در گذشته یک راه مهم شناسایی سکه‌های طلای اصل را سکه‌های وکیوم‌دار می‌دانستند، اما دیری نگذشت که سروکله سکه‌های تقلبی در بازار پیدا شد و سکه‌های وکیوم‌دار اعتبار خود را از دست دادند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که سکه این روزها به یک روش مهم ایرانی‌ها برای پس‌انداز و حفظ ارزش سرمایه‌شان تبدیل شده است. با این حال، احتمال دارد روزی متوجه شوید تمام سکه‌هایی که خریده‌اید، تقلبی بوده است! در ادامه به شما می‌گویم چه کار کنید تا از شر سکه‌های تقلبی راحت شوید؟ سکه‌های وکیوم‌دار کمی از سکه‌های بدون وکیوم گران‌تر هستند. اختلاف قیمتی حدود ١٠‌هزار تومان بین سکه‌های وکیوم‌دار و بدون وکیوم وجود دارد. این اختلاف قیمت درواقع به این خاطر است که هنوز هم سکه‌های وکیوم‌دار بین مردم طرفداران بیشتری دارد و چند سالی است که باب شده مردم زمان خرید سکه، بیشتر سکه‌های وکیوم‌شده را خریداری کنند تا سکه‌های معمولی. اما چرا با وجود گران‌تر بودن، این دست از سکه‌ها تقاضای بالاتری هم دارند؟ علت این است که وکیوم به سکه‌ها اعتبار می‌داد و افراد با خرید سکه‌های شناسنامه‌داری که نام و برند و آدرس فروشگاه روی آن درج شده بود، مطمئن بودند خرید درستی انجام داده‌و سکه‌های اصل خریده‌اند، اما این ورق به سرعت برگشت.

 وکیوم‌دارها بی‌اعتبار شدند

فروش و عرضه سکه‌ به صورت بسته‌بندی و وکیوم‌شده درواقع راهکاری برای شناسایی اصل از تقلبی‌بودن آنها به شمار می‌آید، به گونه‌ای که به مثابه فاکتور برای مشتریان بود و براساس اعتبار نام و برند آنها این سکه‌ها با اطمینان خاطر بیشتری خریداری می‌شد. برای همین مشتریان خیالشان از بابت اصل‌بودن سکه راحت‌ بود، اما این ماجرا دیری نپایید و سروکله سکه‌های تقلبی با وکیوم در بازار پیدا شد. سکه‌هایی که یا وزن پایین‌تری دارند، یا عیار طلایشان کمتر است یا این‌که از اساس طلا نیستند. از آن‌جایی که باز شدن وکیوم‌ها هم به معنی از دست رفتن اعتبار سکه وکیوم‌شده است، بنابراین امکان تشخیص تقلب‌ها دشوار است. بر همین اساس چندی پیش محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلافروشان و جواهرسازان گفت: «بهتر است سکه‌ها بدون وکیوم خریداری شوند.» حالا به نظر می‌رسد که سکه‌های وکیوم‌شده آن اعتبار دیرینه را از دست داده‌اند، برای همین است که نیاز به شناسایی دارند، تا از اصل‌بودن آن مطمئن شد؛ البته این توصیه می‌تواند دلیلش راهیابی سکه‌های وکیوم‌شده تقلبی به بازار باشد. به همین جهت، باید سکه‌های وکیوم‌شده را از واحد‌های مجاز خریداری کنند.

آیا برای خرید سکه فاکتور بخواهیم؟

حال ممکن است سوالی افراد را درگیر کند که با وجود این‌که سکه فاکتور ندارد، چگونه می‌توان از اصل‌بودن آن اطمینان حاصل کرد و اصلا اگر سکه‌ای خریدیم و متوجه تقلبی‌بودن آن شدیم، بدون فاکتور به کجا شکایت کنیم و درواقع آیا امکان پیگیری وجود دارد؟ محمد کشتی‌آرای در پاسخ به این سوال می‌گوید: «سکه از گذشته تاکنون فاکتور نداشته است، حالا نیز چنین فاکتوری برای خرید در این بخش وجود ندارد.» او همچنین درمورد چگونگی اطمینان از سکه‌ها  توضیح می‌دهد: «ما بارها خطاب به خریداران اعلام کرده‌ایم که سکه‌های خود را از واحدهای مجازی که دارای جواز فعالیت هستند و جواز خود را در معرض دید قرار داده‌اند؛ خرید کنند، در چنین شرایطی هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد. اما برخی واحدهای متفرقه، اجاره‌ای و... نیز هستند که ممکن است خرید از آنها مشکلاتی برای مردم ایجاد کند. بر همین اساس همچنان تاکید و توصیه ما به مردم آن است که برای خرید به واحدهای صنفی مجاز مراجعه کنند.»

سکه اصل را از کجا بخریم؟

آیا سکه اصل را از جای خاصی بخریم یا برندهای معتبر سکه وکیوم‌دار وجود دارد و می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم؟ سوالی که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید آن‌ است که از کجا باید سکه را خرید. مگر طلا و سکه‌فروشی‌ها هم تقلبی دارند. شاید. اگرچه مدتی پیش خرید و فروش سکه‌های تقلبی گزارش شده بود، اما موضوعی که بیشتر از همه برای سکه‌های وکیوم‌شده وجود دارد، خالص‌نبودن سکه یا وزن کمتر است. پس چه باید کرد؟ محمد یکی از طلافروشان سبزه میدان است. او در توضیح این‌که کدام یک از برند‌ها از اعتبار بیشتری برخوردارند و چگونگی شناسایی سکه‌های وکیوم‌شده اصل به ما می‌گوید برای شناسایی سکه اصل از تقلبی باید به مغازه‌های معتبر رفته و از آن‌جا خرید کنید؛ مغازه‌هایی که روی سر درشان نوشته شده تحت نظر اتحادیه طلا و جواهرند، همچنین باید دارای کد باشند، به عبارتی باید به واحد‌های صنفی مجاز مراجعه کنید، در غیر این صورت نمی‌توانید از اصل بودن آن باخبر شوید. تنها راه خرید سکه اصل از فروشگاه‌های مجازی مورد تایید بانک مرکزی است.

حباب ٥٩٢‌هزار تومانی قیمت سکه

هر سکه تمام بهار آزادی حدود ٥١٢‌هزار تومان حباب قیمت دارد. درحال حاضر قیمت هر سکه بهار آزادی ٢‌میلیون و ١٧٠‌هزار تومان است، این درحالی است که قیمت واقعی سکه حدود یک‌میلیون و ٥٧٧‌هزار تومان است. برای این‌که قیمت واقعی سکه را متوجه شوید، کافی است این محاسبات را انجام دهید. هر سکه تمام بهار آزادی ٨ گرم و ١٣٣ سوت وزن دارد. هر گرم طلا در بازار ١٩٦‌هزار و ٨٤٠ تومان است. با این حساب ٨ گرم سکه معادل یک‌میلیون و ٥٧٤‌هزار و ٧٢٠ تومان است. هر گرم معادل ١٠٠٠ سوت است و ١٣٣ سوت یعنی ١٣٣ هزارم گرم است. به این ترتیب قیمت ١٣٣ سوت طلا درحال حاضر حدود ٢‌هزار و ٦١٧ تومان است و یک سکه تمام بهار آزادی درواقع یک‌میلیون و ٥٧٧‌هزار و ٣٣٧ تومان است، بنابراین هر تمام سکه حدود ٥٩٢‌هزار تومان حباب قیمت دارد یا این مقدار گران‌تر از قیمت واقعی است.

فروشگاه‌های مجاز سکه در تهران کدامند؟

سکه‌فروشی‌های غیرمجاز ممکن است سکه‌های تقلبی به شما بفروشند و اگر گرفتار سکه تقلبی شدید، امکان شکایت از آنها به راحتی وجود ندارد. بد نیست بدانیم که تمامی طلافروشی‌ها دارای مجوز فروش سکه نیستند و برای تهیه سکه باید به سکه‌فروشی‌های مجاز و دارای مجوز از اتحادیه طلافروشان مراجعه کرد. به گفته محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلافروشان: «برخی از مغازه‌داران از جواز کسب برخوردار نیستند و اگر کسی به این دسته از افراد مراجعه کند، نباید انتظار داشته باشد که سکه تقلبی نباشد.» شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز تهران تعداد سکه‌فروش‌های مجاز را ١١٤ واحد صنفی اعلام کرده است. حال برای اطمینان حاصل کردن از فروشگاه‌های مجاز فروش سکه می‌توانید به سایت شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز تهران مراجعه کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوید، در غیر این صورت می‌توانید با شماره‌گیری ٢٨٤٢٢٩٨٣ به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنید.

 البته برای آگاهی از فهرست سکه‌فروش‌های مجاز می‌توانید به نشانی اتحادیه طلا و جواهر کشور یا لینک http: //www.tgju.org/contact#freeCall مراجعه کنید.

عیار طلای سکه در ایران و جهان

عیار طلا در کشور‌های مختلف متفاوت است؛ در هر کشوری یک یا چند عیار مرسوم دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ایران معمولا از عیار ١٨ استفاده می‌شود. اما عیار سکه‌ها معمولا بالاتر از عیار جواهرات است و گاهی از طلای خالص هم استفاده می‌شود. در ایران تمام انواع سکه‌های طلای بهار آزادی با عیار ٦/١٢ (٠٩صد) ضرب می‌شوند. بد نیست گریزی به عیار‌های مرسوم دیگر کشور‌ها داشته باشیم؛ در برخی از کشور‌های عربی، چین، هنگ‌کنگ و تایوان ٢٤ عیار است. در کشورهای عربی، هند، بنگلادش، پاکستان، سریلانکا طلای ٢٢ عیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشورهای عربی، منطقه خلیج‌فارس و ایران ٢١ عیار تا ١٨ عیار مرسوم شده، اما جنوب اروپا و پرتغال ٢/٩١ عیار است، همچنین جنوب اروپا، منطقه مدیترانه ١٨ عیار است و شمال اروپا، آلمان ١٨عیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما جالب است بدانیم که روسیه، شوروی سابق عیار ١٤ قدیم و ٩ جدید استفاده می‌کنند. در بریتانیا نیز عیار مورد استفاده ٩ تا ٢٢ است. ایالات متحده هم از طلای ١٠ تا ١٨ عیار استفاده می‌کند.