۰ نفر

گزارشی از حال و هوای امروز بازار ارز

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۵۹
کد خبر: 273493
گزارشی از حال و هوای امروز بازار ارز

بازار ارز امروز ظاهر آرامی را پشت سر گذاشت. نه از سروصدای دلالان خبری بود و نه معاملات ممنوعی که گاهی به وضوح قابل مشاهده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حدود ۴۰ روز از اعلام سیاست جدید ارزی دولت و ممنوعیت معامله ارز توسط صرافان و همچنین برخورد با دلالان می‌گذرد. در حال حاضر فروش دلار با قیمت بیش از ۴۲۰۰ تومان اعلام شده از سوی بانک مرکزی ممنوع و قاچاق محسوب شده و با عامل آن در بازار برخورد می شود.

با وجود ممنوعیت‌های موجود، طی این مدت حضور دلالان برای معاملات ارزی با صرافی‌ها قابل کتمان نیست. صرافی‌ها گرچه در بسیاری از روزها با کرکره‌های نیمه باز روز خود را سپری می‌کنند و هر کدام در ویترین‌هایشان اعلام می کنند که خرید و فروش ارز ندارند اما اگر مشتری آشنا بوده یا معرفی شده باشد، به طور حتم پذیرای او خواهند بود و در آن زمان هم ارز دارند و هم خرید و فروش، دیگر از نظرشان ممنوع نیست! در این بین وقتی هم که صراف تمایلی به فروش نداشته باشد، مشتری را راهنمایی می کند تا به دلالان مراجعه کرده و نیاز ارزی خود را برطرف کنند.

اما امروز(سه‌شنبه)، از ابتدای میدان فردوسی به سمت جنوب و طی مسیر این خیابان تا چهارراه استانبول حضور نیروهای انتظامی و فضای امنیتی بیش از هر چیزی چشم‌گیر بود. بازار در ظاهر ساکت و آرام و همه منضبط و طبق قانون بودند، اما در عبور از خیابان فردوسی گاهی صدای دلار و یورو به گوش می‌رسد و دلالانی که در حضور پلیس آرام کنار خیابان ایستاده‌اند به عابران علامت می‌دهند که ارز برای خرید و فروش دارند.

گفت‌وگو با دلالان برای خرید ارز از این حکایت دارد که آنان مشکلی برای تامین هر مقدار دلاری که مشتری درخواست بدهد، ندارند؛ اما برای یورو اوضاع کمی متفاوت است. آنها می‌گویند به هر حال دلار در خانه‌ها بسیار زیادتر از سایر ارزهاست و مردم آن را برای فروش می‌آورند اما یورو اینطور نیست و اگر توریست آن را همراه داشته باشد یا موارد این چنینی عرضه می‌شود.

قیمت دلار و یورو در بازار غیررسمی و در معامله با دلالان تا حدی پایین تر از صرافی‌هاست؛ به طوری که برای امروز دلار ۶۴۰۰ و یورو ۷۷۰۰ تومان توسط دلال فروش می‌رفت و از سوی صراف دلار بین ۶۵۰۰ تا ۶۶۶۰ تومان و یورو حدود ۷۸۰۰ تا ۷۹۰۰ تومان قیمت خورد.

دلالان در مورد افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر می‌گویند بازار وضعیت مشخصی ندارد و در این دو روز تا حدی با افزایش قیمت همراه شده، ولی گاهی که دلار در دسترس کمتر می‌شود قیمت‌ها بالاتر است. این در حالی است که در برخی روزها هستند افرادی که حجم بالایی از ارز را به بازار آورده و می‌فروشند که باعث تعدیل قیمت می‌شود.

دلالان و صرافان در مورد اینکه مراجعه کنندگان آنها چه کسانی هستند، این گونه گفتند که اغلب کسانی که تا پیش از این امور خود را در صرافی‌ها انجام داده و اکنون برای پیشبرد آن با مشکل مواجهند یا کسانی که تامین ارز آنها از طریق بانکها با مشکل مواجه است یا نیازشان در سیاست جدید دولت تعریف نشده برای خرید به بازار می‌آیند . در این بین کسانی که ارز در خانه دارند عمدتا برای فروش با بازار آمده و آن را با نرخی بالاتر از آنچه که در بانکها وجود دارد می‌فروشند.