۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

آرامش بازار ارز با هدایت نقدینگی به بازار طلا و مسکن/ بازار سرمایه از سایر بازارها مطمئن‌تر است

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۳۹
کد خبر: 265787
آرامش بازار ارز با هدایت نقدینگی به بازار طلا و مسکن/ بازار سرمایه از سایر بازارها مطمئن‌تر است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مقررات بانک مرکزی درباره شرایط تأمین ارز اظهار کرد: مردم در بلند مدت در تامین منابع ارزی خود دچار مشکل خواهند شد چرا که بانک مرکزی در بخشنامه اعلام شده، بسیاری از افرادی که به دلار بیشتری احتیاج دارند را به رسمیت نشناخته است.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ کامران ندری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین، با بیان این‌که تصمیمات دولت درباره دلار 4200 تومانی تاثیر مقطعی و کوتاه مدت در بازار دارد تصریح کرد: نمی‌توان گفت دلار در حال حاضر تک نرخی شده چرا که میزان تقاضا در تعیین این نرخ نقشی نداشته و فقط بر اساس بوروکراسی اعمال شده است.

ندری اضافه کرد: کارایی این نرخ در گذر زمان و در بلندمدت مشخص می‌شود اما تجربه سال‌های گذشته حاکی از آن است که تصمیمات آنی درباره نرخ ارز بازار را به وضعیت مطلوبی نمی‌رساند.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر روانی لغو برجام بر نرخ دلار توضیح داد: بالاخره ما دو نرخ رسمی و غیررسمی خواهیم داشت که فاصله این دو نرخ به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند و برجام تاثیر خود را بیشتر بر نرخ غیر رسمی می‌گذارد.

ندری ادامه داد: نرخ رسمی از شرایط اقتصادی داخلی همچون تورم نشات می‌گیرد اما فاصله‌ی این دو نرخ منجر به سفته بازی و قاچاق خواهد شد.

او اقدامات بانک مرکزی در کاهش نقدینگی سرگردان جامعه و کاهش التهابات بازار ارز را موثر دانست و گفت: هرچه بانک مرکزی نقدینگی را به سمت بازارهای دیگر مانند طلا و مسکن سوق دهد به همان میزان بازار ارز با آرامش روبه رو خواهد شد.

این تحلیلگر بازار ارز همچنین افزود: بازار سرمایه از سایر بازارها مطمئن‌تر است اما متاسفانه توان و ابزار کافی برای متقاعد کردن مردم برای سرمایه‌گذاری را ندارد.