۰ نفر

اتباع خارجی چگونه ارز خود را تبدیل کنند؟

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 265776
اتباع خارجی چگونه ارز خود را تبدیل کنند؟

در جریان یکسان‌سازی نرخ ارز و ممنوعیت خرید و فروش ارز برای صرافی‌ها، مسئولان گردشگری از سردرگمی توریست‌ها برای چگونگی تبدیل پول خود به ریال خبر داده‌اند. این در حالی است که گردشگران می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی و یا ارزی- ریالی تمامی بانک‌ها ارز خود را تبدیل کرده و ریال دریافت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حدود ۱۰ روز از تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن ارز و به دنبال آن مصوبات و ضوابط جدید مبادلات ارزی گذشته است. بر اساس این سیاست نرخ تمامی ارزها در نوع خود واحد شد و اختصاص ارز بر اساس تقاضای اصلی انجام می‌شود، در یکی از  مهم‌ترین بخش‌های این سیاست باید تمام مبادلات ارزی در سیستم بانکی انجام شده و صرافی‌ها از خرید و فروش ارز ممنوع شده‌اند.

این تصمیم برخی بخش‌ها را تحت تاثیر قرار داد و نحوه خرید و فروش ارز آنها را با ابهاماتی مواجه کرده است. یکی از مسائل مورد بحث به تامین پول گردشگران و به عبارتی تبدیل ارز آنها به ریال برمی‌گردد. در حالی تا پیش از این گردشگران در هنگام بازدید از ایران، با مراجعه به صرافی‌ها می‌توانستند ارز خود را تبدیل کرده و یا منابع مورد نیاز خود را دریافت کنند که تازه‌ترین اظهاراتی که برخی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته‌اند، به چالش اخیر گردشگران پس از ابلاغ مصوبه یکسان‌سازی نرخ ارز برمی‌گردد چرا که اعلام کرده‌اند وقتی گردشگر به ایران می‌آید، با توجه به اینکه نمی‌تواند از کارت‌های اعتباری استفاده کند، باید پول نقد آورده که حمل این مبلغ خطراتی را با خود به همراه دارد. از این رو آنها با محض ورود به ایران برای تبدیل پول به ریال با مراجعه به صرافی‌ها اقدام می‌کردند اما با توجه به اینکه در حال حاضر صرافی‌ها در خرید و فروش ارز ممنوع شده‌اند، گردشگران دچار سردرگمی شده‌اند.

این در حالی است که پیگیری موضوع از بانک مرکزی از این حکایت  دارد که بر اساس مصوبات و ضوابط مربوط به سیاست تک نرخی شدن ارز باید خرید و فروش ارز در سیستم بانکی انجام شده و بانک‌ها در حال حاضر بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی آماده خرید و فروش ارز هستند. از این رو گردشگران و اتباع خارجی می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی و همچنین ارزی- ریالی تمامی بانک‌ها نسبت به فروش ارز خود و تبدیل آن به ریال اقدام کنند.

برخی گزارش‌های دریافتی از این حکایت دارد که عدم آگاهی تورهای گردشگری و یا اطلاع‌رسانی به اتباع خارجی در مورد نحوه تبدیل ارز خود به ریال موجب شده تا گرفتار سوء استفاده برخی قرار گیرند به طوری که در اطراف هتل و یا ورودی‌های اتباع خارجی متقاضیانی برای خرید ارزهای آنها وجود دارند که آن را با نرخ‌های پایین خریداری کرده و با قیمت بالا در بازار سیاه عرضه می‌کنند، به طوری که دلار را تا ۴۲۰۰ خریداری و در بازار تا ۵۴۰۰ تومان و بیشتر می‌فروشند.