۰ نفر

تا اطلاع ثانوی سکه از حراج خارج شد

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۲۹
کد خبر: 265563
تا اطلاع ثانوی سکه از حراج خارج شد

بی نظمی‌های اخیر در برگزاری حراج سکه و توقف چند جلسه‌ای این طرح ظاهرا نشان از تعطیلی حراجی دارد، البته بانک مرکزی رسما این توقف را تایید نکرده ولی فعلا هم خبری از برگزاری حراجی‌های سکه به روال قبل نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، آذر ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی با توجه به افزایش قابل توجه قیمت سکه و حبابی شدن آن که تا حدود ٢٥٠ هزار تومان پیش بینی می شد طرح حراج سکه در بانک کارگشایی را اجرایی کرد. بر این اساس سه روز در هفته و در روزهای زوج متقاضیان می‌توانستند با مراجعه به بانک کارگشایی در حراجی سکه شرکت کرده و بسته‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ تایی که اخیرا تا بسته‌های ۲۰۰ تایی نیز پیش رفته بود را خریداری کنند. روال به این منوال بود که در هر روز حراجی، بانک مرکزی قیمت پایه را به بانک کارگشایی اعلام و حراج در بالاترین قیمت انجام می‌شد که متقاضی باید علاوه بر مبلغ نهایی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کرد.

گرچه در برگزاری حراج، قیمت سکه در بازار کاهشی نداشت و حتی گران‌تر شد و در روزهای اخیر تا مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم پیش رفت و با همین قیمت در حراجی فروخته شد، ‌ اما بانک مرکزی معتقد بود که اگر حراج برگزار نمی‌شد به طور حتم قیمت سکه حبابی‌تر بود.

با این وجود افزایش قیمت دلار در اواخر سال گذشته یکی از عوامل اصلی گران شدن قیمت سکه معرفی شد و تاکید بر این بود که با وجود افزایش قیمت، حباب در حال تخلیه شدن است، بطوری که حتی حباب حدود ۲۵۰ هزار تومانی پیش بینی شده در دوران رکورد شکنی قیمت سکه در پایان سال قبل تا کمتر از ۵۰ هزار تومان تخمین زده شد.

اما در آستانه نوروز، حراج سکه متوقف شد و در سال جدید برگزاری آن کاملا بی نظم انجام گرفت و در معدود دفعات برگزار شد و حتی وقتی قرار بود برای یک هفته حراج را به طور روزانه انجام دهند، طولی نکشید که کاملا متوقف شد. در هفته‌ای که گذشت هیچ حراجی انجام نشده و پیگیری‌ها حاکی از آن است که فعلا هیچ زمانی برای شروع مجدد مشخص نشده است.

بر این اساس بعید به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به زودی تصمیم برای برگزاری حراج سکه داشته باشد، چرا که در سویی دیگر برای طرح پیش فروش سکه که در اواخر سال گذشته از کانال بانک ملی در حال اجرا است، نیز وقفه‌هایی ایجاد شده و در برخی سررسیدهای تعیین شده برای پیش فروش توقف اعلام شده است. به طوری که در سر رسید هفت مرحله‌ای که بانک مرکزی اخیرا به مرحله اجرا در آورد در حدود یک هفته نگذشت که سررسید یک ماهه متوقف شد.

دلیل اصلی توقف در برخی سررسیدهای پیش فروش و همچنین حراج سکه ظاهرا به حجم بالای سکه‌های فروش رفته برمی‌گردد. با وجود اینکه بانک مرکزی هیچ اعلام مشخصی اخیرا در مورد تعداد سکه‌های فروش رفته در حراج و همچنین پیش فروش نداشته است، اما برخی منابع از افزایش چشمگیر فروش سکه در این دو طرح در هفته‌های گذشته  بویژه بعد از تک نرخی شدن قیمت دلار خبر داده‌اند. بر این اساس به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی دیگر تمایل چندانی به ادامه حراج و حتی پیش فروش به دلیل فروش بیش از اندازه سکه‌های طلا که جزوی از منابع طلای کشور هستند داشته باشد.