۰ نفر

چرا لیر ترکیه سقوط کرد؟

۲۳ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۰۶
کد خبر: 263878
چرا لیر ترکیه سقوط کرد؟

ارزش لیر ترکیه به دنبال نگرانی سرمایه گذاران و عدم توانایی بانک مرکزی این کشور در کنترل رکود،در مقابل دلار و یورو کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر آنلاین، پول رسمی ترکیه دیروز در بازار استانبول 5 درصد درمقابل یورو و 4.07 درصد در مقابل دلار سقوط کرد.کاهش ارزش لیر نسبت به یورو از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به 9 درصد رسیده است که این کاهش بیشترین ریزش ارز بازارهای نوظهور بعد از پزوی آرژانتین است.

سرمایه گذاران می گویند این کاهش به دلیل نرخ بهره بالا اتفاق افتاده است و خواستار آن هستند که دولت ترکیه اقداماتی برای تحرک بیشتر نرخ رشد اقتصادی انجام دهد.

لوتز روهیمیر رییس بخش سرمایه گذاری  موسسه ای در برلین می گوید:« این اتفاق نتیجه سوء مدیریت است که سبب شده  قدرت خرید لیر دربرابر سایر ارزها کاهش یابد. تنها یک راه حل می تواند این موقعیت را بهبود ببخشد که البته آنهم خیلی محبوب نیست و موجب کند شدن رشد اقتصادی می شود.»

رجب طیب اردوغان روز دوشنبه از ارایه یک بسته محرک سرمایه گذاری با هدف رشد اقتصادی خبر داد که می تواند تاثیر مستقیمی بر نرخ تورم بگذارد.

بنا بر اعلام موسسه جی پی مورگان چیس می گوید که  اوراق قرضه ترکیه کم ارزش است و با توجه به کسری حساب جاری این کشور به میزان 6 درصد نسبت تا پایان 2018 چشم انداز خوبی برای نرخ تورم نمی توان پیش بینی کرد.

در گزارشی که این موسسه مالی آمریکایی منتشر کرده،تاکید شده که نیاز است سیاست مالی این کشور نسبت به تحولات خارجی با سیاست های مالی قابل تنظیم باشد.

کان نزلی تحلیلگر بازار کالا هم معتقد است که حتی اگر بانک مرکزی ترکیه از طریق ابزارهای سفت و سخت مالیاتی در این رابطه اقدام کند،بازهم چشم انداز کاهش تورم چندان پایدار نیست.

نرخ اوراق قرضه ترکیه اخیرا سقوط کرده و نسبت به 10 سال گذشته این کاهش در دامنه 13.15 درصدی قرار گرفته است.

بانک مرکزی ترکیه در ماه مارس اعلام کرد که اگر نیاز به سیاست های پولی انقباضی باشد، این سیاست در 25 اوریل اجرایی خواهد شد.