۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

طالع روشن ریپل در بازار ارزهای دیجیتال / سکه‌های مجازی رقیب سوییفت می‌شوند

۱۶ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۲۰
کد خبر: 242673
طالع روشن ریپل در بازار ارزهای دیجیتال / سکه‌های مجازی رقیب سوییفت می‌شوند

ارزهای دیجیتال طی ۶ ماه گذشته نوسانات زیادی را تجربه کردند که بیت کوین و اتریوم را می توان به عنوان خوش اقبال‌ترین آنها معرفی کرد.

اقتصاد آنلاین- انوش ممتازپور؛ این دو ارز دیجیتال در چند ماه اخیر بیش از 15 برابر افزایش قیمت داشتند و توانستند با این رشد شگفت انگیز چشم های اقتصاددانان و کارشناسان دنیای فناوری را خیره به خود کنند . افزایش ارزش این دو ارز دیجیتال باعث توجه بیش ازپیش کاربران به بازار سکه های مجازی شده است و به گفته بسیاری از کارشناسان سال 2018 میلادی را می توان سال ارزهای دیجیتال نامید.

اما آیا در سال نو میلادی سکه های مجازی جدیدی میتوانند گوی سبقت را  بیت کوین و اتریوم بربایند یا همچنان این دو ارز دیجیتال سکانداران اصلی بازار خواهند بود؟

میرسهیل نیکزاد کارشناس ارزهای دیجیتال در پاسخ به این سوال به اقتصاد آنلاین گفت :  به طور کلی نوسان با ذات بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در آمیخته است و با توجه به اینکه میزان معاملات نسبت به حجم ارزهای دیجیتال به ویژه بیت‌کوین زیاد است، به همین دلیل باید همیشه منتظر نوسانات قیمتی آن‌ها باشیم؛ در حالیکه این ماجرا برای ارزهای عمومی مصداق ندارد و نرخ‌های ارزهایی مثل دلار را صرافی‌ها و اخبار تعیین می‌کند.

وی افزود : درحال حاضر قیمت ارزهای دیجیتال وابستگی زیادی به تصمیمات دولت‌ها دارد و زمانی که معامله آن‌ها در کشوری مجاز وقانونی شود روی قیمت آن تاثیر خواهد گذاشت.

نیکزاد اظهار کرد : به نظر من با توجه به اینکه بازارهای جهانی به تازگی از این ارزها استقبال کرده‌اند و این قضیه ادامه‌دار خواهد بود ،پس باید در آینده شاهد جهش قیمتی دوباره آن‌ها باشیم.

به گفته این کارشناس، ریپل نیز یکی از سکه‌های رمزنگاری شده دنیاست و چون مورد توجه بانک‌های زیادی قرار گرفته ، طی چند ماه اخیر با افزایش چندین برابری قیمت مواجه بوده است و این احتمال وجود دارد که بازهم جهش قیمتی بسیار زیادی پیدا کند .

وی افزود : طی چند ماه اخیر بسیاری ازبانک‌های جهانی خدمات خود را روی ریپل ارایه می‌دهند و این امر باعث شده که قیمت آن با افزایش روبرو باشد ؛ از سوی دیگر به تازگی این ارز دیجیتال برای همکاری‌های بین بانکی نیز استفاده می‌شود و این موضوع نیز می‌تواند روی قیمت آن در ماه‌های آینده تاثیرگذار باشد،البته به طور حتم نمی‌توان گفت که بخت با ریپل یار خواهد بود زیرا ممکن است با اتفاق جدیدی روند افزایشی ارزش این پول‌مجازی رویه معکوس در پی‌گیرد و به شدت افت کند.

نیکزاد امنیت ریپل را یک از نقاط قوت آن دانست و گفت : این ارزدیجیتال براساس استاندارد بانکی طراحی شده و به همین دلیل است که بیشتر مورد استقبال بانکها قرار میگیرد و احتمالا در آینده بانکهای بیشتری نیز برای مبادلات بین خود از ریپل استفاده خواهند کرد.

این کارشناس درباره تفاوت ریپل با بیت کوین گفت: مقایسه بیت کوین و ریپل کار سختی است چون محبوبیت این دو ارز از دو اتفاق نسبتا متفاوت نشات میگیرد و به طور کلی میتوان گفت که اگر مردم از بیت کوین استقبال نکنند ، قیمت ریپل افزایش پیدا میکند و قیمتگذاری این دو ارز تقریبا معکوس یکدیگر عمل میکند.

وی  با اشاره به اهمیت تدوین قانونگذاری معاملات با ارزهای دیجیتال در کشور اظهار کرد : شفافیت اطلاعات یکی از مزایای قانونی شدن معاملات بیتکوین و دیگر ارزهای دیجیتال است و اگر در ایران قوانین مرتبط با آن تصویب شود منجر به ثبت اطلاعات در سامانه ها میشود و میتوان تا حد زیادی از سواستفاده ها در معاملات با این ارزها جلوگیری کرد .

براساس گفته های این کارشناس ارزهای دیجیتال ، نوع استقبال کاربران از یک ارز میتواند ارزش آن را تعیین کند ، اما آیا این تنها ملاک برای قیمتگذاری ارزهای دیجیتال محسوب میشود؟

داوود میرآقایی اقتصاددان در پاسخ به این سوال به اقتصاد آنلاین می گوید : موضوع امنیت در تراکنش ، نیز یکی از عوامل تعیین ارزش ارزهای دیجیتال محسوب میشود

وی افزود : اکثر ارزهای دیجیتال موجود در بازار از الگوریتم های رمزنگاری پیچیده ای استفاده میکنند که احتمال نفوذ در آنها بسیار کم است و اگر هم هکرها بتوانند به داده های رمزنگاری شده یکی از ارزها را رمزگشایی کنند ، آن ارز به سرعت ارزش خود را از دست خواهد داد و در چند روز به طور کلی از بازار حذف خواهد شد و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی حاضرنمیشود دادوستد آنلاین خود را با آن ارز انجام دهد .

این اقتصاددان با اشاره به اینکه در ماههای آینده شاهد رشد ارزش ارزهای ناشناخته خواهیم بود اظهار کرد: طی چند ماه اخیر پولهای مجازی توانستند با استقبال کاربران ، رشد قابل توجهی داشته باشند و ارزش بسیاری از آنها چندین برابر شد و به نظر میرسد با افزایش تعداد استفاده کنندگان از انواع ارزهای دیجیتال ، در آینده نزدیک شاهد رشد ارزهای ناشناخته و کوچک خواهیم بود.

میرآقایی در پاسخ به این سوال که چه ارزهایی احتمال رشد بیشتری دارند؟ گفت : بدون شک ریپل از جمله ارزهای دیجیتال است که با حمایتی که از سوی بانکهای بین المللی می شود می تواند رشد شگفت انگیزی داشته باشد .

این اقتصاددان افزود: در حال حاضر شبکه پول مجازی ریپل می تواند 1500 تراکنش در ثانیه را ساماندهی کند ، در حالیکه شبکه بیت کوین در هر ثانیه توانایی تنها 7 تراکنش را دارد و این نشان میدهد که ریپل از زیرساختهای مناسبی بر خوردار است و می تواند پاسخگوی تعداد زیادی از کاربران باشد.

وی ادامه داد: علاوه براین کاربران برای استفاده از ریپل کارمزد کمی پرداخت می کنند ، درحالیکه کارمزد استفاده از بیت کوین چندین برابر ریپل است.

میرآقایی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 80 شرکت بزرگ از ریپل در معاملات خود استفاده میکنند ،گفت : ارزهای دیجیتال می توانند سیستم بانکداری را متحول کنند ،بسیاری از کارشناسان معتقدند که با حمایتی که از ریپل میشود به راحتی میتواند جایگزین سیستم بانکی سوئیفت شود و به طور کلی استفاده از سیستمهای بانکی فعلی را منسوخ کند.

وی افزود : به نظر میرسد علاوه بر ریپل دو ارز Qtum و OmiseGO نیز آینده خوبی داشته باشند و به احتمال زیاد رشد چندین برابری را در ماههای آینده تجربه خواهند کرد؛ البته اینها فقط گمانه زنی است و نمی توان به طور 100 درصد گفت که این ارزها رشد زیادی خواهند کرد ، چون با یک اتفاق بد برای هریک از این ارزها شاهد نزول ارزش آنها خواهیم بود .

وی با بیان اینکه افزایش ارزش ارزها روی دیگر ارزها تاثیر خواهد گذاشت گفت : به طور کلی می توان ارزهای دیجیتال را به دو گروه تقسیم کرد که هرگاه گروه اول با رشد قیمت مواجه میشوند،گروه دوم افت قیمت را شاهد خواهند بود و بالعکس این روند نیز مصداق خواهد داشت.