۰ نفر

پور قاضی:

کمبود صادرات و ورود ارز علت نوسات اخیر/ نرخ واقعی دلار ۵هزار تومان است

۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۳
کد خبر: 235842
کمبود صادرات و ورود ارز علت نوسات اخیر/ نرخ واقعی دلار ۵هزار تومان است

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره علت نوسانات اخیر ارز گفت: کمبود صادرات و کمبود ورود ارز به کشور را می‌توان دلیل نوسانات اخیر دانست.

مهدی پور قاضی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین،  با بیان اینکه با نرخ فعلی ارز صادرات مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: بانک مرکزی دلیل نوسانات اخیر را سفر مردم به کربلا و همچنین سفرهای پیش رو برای پایان سال میلادی بیان می‌کند اما دلیلش این نیست.

او  با اشاره به این‌که اگر قیمت ارز بالا برود صادرات هم افزایش یافته در بازار تعادل ایجاد می‌شود و در لبه خط بحران قرار نمی‌گیریم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که سیاست دولت پایین نگه داشتن نرخ ارز است باید منتطر نوسانات غیر مترقبه باشیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به این‌که هر زمان که از نظر صادرات به وضعیت متعادلی برسیم و در پی آن ورود ارز  افزایش یابد می‌توانیم روی پایداری قیمت ارز حساب کنیم، تاکید کرد: در زمینه ارز در وضعیت بحرانی هستیم و تغییرات پیش بینی نشده‌ای ممکن است رخ دهد زیرا ارز برای مدت طولانی پایین نگه داشته شده است و مانند فنر فشرده عمل می‌کند و ممکن است جهش شدیدی داشته باشد و لطمه شدیدی به اقتصاد بزند.

مهدی پور قاضی درباره نرخ واقعی ارز افزود: از نظر بنده نرخ ارز حدود 5 هزار تومان است اما نرخ واقعی عددی است که در بازار آزاد به طور طبیعی بین خریدار و فروشنده تعیین می‌شود.