۰ نفر

محرک درهم در بازار دلار

۲ آذر ۱۳۹۶، ۱:۰۲
کد خبر: 233214
 محرک درهم در بازار دلار

در اولین روز آذرماه، دلار و سکه همزمان افزایش قیمت را تجربه کردند. روز چهارشنبه، شاخص بازار ارز با ۲۷ تومان رشد با قدرت از مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومان عبور کرد و خود را به قیمت ۴ هزار و ۱۲۰ تومان رساند. این بیشترین رشد شاخص ارزی از تاریخ ۱۷ مهر بود و با کمک آن به بالاترین قیمت از ۲۳ آبان رسید.

به گفته فعالان، محرک اصلی رشد بهای دلار در بازار داخلی، افزایش نرخ حواله درهم بود. روز گذشته حواله درهم پس از چند روز کم نوسان، افزایشی شد و با شکستن محدوده هزار و ۱۲۰ تومان به قیمت هزار و ۱۲۴ تومان رسید. با صعود درهم، خریدهای معامله‌گران بازار داخلی نیز با جسارت بیشتری انجام شد و به تبع آن قیمت گرایش بیشتری به افزایش از خود نشان داد. به گزارش دنیای اقتصاد، با این حال، زمانی که قیمت به محدوده ۴ هزار و ۱۲۰ تومان نزدیک شد، احتیاط‌ها در بازار بالاتر رفت تا روند افزایشی تا حدی متوقف شود. به گفته فعالان، در محدوده یاد شده تعداد خرید و فروش‌ها پایین آمد و بیشتر معامله‌گران ترجیح دادند در ادامه روند آتی باقی بمانند.

با وجود این، افزایش روز اول آذر موجب شد که دیدگاه‌های افزایشی در بازار بیشتر تقویت شوند. به گفته فعالان، اکنون بیشتر معامله‌گران بازار باور دارند قیمت دلار در آذرماه به سختی به زیر ۴ هزار و ۱۰۰ تومان باز خواهد گشت و می‌توان این نقطه را به‌عنوان کف قیمت در نظر گرفت. این در حالی است که در مورد روند افزایشی توافقی میان معامله‌گران وجود ندارد. عده‌ای در انتظار بالا رفتن شدت دامنه نوسانات مانند آذر سال‌های اخیر هستند، حال آنکه گروه دیگر باور دارند قیمت تنها یک رشد کنترل شده را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد آنها، قیمت در ۲ ماه ابتدای پاییز نیز تنها یک رشد مدیریت شده را پشت سر گذاشت و عرضه بازارساز به اندازه‌ای است که مانع از افزایش دامنه نوسانات شود.  در روزی که دلار بیشترین رشد ۴۵ روز اخیر خود را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز توانست خود را در مقطعی به مرز یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان برساند.

در اولین روز آذرماه، معاملات سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان کلید خورد که افزایش ۲۹ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. این افزایش چندان متناسب با رشد دلار و اونس در ابتدای روز نبود تا حباب فلز گرانبهای داخلی در مقطع کوتاهی به بالای ۲۰۰ هزار تومان برسد. با این حال، در ادامه روز رشد سکه تمام بهار آزادی مقداری تعدیل شد و به سوی کانال‌های پایین تر حرکت کرد. در نهایت روز چهارشنبه سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان خاتمه داد. این قیمت با آنکه نسبت به نرخ ابتدای روز ۲۰‌هزار تومان پایین‌تر بود، نشان از افزایش ۹ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت.  البته قیمت سکه در حالی وارد قله‌های قیمتی ۵ سال اخیر شده است که ارزش ذاتی آن با قیمت بازار فاصله زیادی دارد. این مساله بسیاری از معامله‌گران بازار را سردرگم کرده و موجب شده است خرید و فروش‌ها با احتیاط بیشتری انجام شود. برخی معامله‌گران عنوان کردند، برای صفر شدن حباب سکه در این سطح قیمتی، بهای دلار باید به بالای ۴ هزار و ۶۰۰ تومان برسد. در این شرایط، برای جلوگیری از آثار فعالیت‌های سفته‌بازانه، به‌نظر می‌رسد بازارساز بهتر است اقدامات موثر را برای بازگشت فضای عادی به بازار سکه صورت دهد.

رشد ابتدای آذر

افزایش دلار در اولین روز آذرماه موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار فعال‌تر شوند. در این میان گروهی باور دارند، رشد تقاضا در آستانه پایان سال میلادی می‌تواند شدت دامنه نوسانات را بالاتر ببرد. گروه دیگری به نقش بالا رفتن تقاضای تجاری در آذرماه اشاره می‌کنند و انتظار دارند تحت‌تاثیر آن نوسانات افزایش یابد. از این گذشته، معامله‌گران فنی بازار انتظار دارند با شکست مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومان، میزان تقاضای سفته‌بازان در بازار بالاتر برود. این دیدگاه‌ها در شرایطی در میان بازیگران بازار وجود دارد که دسته دیگری بیشتر نقش بازارساز را برجسته می‌کنند و اعتقاد دارند عرضه صرافی‌های بانکی مانع از بالارفتن شدت دامنه نوسانات خواهد شد. در کنار این، گروه دیگری به افزایش تقاضا در ماه‌های مهر و آبان اشاره می‌کنند. از نظر آنها، بخشی از تقاضای آذرماه در ماه‌های گذشته تخلیه شده است و نباید انتظار نوسانات سنگینی در آخرین ماه پاییز را داشت.