۰ نفر

روزهای پر هیجان بازار طلا و ارز

۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۲:۲۱
کد خبر: 224140
روزهای پر هیجان بازار طلا و ارز

در سومین روز هفته، روند افزایشی دلار حفظ شد تا قیمت این ارز نه تنها وارد کانال ۴ هزار تومانی شود، بلکه تا ساعت ۳ بعدازظهر به فاصله چند قدمی میانه این کانال برسد.

روز دوشنبه، سکه نیز مانند شاخص ارزی روند نوسانی داشت و وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد.

دلار که روز یکشنبه با ۳۷ تومان افزایش به بهای ۳ هزار و ۹۹۹ تومان رسیده بود، روز دوشنبه نوسان بیشتری را ثبت کرد و با ۵۱ تومان افزایش به بهای ۴ هزار و ۵۰ تومان رسید. در هفدهمین روز مهرماه، قیمت‌ها در بازار به سرعت جا‌به‌جا می‌شد و نرخ‌های متفاوتی برای دلار ثبت می‌شد. به گزارش دنیای اقتصاد، به‌عنوان مثال، حدود ساعت ۳ بعدازظهر قیمت در‌حالی‌که دلار در معاملات فردایی بالای محدوده ۴ هزار و ۸۰ تومان قرار داشت، قیمت‌های متفاوتی برای اسکناس آن در بازار وجود داشت؛ برخی از صرافی‌های رسمی رقم ۴ هزار و ۱۵ تومان را بر تابلوی خود درج کرده بودند. گروهی از معامله‌گران نقدی پاساژ افشار در محدوده ۴ هزار و ۴۰ تا ۴ هزار و ۶۵ تومان اقدام به معامله می‌کردند، حال آنکه عده زیادی از معامله‌گران نیز تمایلی به فروش ارز نداشتند و این موضوع موجب می‌شد تعیین نقطه دقیق برای قیمت نهایی دلار دشوار باشد. در معاملات فردایی قیمت به مراتب نوسانات بیشتری داشت و قیمت در‌حالی‌که تا سقف ۴ هزار و ۹۰ تومانی بالا رفته بود، حدود ساعت ۴ عصر تا محدوده ۴ هزار و ۷۰ تومانی پایین آمد.

به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم مهم‌ترین عامل واقعی بود که بازیگران ارزی را در موقعیت خرید قرار داد؛ در کنار این، عده‌ای از بازیگران نقش جوسازی معامله‌گران فردایی پیرامون ریسک ترامپی را در شکستن مرز ۴ هزار تومانی موثر دانستند. گروهی دیگر باور داشتند با شکست مرز ۴ هزار تومانی خریداران با قدرت بیشتری وارد بازار شدند و قیمت را در راستای صعودی قرار دادند. به گفته آنها، عبور از مرز ۴ هزار تومانی جو خرید را در بازار بسیار سنگین کرده و موجب شده بود بسیاری از معامله‌گران تصور کنند فروش دلار با ریسک ضررهای سنگین همراه خواهد بود.روز دوشنبه سکه نیز همسو با جو نوسانی ارزی افزایشی ماند. فلز گرانبهای داخلی که روز یکشنبه با ۳۰ هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و ۲۹۳ هزار تومان رسیده بود، روز دوشنبه تا قیمت یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بالا رفت و در نهایت با قیمت یک میلیون و ۳۱۸ هزار تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، در کنار جو هیجانی بازار ارز، آغاز افزایشی اونس در بازارهای جهانی و عبور از محدوده هزار و ۲۸۰ دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر دیگر عاملی بود که زمینه‌ساز افزایش خریدهای سکه‌بازان شد. در واقع، رشد بهای اونس زیر پای سکه‌بازان را برای خرید محکم‌تر کرد.

  کانال‌شکنی دلار

در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را در کانال ۴ هزار تومان آغاز کرد. روز دوشنبه معاملات نقدی با قیمت ۴ هزار و ۶ تومان کلید خورد که افزایشی ۷ تومانی نسبت به قیمت روز یکشنبه داشت. تا حدود ساعت یک ظهر نوسانات قیمت حدود ۲۰ تومان بود، ولی از این ساعت دامنه نوسانات شیب تندتری پیدا کرد؛ به‌طوری‌که قیمت به سمت میانه کانال به سرعت حرکت کرد. به گفته فعالان، از حدود ساعت ۱۲ ظهر تعداد زیادی از صرافی‌ها قیمت دلار را از روی تابلوی خود برداشتند تا بتوان گفت که قیمت ساعاتی در بازار گم شد. به گفته فعالان، این صرافی‌ها تصمیم داشتند دلار خود را حفظ کنند و در انتظار آرام شدن جو معاملاتی بازار شوند. این در حالی است که عده‌ای دلایل بیرونی را برای عدم اعلام قیمت صرافی‌ها موثر دانستند. از حدود ساعت ۲ بعدازظهر شماری از صرافی‌ها نرخ ۴ هزار و ۱۵ تومان را بر تابلوی خود ثبت کردند. این در حالی بود که در معاملات کف بازار قیمت‌های بالاتری انجام می‌شد. همچنین سامانه سنا میانگین قیمت دلار بین ساعت ۲ تا ۳ بعدازظهر را ۴ هزار تومان اعلام کرد.

  معاملات هیجانی فردایی

روز دوشنبه جو هیجانی شدیدی در بازار معاملات فردایی برقرار بود و قیمت حدودا در دامنه‌ای ۷۰تومانی نوسانات خود را به ثبت رساند. در سومین روز هفته، معاملات فردایی با قیمت ۴ هزار و ۱۷ تومان کلید خورد. تا حدود ساعت ۱۲ ظهر نوسانات قیمت طبیعی بود و دلار در این معاملات به بهای ۴ هزار و ۲۴ تومان رسید. ساعت یک بعدازظهر ۱۰ تومان دیگر به ارزش این ارز در معاملات آتی اضافه شده بود و قیمت به حدود ۴ هزار و ۳۵ تومان رسید. از ساعت یک ظهر و هر چقدر به سمت تسویه معاملات آتی نزدیک شدیم، دامنه نوسانات قیمت بالاتر رفت؛ به‌طوری‌که در مقاطعی قیمت تا محدوده ۴ هزار و ۹۰ تومان نیز صعود کرد.

به گفته فعالان، جو بازار در معاملات آتی به شدت خریدار بود و کمتر معامله‌گری حاضر به فروش دلار بود. به گفته آنها، فردایی‌ها تصور می‌کردند فروش این ارز با ریسک زیادی همراه است و منجر به ضرر آنها خواهد شد. در این میان، عده‌ای از نوسان‌گیران عنوان می‌کردند رفتار ترامپ سرگیجه‌ای در بازار ایجاد کرده که فرصت خوبی را برای نوسان‌گیری فراهم کرده است. در این شرایط، عده‌ای از بازیگران ارزی باور دارند با کاهش جو هیجانی، فضای بازار آرام‌تر خواهد شد و دلار نوسانات کمتری را به ثبت خواهد رساند.

عوامل دیگری که برای رشد دلار در بازار ذکر شد، تقریبا مشابه با دلایل افزایشی روز یکشنبه بود. به گفته شماری از فعالان، صحبت‌های میان مسوولان آمریکایی و ایرانی یکی از عواملی بود که بازار در ۲ روز اخیر به آن توجه کرده است. بحث همه‌پرسی کردستان عراق و واکنش‌های همسایگان به همه‌پرسی یاد شده یکی دیگر از عواملی بود که انتظارات برای افزایش تقاضای دلار از بازار داخلی را بالا برده نبود. در کنار این، ادامه رشد نرخ حواله درهم دیگر عاملی بود که به رشد قیمت کمک کرد. روز گذشته حواله درهم از مرز هزار و ۱۰۰ تومان عبور کرد. یکی از عوامل جدیدی که بازیگران ارزی آن را در رشد دلار موثر دانستند، افزایش تقاضای ارزی در آستانه اربعین حسینی بود.

  واکنش بازارساز

به گفته فعالان، بازارساز به نوسانات روزهای اخیر واکنش سراسیمه‌ای نداشته است. به گفته این دسته، بازارساز در روز دوشنبه بیشتر از دلار اقدام به عرضه حواله درهم کرد. به باور آنها، از آنجا که به‌نظر می‌رسد عامل اصلی نوسانی شدن بازار داخلی، حرکت تند حواله درهم بوده است، بازارساز نیز تلاش می‌کرد با عرضه نوسانات آن را کاهش دهد. همچنین روز دوشنبه فاصله قیمت عرضه ارز بازارساز با کف بازار زیاد بود. به‌عنوان مثال حدود ساعت ۴ بعد از ظهر در حالی یکی از صرافی‌های بانکی رقم ۴ هزار تومانی را به‌عنوان نرخ عرضه ارز ذکر کرد که قیمت در بازار آزاد به مراتب بالاتر و در محدوده ۴ هزار و ۵۰ تومان بود.

  رفتار ارزهای اروپایی

روز دوشنبه، دلار تنها ارزی نبود که در فاز صعودی قرار گرفت و ارزهای مهمی چون یورو و پوند نیز راه افزایشی را در پیش گرفتند. یورو که روز یکشنبه با ۴۵ تومان افزایش به بهای ۴هزار و ۷۵۵ تومان رسیده بود، روز دوشنبه ۷۵تومان رشد دیگر را به ثبت رساند و بهای ۴ هزار و ۸۳۰ تومان رسید. به گفته فعالان، در کنار جو هیجانی حاکم بر بازار ارز تقویت ارزش یورو در بازارهای جهانی در برابر دلار دیگر عاملی بود که به رشد آن کمک کرد. پوند انگلیس نیز روز دوشنبه با ۸۵ تومان رشد به بهای ۵ هزار و ۳۷۰تومان رسید. نوسانات قیمت یورو و پوند در حالی نشانه‌های هیجانی داشت که قیمت آنها در ساعات ابتدایی روز با شیب چندان زیادی رشد نکرده بود، ولی از ساعت یک بعدازظهر شدت نوسانات زیاد شد.

در سومین روز هفته دامنه نوسانات در بازار سکه نیز بالا بود. روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۲۹۶ هزار تومان آغاز کرد که افزایشی ۳ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. با وجود شروع نسبتا ملایم ابتدای روز در ادامه دامنه نوسانات بسیار بالا رفت و قیمت در ابتدا از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عبور کرد. پس از عبور از مرز روانی یاد شده، شدت خریدهای معامله‌گران بسیار زیاد شد و قیمت تا آستانه یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رشد کرد. روز گذشته هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۲ هزار تومان بالا رفت. نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز روز دوشنبه روند افزایشی را طی کردند.