۰ نفر

چشم‌انداز سیاست پولی آمریکا انقباضی ماند

۱ مهر ۱۳۹۶، ۹:۱۴
کد خبر: 220762
چشم‌انداز سیاست پولی آمریکا انقباضی ماند

چشم‌انداز روند فلز زرد به شدت تغییر کرده است. سه هفته پیش، اوج گرفتن اونس طلا تا بهای 1346 دلار، شمار قابل‌توجهی از حاضران و ناظران بازار را به عبور اونس از مرز میانه کانال متقاعد کرده بود.

 با این حال، اونس پنج‌شنبه به کانال 1200 دلار سقوط کرد. اونس که دو هفته پیش با حدود 2 درصد افت به بهای 1319 دلار رسیده بود، چهارشنبه تا مرز کانالی افت کرد و روز بعد نتوانست این مرز حمایتی را حفظ کند. این در حالی است که دور تازه‌ای از تهدیدهای دوطرفه ایالات‌متحده و کره‌شمالی شکل گرفته است. صبح جمعه، همین تنش‌ها به ریسک‌گریزی بازارها منجر شد، با این همه، اونس طلا تحت فشار ماند. اونس که پنج‌شنبه تا قیمت 1291دلار سقوط کرده بود، جمعه را با بهای 1295 دلار آغاز کرد.

اخبار فدرال

مهم‌ترین رویداد روز چهارشنبه، پایان نشست دوروزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و انتشار بیانیه این نهاد بود. اعضای کمیته در این نشست، مطابق انتظارها نرخ‌های بهره را تغییری ندادند. اما خبر مهم بیانیه، آغاز کاهش دارایی‌های فدرال رزرو از ماه اکتبر بود. بناست در هر ماه 10 میلیارد دلار از دارایی‌های 5/ 4 تریلیون دلاری بانک مرکزی آمریکا کم شود، دارایی‌هایی که در جریان سیاست تسهیل کمی دوره بحران خریداری شده بود. به گزارش دنیای اقتصاد، میزان دارایی‌های فروخته شده نیز قرار است به‌تدریج افزایش پیدا کند. حتی مهم‌تر از این، برداشت معامله‌گران از بیانیه بود. تصور اکنون بر این است که احتمال افزایش نرخ‌های بهره در ماه دسامبر قابل توجه است. این تصور به جهش شاخص دلار و افت ارزش طلا انجامید.شاخص دلار که سه‌شنبه تا عدد 79/ 91 واحد پایین آمده بود، چهارشنبه به امید تشدید انقباض پولی در پایان سال‌جاری میلادی تا عدد 50/ 92 واحد جهش کرد. اونس طلا هم که سه‌شنبه با 4 دلار رشد به قیمت 1311 دلار رسیده بود، چهارشنبه تا قیمت مرزی 1300 دلار سقوط کرد. همزمان، بازارهای سهام نیز در واکنش به احتمال انقباض بیشتر پولی افت کردند. این افت کمکی به طلا نکرد؛ چراکه طلا تحت فشار رشد شاخص دلار بود. جنت یلن در نشست خبری پس از پایان جلسات فدرال رزرو از سیاست‌های تازه دفاع کرد و با آنکه نسبت به پایین تر بودن تورم از نرخ هدف 2 درصدی، ابراز نگرانی کرد، از وضعیت بازار کار و روند فعلی سیاست‌ها ابراز رضایت کرد.

روز سقوط

روند روزهای پیش از چهارشنبه، چهره فنی اونس را متاثر کرده بود تا افت روز چهارشنبه اونس تا مرز کانالی، بیش از پیش ضعف فنی فلز زرد را برجسته کند. این ضعف فنی، باعث شد حتی تهدید کره شمالی ازسوی دونالد ترامپ در روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز کمکی به طلا نکند. به این ترتیب، افت بهای طلا و نقره روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت. معامله‌گران بازارها، روز پنج‌شنبه نیز به چشم‌انداز انقباضی سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا توجه داشتند. کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «فدرال رزرو در نشست خود نرخ‌های بهره را افزایش نداد، اما اعلام کرد که از ماه اکتبر، شروع به کاهش دارایی‌های خود خواهد کرد. این اقدام‌های پیش‌بینی شده، تعجب‌‌برانگیز نبودند. آنچه تعجب‌‌برانگیز بود، لحن امیدوارانه فدرال رزرو با وجود برخورد دو توفان بزرگ به آمریکا بود. اکنون افزایش نرخ‌های بهره در ماه دسامبر روی میز است و فدرال رزرو می‌خواهد در سال 2018 هم سه بار نرخ‌های بهره را افزایش دهد.» این چشم‌انداز، اونس پنج‌شنبه را به قیمت 1291 دلار رساند، گرچه روند شاخص دلار تعدیل شد. شاخص دلار در این روز تا عدد 25/ 92 واحد افت کرد. بی‌اعتنایی طلا به روند دلار، عجیب نبود؛ زیرا پول آمریکا تحت فشار تنش‌های ژئوپلیتیک و رشد تقاضای پناهگاه‌های ارزی از جمله ین بود. پنج‌شنبه، دولت ترامپ تحریم‌های تازه‌ای علیه کره شمالی وضع کرد و پیونگ‌یانگ هم لحن تهدیدهای خود را جدی‌تر ساخت. در چهارمین روز هفته میلادی، نفت خام نیز تا حدی تضعیف شد، روندی که به ضرر طلا کار کرد.

ریسک‌گریزی محدود

روز جمعه بازارها بیشتر از سیاست‌های پولی آمریکا، بر تنش‌های ژئوپلیتیک متمرکز بودند تا روندها تحت تاثیر واقع شود. با وجود این، اثر اخبار روز چهارشنبه خنثی نشد. با تشدید درگیری لفظی واشنگتن و پیونگ یانگ، صبح جمعه افت شاخص دلار ادامه پیدا کرد و طلا توانست تا حدی تقویت شود.اونس روز آخر هفته را با قیمت 1295 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان‌های محدود افزایشی رو آورد. تا ساعت 7 عصر که این گزارش نهایی شد، بهای 1295 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد. تا زمان نهایی شدن این گزارش، برای شاخص دلار هم عدد 97/ 91 واحد ثبت شد.ضعف دلار در روز جمعه باز هم ناشی از تحولات شبه‌جزیره بود، گرچه دلار در هفته گذشته مقابل ین تقویت شد. کره شمالی روز جمعه اعلام کرد که ممکن است بمبی هیدروژنی را بر فراز اقیانوس آرام آزمایش کند. در نتیجه این روند، ین ژاپن و فرانک سوئیس تقویت شدند تا شاخص دلار تضعیف شود. تضعیف شاخص دلار و افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن، اونس را گران‌تر کرد، با این همه، بازار فلزات گرانبها تحت فشار عوامل بنیادین اقتصادی ماند. جمعه حتی سطح جدید قیمت‌ها هم به افزایش شدید خرید طلا منجر نشد.