۰ نفر

آرامش طلا بعد از انتشار بیانیه فدرال رزرو

۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۲۳:۱۸
کد خبر: 220432
آرامش طلا بعد از انتشار بیانیه فدرال رزرو

بازارها که سه‌شنبه چندان اعتنایی به سخنان رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نکرده بودند، چهارشنبه تحت‌تاثیر نشست بانک مرکزی آمریکا قرار گرفتند.

نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو که سه‌شنبه شروع شده بود، شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. بازارهای جهانی، صبح چهارشنبه عمدتا تحت‌تاثیر انتظار معامله‌گران برای بیانیه سپتامبر بودند و پس از انتشار بیانیه، تحت‌تاثیر داده‌های آن قرار گرفتند.

اونس طلا سه‌شنبه تحت‌تاثیر انتظار برای بیانیه چهارشنبه، نوسان‌های محدودی داشت اما در نهایت با 4 دلار رشد نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه، روی بهای 1311 دلار ایستاد. رشد سه‌شنبه عمدتا ناشی از افت شاخص دلار و تزلزل بازارهای سهام بود. چهارشنبه با قیمت 1312 دلار شروع شد و دوباره با نوسان‌های محدود افزایشی پی گرفته شد. از آن سو شاخص دلار که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی اعداد 04/ 92 و 79/ 91 واحد ایستاده بود، چهارشنبه را هم با افت آغاز کرد. دلیل افت و خیز محدود دلار و طلا در آستانه پایان نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، احتمال قوی ثبات نرخ‌های بهره در آمریکا بود. به گزارش دنیای اقتصاد، تا زمان نهایی شدن این گزارش در ساعت 7 عصر چهارشنبه به وقت تهران، تصمیم فدرال رزرو و جزئیات بیانیه این نهاد مشخص نبود، اما پیش‌بینی‌ها احتمال تشدید انقباض پولی را رد می‌کرد. با این همه یک نکته این نشست را مهم نگه می‌دارد. پیش از چهارشنبه، پیش‌بینی شده بود که فدرال رزرو در نشست اخیر، نحوه کاهش دارایی‌های هنگفت خود را که در جریان برنامه‌های انبساطی دوره بحران خریداری کرده بود، اعلام کند. علاوه‌بر این مانند همیشه، معامله‌گران بازارهای جهانی، لحن و جزئیات بیانیه سیاست پولی را دیده بانی کردند. تا زمان نهایی شدن این گزارش در ساعت 20دیشب، اونس طلا به بهای 1312 دلار و شاخص دلار به عدد 70/ 91 رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید احتمالا قیمت و عدد دیگری در این دو روند نهایی شده است. صبح چهارشنبه، انتظار بازارها مشهود بود، اما کیتکو بازار سه‌شنبه طلا را هم «اندکی» متلاطم توصیف کرد. این در حالی بود که بازارهای سه‌شنبه، خبر سخنرانی دونالد ترامپ را هم پیش‌رو داشتند. رئیس‌جمهوری آمریکا در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حملات شدیدی به کره شمالی، ایران و ونزوئلا کرد. ترامپ گفت که در صورت اقدام نظامی کره شمالی علیه یک کشور دیگر، کره‌شمالی را به‌طور کامل نابود خواهد کرد. با این حال، بازارها واکنش چندانی به این گفته‌ها نشان ندادند. واکنش بازارهای داخلی نیز نشان می‌دهد که فعلا کسی تهدیدهای ترامپ را جدی نگرفته است (گزارش دیگر همین صفحه را بخوانید). سه‌شنبه، همزمان با تضعیف شاخص دلار، نفت خام هم تضعیف شد تا دومین عامل خارجی مهم در بازار فلزات گرانبها به ضرر طلا کار کرده باشد.

انتقال حالت انتظاری به چهارشنبه، بازارهای دیروز را هم متاثر کرد، گرچه پیش‌بینی ثبات سیاست پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، در ابتدای روز، دلار را تضعیف و طلا را تقویت کرد. همزمان،‌ بورس‌های آسیایی با تمرکز به اخبار قاره افت کردند. تحقیق تامسون رویترز/ اینسید نشان می‌دهد که اعتماد کسب‌و‌کار میان شرکت‌های آسیایی، برای اولین بار در سه فصل گذشته با کاهش روبه‌رو شده است. مهم‌ترین دلیل این کاهش اعتماد، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک و کاهش رشد عنوان شده است. براساس گزارش رویترز، شاخص حس کسب‌و‌کار آسیایی تامسون رویترز/ اینسید که نماینده چشم‌انداز 6 ماهه 86 شرکت است، برای فصل سوم سال به عدد 69 رسیده است. این عدد برای سه ماه قبلی، 74 بود. صبح چهارشنبه، همسو با افت بورس‌ها، رشد بهای نفت خام هم به طلا کمک کرد، گرچه انتظار همچنان شمار معاملات بازارها را محدود نگه داشته بود. روز گذشته، پس از اعلام بررسی تمدید توافق اوپک و شرکای نفتی‌اش از سوی وزیر نفت عراق،‌ بهای نفت رشد کرد تا این کالای خام در آستانه ثبت بهترین فصل خود در 13 سال گذشته قرار بگیرد.