۰ نفر

ادامه نوسان‌ها قیمتی اونس طلا

۱ شهریور ۱۳۹۶، ۲۳:۵۰
کد خبر: 214222
ادامه نوسان‌ها قیمتی اونس طلا

بهای فلز زرد همچنان تحت تاثیر عوامل متناقض در بازه‌ای محدود نوسان می‌کند.

 اونس طلا که جمعه هفته گذشته روی بهای 1284 دلار ایستاده بود، دوشنبه به قیمت 1291 دلار رسید، اما سه‌شنبه به قیمت 1284 دلار بازگشت. چهارشنبه هم با قیمت 1285 دلار آغاز و با نوسان‌های محدود پیرامون همین عدد پی گرفته شد. البته با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت. بهایی که تا ساعت 8‌عصر چهارشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1288 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اونس در سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. به گزارش دنیای اقتصاد، افت 7 دلاری سه‌شنبه که رشد 7 دلاری دوشنبه را خنثی کرد عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران بود. هفته گذشته اونس با عبور لحظه‌ای از مرز 1300 دلار، سودگیری‌ای را باعث شد که در مقطعی به تعدیل قیمت‌ها انجامید، اما روز دوشنبه، قیمت دوباره بالا رفت تا سه‌شنبه روز فروش دسته‌ای از معامله‌گران برای کسب سود باشد. در این روز بازارهای سهام نیز با رشد خود به ضرر طلا کار کردند. شاخص دلار هم سه‌شنبه جهشی اصلاحی داشت که فشار بیشتری بر طلا وارد کرد. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد 09/ 93 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا عدد 54/ 93 واحد رشد کرد. با این حال، تقویت بهای نفت تا حدی به طلا کمک کرد.

چهارشنبه با ثبات نسبی بورس‌ها و افت اندک شاخص دلار شروع شد تا بازار فلزهای گرانبها نیز شاهد نوسان‌های محدود باشد. دلیل دیگر نوسان‌های محدود، افت و خیز روزهای قبل بود که بازار تلاش داشت آنها را تعدیل کند. آنچه روز گذشته برجسته بود، انتظار تمام بازارها برای شروع نشست جکسون هول در آمریکا بود، نشستی که از پنج‌شنبه تا شنبه، میزبان مقام‌های بانک‌های مرکزی دنیاست. سخنان جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا و ماریو‌دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا مهم‌‌ترین سخنان این نشست خواهد بود.تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «ام کی اس سوییس» بر این باور است که طلا می‌تواند در آستانه نشست مهم اقتصادی جکسون هول بار دیگر به سطح قیمتی 1300 دلاری دست یابد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، سام لافلین می‌گوید: اگر طلا بتواند در کوتاه‌مدت سطح حمایتی 1285 دلاری را حفظ کنداین احتمال وجود دارد که بار دیگر به بالاتر از سطح روانی و حساس 1300 دلاری افزایش یابد. او ادامه می‌دهد: یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت طلا در کوتاه‌مدت و در روزهای آینده برگزاری نشست جکسون هول با حضور مقام‌های ارشد بانک‌های مرکزی بزرگ جهان است. این تحلیلگر اقتصادی افزود: نااطمینانی موجود در بازارهای بین‌المللی در آستانه برگزاری این نشست می‌تواند موجب تقویت قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت شود. قرار است ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا و جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در این نشست سخنرانی کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر برگزاری مانورهای مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی نیز موجب افزایش تنش‌های سیاسی در منطقه خواهد شد و این عامل نیز می‌تواند به نفع قیمت جهانی طلا تمام شود. در حالی که برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا در بازارهای جهانی در شرایط کنونی گران است، مت مالی، استراتژیست ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «میلر تاباک» در مصاحبه با بلومبرگ تاکید کرد: اوضاع نگران‌کننده امنیتی جهان و تشدید تنش‌های سیاسی در آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش چشمگیر قیمت طلا داشته است. وی در ادامه گفت: به نظر من رابطه تاریخی بین قیمت طلا و نفت نیز تاثیر زیادی بر ادامه روند صعودی قیمت این فلز گرانبها داشته است. قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون 11 درصد رشد داشته است. این در شرایطی است که قیمت نفت در این مدت با افت 10 درصدی روبه‌رو شده است. وی افزود: به نظر من این روند طی ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت و شاهد ارتباط معکوس بین قیمت نفت و طلا خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود این تازه سرآغاز روند صعودی قیمت طلا و افت قیمت نفت خواهد بود. طلا به شدت در برابر سطح 1300 دلاری مقاومت می‌کند. اگر این سطح مقاومتی شکسته شود قیمت طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد.