۰ نفر

بهرامی ارض اقدس در گفت وگو با اقتصاد آنلاین:

نرخ ارز با شیب ملایم تعدیل شود/ ارز چند نرخی موجب فساد شده است

۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۲
کد خبر: 213592
نرخ ارز با شیب ملایم تعدیل شود/ ارز چند نرخی موجب فساد شده است

رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی با بیان اینکه طبق قانون قیمت ارز باید همگام با نرخ تورم تغییر کند، گفت: ارز چند نرخی موجب فساد شده است و باید به دنبال یک نرخ مصلحتی باشیم که همه ساله با یک شیب ملایم تعدیل شود.

اقتصاد آنلاین - پارسا حافظی؛ محسن بهرامی ارض اقدس در گفت وگو با اقتصاد آنلاین، قیمت واقعی ارز را بالاتر از نرخ کنونی دانست و اظهار کرد: برای محاسبه نرخ واقعی ارز راه های مختلفی وجود دارد و رسیدن به آن کار ساده ای نیست؛ قیمت واقعی ارز می تواند از روش قدرت برابری خرید به دست بیاید؛ به این صورت که باید محاسبه کنیم با واحد پول خودمان ( ریال) چه مقدار کالا در بازارهای داخلی می توان خرید  و در مقابل با همان واحد پول( ریال) در بازار های خارجی چه مقداری کالا می توانیم  خریداری کرد. البته این موضوع به نوع ارز و سبد ارزی هم بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه راه دیگری برای رسیدن به نرخ واقعی ارز وجود دارد که بررسی تراز تجاری ما با کشورهایی است که بیشترین تجارت را با آنها داریم، ادامه داد: باید میزان صادرات کالا و در مقابل میزان واردات از یک مقصد خاص را بررسی کرد، همچنین می توان نرخ ارز را که در سال 1381 یکسان سازی شد به عنوان مبداء در نظر بگیریم و میزان تورم داخلی و خارجی آن زمان را با حال حاضر مقایسه کنیم.

 رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی در ادامه با بیان اینکه نرخ ارز باید با توجه به میزان تورم در کشور متغیر باشد تاکید کرد: این یک سند است که از برنامه قانون سوم به بعد همواره بر لزوم اجرای آن تاکید شده است؛ در دولت نهم و دهم تورم 46 درصد را نیز داشته ایم در حالی که در آن زمان نرخ ارز رسمی را 46 درصد افزایش ندادیم.

بهرامی ارض اقدس در ادامه با اشاره به اینکه نرخ تورم در سال 1392 برابر 30 درصد بود، گفت:پس از آن نرخ تورم به 15 درصد و سپس به 10 درصد در سال گذشته رسید، تورم جهانی نیز در همه این سال ها کمتر از 5 درصد بوده است؛ بنابراین دولت طبق قانون  برای محاسبه نرخ ارز، مجموع کل تورم داخلی را از مجموع کل تورم خارجی کسر و به نرخ ارز اضافه می کرد اما این اتفاق رخ نداد.

او در ادامه به به نقش لنگری  نرخ ارز در اقتصاد کشور و همچنین تاثیر آن در تولید داخلی، صادرات، جذب سرمایه خارجی و مقابله با قاچاق کالا  اشاره و تاکید کرد: باید نرخ ارز را طوری  تعیین کنیم که به نفع اقتصاد کشورمان باشد.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم قیمت ارز را واقعی کنیم باید ارز حاصل از فروش نفت را از بازار ارز خارج کنیم، تشریح کرد: در حال حاضر دولت بزرگ ترین سهم را از منابع ارزی در اختیار دارد و ناچار است همه ساله بخش عمده درآمد حاصل از فروش نفت را برای تامین بودجه تبدیل به ریال کند که اگر نرخ ارز بالا و پایین شود باعث به وجود آمدن کسری بودجه خواهد شد که نتیجه آن تورم بالا خواهد بود.

بهرامی ارض اقدس تصریح کرد: ما باید به دنبال یک نرخ مصلحتی باشیم که همه ساله با یک شیب ملایم تعدیل شود؛ به نظر بنده اگر نرخ ارز روزی  10 ریال افزایش یابد در نتیجه در مجموع یک سال ارز حدودا  365 تومان بالاتر خواهد رفت و با توجه به نرخ ارز فعلی که حدود 3800 تومان است است، در پایان سال نرخ ارز رقمی در حدود 4150 تومان خواهد بود، اگر تورم داخلی را 10 درصد و تورم خارجی را نیز 4 درصد در نظر بگیریم اختلاف این دو 6 درصد خواهد بود در نتیجه ما با افزایش روزی  10 ریال به نرخ ارز در پایان سال هم تکلیف قانونی را به درستی اجرا کرده ایم و هم اقتصادمان پیش بینی پذیر می شود به علاوه از جهش نرخ ارز نیز جلوگیری می شود و از تولیدات داخلی و صادرات غیر نفتی نیز حمایت می کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز آرزوی دیرینه بخش خصوصی بوده است، تاکید کرد: در حال حاضر چندگانگی نرخ ارز موجب فساد و سوء استفاده و رانت خواری و رانت جویی شده است.

بهرامی ارض اقدس در پایان تک نرخی شدن ارز را منوط به ایجاد بستر مناسب برای این کار دانست و اظهار کرد: بانک مرکزی نیازمند منابع عظیم ارزی است، چرا که زمانی که دولت بخواهد ارز را به صورت تک نرخی عرضه  کند، باید توانایی این را داشته باشد که حداقل برای یک دوره یکساله دره مه زمینه ها اعم از واردات، صادرات، دانشجویی، مسافری و غیره بر همان پایه ارز را عرضه کند، به علاوه برای تک نرخی کردن ارز نیازمند ارتباط مناسب با سیستم پولی بین المللی هستیم به طوری که نقل و انتقالات ارز به راحتی انجام شود و صادر کنندگان بتوانند ارز خود را به راحتی وارد کشور کنند و وارد کنندگان نیز به راحتی ارز را به خارج از کشور حواله کنند.