۰ نفر

دلار در پایین‌ترین سطح ارزشی یکسال اخیر

۲ مرداد ۱۳۹۶، ۲۳:۱۷
کد خبر: 207805
دلار در پایین‌ترین سطح ارزشی یکسال اخیر

هفته جدید بازارهای جهانی با گزارش امیدوارکننده صندوق بین‌المللی پول آغاز شد.

حفظ پیش‌بینی ماه آوریل صندوق درباره رشد اقتصاد جهان همزمان با افزایش انتظارات رشد منطقه یورو و چین، صبح دوشنبه ریسک‌پذیری را در بازارهای جهانی افزایش داد، گرچه طلا به‌دلیل قدرت فنی بازیافته‌اش، چندان تحت فشار قرار نگرفت. در گزارش به‌روز شده صندوق بین‌المللی پول که دوشنبه منتشر شد، رشد اقتصاد جهان در سال 2017 معادل 5/ 3 درصد و در سال 2018 برابر 6/ 3 درصد پیش‌بینی شده است. هر دو رقم نسبت به گزارش قبلی، دست نخورده مانده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، با آنکه خبر بازبینی مثبت رشد منطقه یورو و چین در این گزارش امیدوارکننده است، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد ایالات‌متحده را برای هر دو سال 2017 و 2018 به 1/ 2 درصد کاهش داده است. رشدهای پیش‌بینی شده قبلی برای این دو سال به ترتیب 3/ 2 درصد و 5/ 2درصد بود. به‌نظر می‌رسد صندوق فرضیات قبلی خود را مبنی‌بر اینکه اقدامات محرک برنامه‌ریزی شده دولت ترامپ به افزایش رشد آمریکا منجر شده، تعدیل کرده است. با آنکه حدود 6 ماه از ریاست‌جمهوری ترامپ می‌گذرد،‌ جزئیات برنامه‌های او اعلام نشده‌اند. برخی وعده‌های او مانند اصلاح بیمه اوباما نیز به بن‌بست خورده است.

همزمان، جنجال‌ها بر سر روابط اطرافیان او با روسیه ادامه دارد. نتیجه همه اینها، تضعیف شدید شاخص دلار بوده است. شاخص دلار که پول آمریکا را با 6 رقیب بین‌المللی‌اش مقایسه می‌کند، هفته گذشته به محدوده 93 واحد سقوط کرد. این روند صبح دوشنبه، تعدیل شد اما ضعف دلار ادامه دارد. علاوه‌بر چالش‌های مورد اشاره، یک دلیل مهم افت دلار، تقویت شدید یورو بوده است. ارز واحد اروپایی، این روزها روی اوج دو ماهه نوسان می‌کند. صبح دوشنبه، رشد بازارهای سهام و شاخص دلار، به ضرر طلا کار می‌کردند، اما تقویت فنی اونس به‌خصوص در دو هفته گذشته، امید کوتاه‌مدت را در بازار فلزهای گرانبها تشدید کرده است. اونس که هفته گذشته با عبور از مرز میانه کانال روی بهای 1254 دلار ایستاده بود، دوشنبه را با همان بها آغاز کرد اما بعد رو به نوسان‌های افزایشی گذاشت. البته در قیمت‌های بالاتر، دسته‌ای از معامله‌گران دست به فروش می‌زدند. بهایی که تا ساعت 7 عصر دوشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1257 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز اول آخرین هفته جولای رقم خورده باشد. اونس در حالی دوشنبه را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت حاکی از امید به ادامه رشد ارزش فلز زرد در این هفته است. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 13نفر معادل 72 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. همزمان در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 974 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 567 نفر معادل 58درصد، افزایش قیمت‌های طلا را در هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند.

تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده تحت‌تاثیر انتشار آمارهای رشد اقتصادی آمریکا و نشست دو روزه فدرال رزرو قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی اینوستینگ، شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی به پایین‌ترین سطح در یک سال اخیر رسیده است. اکنون با شک و تردید نسبت به تصمیم فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره برای سومین بار در سال 2017 میلادی، فشار روی ارزش دلار دوچندان شده است. نشست آتی فدرال رزرو قرار است امروز سه‌شنبه آغاز شود و فردا شب با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان دهد. انتظار نمی‌رود در این نشست تغییری در سیاست پولی فدرال رزرو تصویب شود، اما متن و لحن بیانیه به شدت مورد توجه خواهد بود. عاملی که می‌تواند این هفته به طلا کمک کند، تنش‌های میان روسیه و آمریکا و همچنین داخل آمریکاست. کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرده که ترامپ آماده امضای قانون تشدید تحریم‌ها علیه روسیه است. این در شرایطی است که تنش‌ها درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وارد فاز تازه‌ای شده و پای پسر ارشد ترامپ نیز به این پرونده کشیده شده است.