۰ نفر

بازار گاوی طلا و خرسی دلار در ایران

۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 194891
بازار گاوی طلا و خرسی دلار در ایران

بازار ارز و طلا روز یک‌شنبه 31 اردیبهشت 96 و دو روز بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، همچنان با روند نزولی نرخ ارز متاثر از نتیجه انتخابات و همچنین کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها در بازارهای جهانی و از سوی دیگر، رشد نرخ اونس طلا و اثر آن بر قیمت سکه و طلا در بازار ایران و پیش‌بینی کاهش تقاضای طلا در آستانه ماه رمضان، مواجه شده است.

 در شرایطی که بانک مرکزی نرخ رسمی ارزها را برای روز یک‌شنبه 31 اردیبهشت 96 بدون تغییر اعلام کرد و نرخ دلار 3244 تومان، پوند 4227.2تومان و یورو 3634.5تومان معامله می‌شود، اما در بازار آزاد ارز، متاثر از روند نزولی کاهش نرخ دلار در برابر سایر ارزهای بین‌المللی و همچنین ثبات نسبی بازار ارز بعد از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و واکنش مثبت بورس و بازارهای دارایی و ارز و طلا به این خبر، نرخ انواع ارز کاهش داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، نرخ دلار با 11 تومان کاهش 3734تومان، نرخ یورو با 13تومان کاهش 4228 تومان، پوند انگلیس با 8تومان کاهش 4890 تومان، لیر ترکیه 1078تومان و درهم امارات 1036تومان اعلام شد.

 این درحالی است که روز شنبه 30 اردیبهشت 96 و یک روز بعد از انتخابات و به‌دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست ‌جمهوری، بازار ارز با روند کاهشی مواجه شد و دلار با 22 تومان کاهش 3745تومان، یورو با 32تومان افت قیمت 4241 تومان، پوند با 28تومان افت قیمت 4898تومان و درهم با 10تومان کاهش 1036 تومان داد و ستد شد.

این روند نشان می‌دهد که نرخ دلار دو روز بعد از انتخابات، نسبت به روز پنج‌شنبه و یک روز قبل از انتخابات در مجموع 33 تومان کاهش داشته و برخی کارشناسان معتقدند که دو عامل عمده یعنی کاهش نرخ دلار در برابر سایر ارزها در بازار جهانی و همچنین نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و مشارکت مردم در حمایت از برنامه‌های دولت روحانی، باعث شده که روند کاهش نرخ دلار یا حداقل ثبات نرخ ارز ادامه داشته باشد و احتمالا در روزهای آینده نیز شاهد روند آرام بازار و کاهش نرخ دلار خواهیم بود.

اما در بازار طلا متاثر از افزایش نرخ هر اونس طلا که به 1255دلار رسیده و به خاطر کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای جهانی، روند صعودی داشته، انتظار می‌رود که بازار داخلی طلا در ایران با روند صعودی نرخ‌ها مواجه شود. اما برخی کارشناسان می‌گویند که نرخ طلا در هفته گذشته رشد خود را انجام داده و در هفته جاری متاثر از کاهش ارزش دلار در بازار ایران، انتظار می‌رود که افزایش نرخ طلا متوقف شود.

بر این اساس، دو روز بعد از انتخابات و روز یک‌شنبه 31 اردیبهشت 96 در بازار طلا، قیمت انواع سکه افزایش اندکی داشت و سکه طرح جدید یک‌میلیون و 219هزار تومان، سکه طرح قدیم یک‌میلیون و 190هزار تومان، نیم سکه 660هزار تومان، ربع سکه 373هزار تومان و سکه گرمی 262هزار تومان معامله شد.

برخی فعالان بازار ارز می‌گویند که در بازار ارز و طلا، خبری از نوسان یک‌باره در بازار و شدت گرفتن روند رشد قیمت‌ها و حضور گسترده دلالان و نوسان‌گیران بازار نیست. این درحالی است که برخی طی هفته‌های اخیر و با پیش‌بینی نوسان بازار مشوق خرید این ارز برای سودگیری پس از انتخابات بودند.

 حدود سه تا چهار ماه اخیر و بعد از نوسان تندی که در بازار ارز اتفاق افتاد، قیمت این ارز بعد از طی روندی کاهشی از نرخ‌هایی که از حدود ۴۰۰۰تومان هم در آذر سال قبل عبور کرده بود، به کانال ۳۷۰۰تومان وارد شده و در همین رنج باقی بماند.

اگرچه برخی صاحب‌نظران معتقدند که متاثر از نرخ تورم، انتظار این است که نرخ دلار به‌تدریج به محدوده 4هزار تومان در سال 96 نزدیک شود، اما در حال حاضر عوامل بازار جهانی و نتیجه انتخابات، عامل عمده‌یی در آرامش بازار ارز و کاهش نرخ‌ها هستند. باتوجه به انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ماه، به‌طور طبیعی انتظار تحت‌الشعاع قرار گرفتن بازار ارز نیز وجود دارد، همان‌طوری که پیش‌تر نیز بارها در نتیجه تحولات سیاسی داخلی و خارجی قیمت‌ها حتی برای دوره‌یی کوتاه‌مدت دچار نوسان شده بود. اواخر هفته گذشته قیمت دلار با رشد حدود ۵۰تومانی نیز همراه شده و به کانال ۳۸۰۰تومان وارد شد. در این شرایط بود که صرافی‌ها از فروش ارز تاحدی سر باز زده و در انتظار نهایی شدن قیمت و نتیجه انتخابات ماندند و متقاضیان نیز به‌دنبال تامین نیاز ارزی خود بودند، اما حالا انتظار دارند که شاهد عرضه ارز و کاهش نرخ‌ها یا حداقل ثبات نرخ‌های فعلی باشند.

برخی کارشناسان بازار ارز قبل از برگزاری انتخابات معتقد بودند که دو قطبی شدن انتخابات در هفته گذشته و همچنین پررنگ شدن آرای ابراهیم رییسی عاملی بود برای واکنش بازار و رشد قیمت دلار.

اما امروز و در شرایطی که کلیت نتایج انتخابات مشخص بوده و ماندگاری دولت قبل مشخص است سرکشی به بازار ارز نشان از آرامش بازار داشت. قیمت‌ها حدود ۳۷34 تومان بود که نسبت به آخر هفته قبل حتی با ریزش مواجه و از کانال ۳۸۰۰تومان خارج شده است. در عین حال که تقاضای غیرمعمولی برای آن ارز وجود نداشت.

آن‌طور که صرافان عنوان کردند، بعید به نظر می‌رسد که بازار نوسان کند و قیمت‌ها نه تنها رشد نخواهد کرد بلکه پیش‌بینی بر این است که با ریزش قیمت مواجه شویم. صرافان دلیل این موضوع را نیز پیروزی حسن روحانی اعلام کرده و می‌گویند با توجه به آرامشی که در اغلب مواقع در دوره روحانی در بازار بوده و در ماه‌های اخیر نیز وجود داشته است، نمی‌توان انتظار جدیدی از بازار در نتیجه پیروزی وی در انتخابات داشت. در عین حال که دولت به ویژه در هفته‌های اخیر با عرضه بالا توانسته بازار را کنترل کرده و مانع از هیجانی شدن بازار در آستانه انتخابات شود.

صرافان و البته دلالان عنوان می‌کنند که حتی منتظر ریزش قیمت دلار نیز تا اواخر امروز خواهند بود، مگر اتفاق خاصی رخ دهد. این در شرایطی است که در روزهای اخیر و با داغ شدن شایعات درباره گرانی دلار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، رییس کل بانک مرکزی این‌گونه گمانه‌زنی‌ها را رد و اعلام کرده بود که بانک مرکزی به عنوان متولی قانونی بازار ارز از ثبات و آرامش بازار ارز دفاع کرده و مردم مطمئن باشند که جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و به این شایعات بی‌اساس توجهی نکنند.

 قیمت هفتگی طلا 2درصد بالا رفت

در شرایطی که قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به بیش از 1255دلار رسیده و کارشناسان آن را حاصل کاهش نرخ برابری دلار در برابر سایر ارزها ارزیابی کرده‌اند، پیش‌بینی می‌شود که قیمت طلا روند افزایشی را در بازار جهانی حفظ کند.

در بازار ایران نیز کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ طلا در بازار ایران به انتخابات ارتباط ندارد و متاثر از بازار جهانی بوده که البته بعد از رشد قیمت طلا در هفته گذشته، اکنون می‌توان انتظار داشت که برای روزهای آینده روند رو به رشد نرخ طلا در بازار ایران متوقف شود.  رویترز انگلیس از افزایش چشمگیر 2درصدی بهای طلا در هفته گذشته خبر داد و افزود: چنین افزایشی در پنج هفته گذشته یا از اواسط آوریل (اواخر فروردین) بی‌سابقه بوده و این افزایش قیمت به خاطر کاهش نرخ برابری دلار در برابر سایر ارزها ایجاد شده است.  پنج‌شنبه گذشته، قیمت فلز زرد پس از پنج روز افزایش به یک‌باره 1.1درصد کاهش یافت و بیشترین کاهش قیمت یک روزه خود را از سوم ماه مه (10 اردیبهشت) تجربه کرد، زیرا سرمایه‌گذاران به دلیل گران‌تر شدن طلا اقدام به فروش اوراق بهادار طلای خود کردند تا از این افزایش قیمت سود ببرند.

«برایان لان» مدیرعامل کارگزاری مرکزی گلدسیلور سنگاپور به رویترز گفت: قیمت طلا در سه روز نخست هفته میلادی گذشته خیلی خوب بالا رفته بود و احتمال افزایش بیشتر سطح قیمت کم بود، بنابراین سرمایه‌گذاران روز پنج‌شنبه با فروش سهام طلای خود سطح قیمت را کاهش دادند.

وی ادامه داد: اما شاید این کاهش خیلی زیاد بوده که دیروز بار دیگر سرمایه‌گذاران به خرید اوراق طلا تشویق شده و سطح قیمت‌ها دوباره بالا رفته است. مردم هنوز نگران تهدیدهای ژئوپلیتیکی هستند و هنوز سهام طلای خود را نفروخته‌اند.

قیمت تحویل فوری یا نقدی طلا در پایان معاملات بازار لندن به یک‌هزار و 253 دلار و 60 سنت افزایش یافت و یک افزایش هفتگی تقریبا 2درصدی را برای خود ثبت کرد که در پنج هفته گذشته بی‌سابقه بود.

در پایان معاملات آتی بازار نایمکس امریکا نیز هر اونس طلا به قیمت یک هزار و 252 دلار معامله شد. شاخص دلار که درصد تغییرات دلار در مقابل 6 ارز اصلی (شامل یورو، ین، کرون نروژ، فرانک سوییس و دلار کانادا) را اندازه می‌گیرد، دیروز 0.3درصد کاهش یافت و به 97.12 رسید.

رییس اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران از توقف روند رو به رشد قیمت انواع سکه و طلا در بازار آزاد خبر داد و گفت: این تغییر نرخ ارتباطی به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران ندارد و متاثر از بازارهای جهانی است.

«محمد کشتی‌آرای» در ارزیابی خود از وضعیت بازار آزاد سکه و طلا اظهار داشت: در هفته گذشته میانگین قیمت جهانی هر اونس طلا 28 دلار افزایش داشت و اثر خود را بر قیمت طلا، ارز و انواع سکه در بازار ایران گذاشت.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت انواع سکه و طلا در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته (27 و 28 اردیبهشت) به اوج رسید، گفت: امروز شاهد کاهش قیمت ارز و طلا در بازارها بودیم که سبب شد روند صعودی قیمت طلا و سکه در بازار داخلی متوقف شود. کشتی‌آرای از کاهش حدود 50 هزار ریالی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و کاهش 15 هزار ریالی هر گرم طلای 18 عیار در بازار خبر داد و گفت: با توجه به هیجان‌های افزایش قیمت طلا و ارز در هفته گذشته می‌توان گفت که امروز بازار به آرامش رسیده و قیمت‌ها کاهش یافته است.

این فعال بازار سکه و طلا اضافه کرد: البته باید توجه داشت که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم که خود از التهابات بازار می‌کاهد و در مجموع می‌توان گفت که بازار سکه و طلا روزهای آرامی را می‌گذراند.