۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش خرید ‌و‌ فروش نقدی ارز/ بازار تحت تاثیر انتخابات نیست

۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۱۶
کد خبر: 190041
کاهش خرید ‌و‌ فروش نقدی ارز/ بازار تحت تاثیر انتخابات نیست

در گزارش میدانی اقتصادآنلاین از صرافی‌های مجاز تهران مشخص شد، بازار ارز تحت تأثیر فضای انتخاباتی کشور قرار نگرفته است و عمده مشتریان درخواست حواله ارزی برای صرافی‌های دبی و ترکیه را دارند.

اقتصاد آنلاین - علی مفید؛ از اواسط سال گذشته که تنش قیمتی در بازار ارز شکل گرفت، بانک مرکزی تصمیم به تزریق مستقیم ارز به صرافی ها گرفت. مشاهده های میدانی در آن مقطع نشان می داد که بسیاری از صرافی ها از این شیوه تزریق ارز راضی هستند و ثبات قیمتی در بازار شکل گرفته است.

با شروع سال جدید هم این شیوه کماکان در بازار ارز ادامه پیدا کرد. هر چند این شیوه هم مطابق بسیاری از رفتارهای اقتصادی کلان منتقدانی داشت. اما شاید یکی از بهترین گروه هایی که بتوانند نسبت به این شیوه اظهار نظر کنند، صرافی های مجازی باشند که عامل مستقیم فروش ارز بانکی به مشتریان هستند. به همین مناسبت با طرح این پرسش که شرایط بازار ارز در سال جدید چگونه است، به سراغ چند صرافی مجاز شهر تهران رفتیم.

خانم فروشنده ای در یکی از صرافی های خیابان گاندی تهران می گوید: از زمانی که تزریق ارز در بازار شروع شده است، از تعداد افرادی که از طریق نوسان گیری در بازار اقدام به سرمایه گذاری و جذب سود می کردند، کاسته شده است. البته هنوز هم تعدادی هستند که با این شرایط جدید قادر هستند خرید و فروش ارز با نگاه سرمایه گذاری داشته باشند. این تعداد خیلی کم هستند، اما عدد آن صفر نیست.

وی در خصوص شرایط بازار در سال 96، این طور می گوید: در سال جدید هم تا حدی نوسان در دلار و یورو داشتیم. اما در مجموع فضای انتخابات باعث شده، متقاضیان کمتر تمایلی به خرید و فروش ارز داشته باشند. شاید این تعبیر درست باشد که فضای انتخابات باعث شکل گیری نوعی فضای انتظاری شده است و تا حدی رکود در بازارها بوجود آمده است.

این فروشنده ارز در خصوص پیش بینی از وضعیت بازار ارز در آینده، اظهار داشت: بعد از انتخابات شرایط به روال عادی باز می گردد و وضعیت کنونی بازار برای همه طرف های فعال در بازار خوب خواهد شد.

تأمین ارز به نفع ثبات اقتصاد

مدیر یکی از صرافی های خیابان فردوسی پیرامون وضعیت بازار ارز در سال 96 با توجه به سیاست های بانک مرکزی، این طور پاسخ می دهد: شرایط بازار حالت ثبات پیدا کرده است و سیاست بانک مرکزی شرایط را به نفع ثبات اقتصادی پیش برده است.

وی می افزاید: کنترل شدن قیمت ارزهای اصلی، همراه با اشباع بازار، دستاوردهای تزریق ارز توسط بانک مرکزی است. البته هنوز در خصوص ارزهای محلی کشورها شرایط متفاوت است و به دلیل وابسته بودن این ارزها به قیمت جهانی، نوسان در این ارزها مشهود است.

این فعال بازار ارز، شرایط بازار را در سال 96 را این گونه تفسیر می کند: ارزهای اروپایی در هفته گذشته تغییراتی را شاهد بود. اما بین خریداران و فروشندگان تعادل وجود داشت. که البته این وضعیت تعادلی در بازار مختص به ارزهای اروپایی نیست و حالت جامعی دارد.

وی ادامه می دهد: بیشترین تقاضا در ماه های آینده مربوط به سفر حج مسافران است، سایر تقاضاهای ارز کشورهای عربی هم مربوط به دبی است که در سال جدید این روند ادامه داشته است و تقاضا به صورت حواله ارزی به صرافی ها می رسد.

این مدیر صرافی در پاسخ به این سوال که آیا راضی به ادامه سیاست تأمین ارز از سوی بانک مرکزی هستید. این طور پاسخ می دهد: این موضوع بسته به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دارد، اگر دولتی تشکیل شود که به سیاست ارزی دولت یازدهم پایبند باشد، این شیوه ادامه پیدا خواهد کرد، اما به عنوان مدیر یک صرافی باید بگویم از این شیوه راضی هستم.

ثبات بازار ارز 96 در مقایسه با سال گذشته

مدیر یک صرافی در خیابان فردوسی، با بیان اینکه در سال جدید خرید و فروش نقدی کاسته شده و مشتریان به صورت حواله ارز برای ترکیه و دبی خرید می کنند، این طور پاسخ می دهد: در سال جدید ادامه سیاست ارزی بانک مرکزی به ثبات بیشتر در بازار ختم شده است. بانک مرکزی با محدودیت هایی که برای نگه داری ارز و مصرف آن برای متقاضیان قایل شده است، جلوی معامله های کسب سود در کوتاه مدت را گرفته است و شرایط بهتری در بازار حاکم کرده است.

وی می افزاید: فصل سفر به اتمام رسیده است و خرید و فروش نقدی هم کمتر شده، اما بازرگان هایی که تبادل اقتصادی دارند، بیشترین متقاضیان این روزهای بازار هستند. این افراد اغلب ارز را به صرافی های کشورهای همسایه می رسانند و از آنجا کالاهای خود را از سایر کشورها مانند چین خریداری می کنند.

تزریق ارز افزایش پیدا کند

مدیر یکی از صرافی های تهران در بلوار اندرزگو واقع در شمال تهران، در خصوص شرایط اعمال شده در بازار ارز، این طور می گوید: تمهیداتی که بانک مرکزی در خصوص تأمین ارز بوجود آورده است، شرایط آرامی را در بازار بوجود آورده است. اگر این روش در سال 96 هم ادامه پیدا کند، شرایط خوبی را تا پایان سال خواهیم داشت. نیاز بازار ارز دور بودن از هیجان است و سیاست بانک مرکزی چنین شرایطی را ایجاد کرد.

وی صحبتش را در خصوص شرایط بازار در سال جدید این طور ادامه می دهد: در پایان این ماه انتخابات در پیش است و جامعه در فضای تبلیغاتی قرار گرفته است. اما به نظر می رسد که بازار ارز دور از شرایط انتخاباتی قرار گرفته است.

این مدیر صرافی در ادامه به پیش بینی از آینده بازار ارز می پردازد و تصریح می کند: بازار ارز در صورت برداشته شدن تحریم های بانکی در وضعیت مطلوب قرار می گیرد. چنانچه این تحریم ها ادامه داشته باشد، وضعیت بازار ارز حتی با وجود تزریق ارز بانکی می تواند با مشکلاتی همراه شود که بارزترین آن در نوسان های قیمتی ارز خواهد بود.