۰ نفر

عوامل تکان‌دهنده بازار جهانی ارز در هفته‌ گذشته

۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۳۵
کد خبر: 189019
عوامل تکان‌دهنده بازار جهانی ارز در هفته‌ گذشته

در هفته گذشته بازار جهانی ارز کاهش ارزش دلار را ثبت کرد. اتفاقی که از دلایل متفاوتی از جمله افزایش تنش‌های سیاسی، تهدیدهای آمریکا، سخنان خانم یلن و همچنین اظهارظرهای ترامپ نشات گرفته است.

در هفته منتهی به ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین‌ماه) در بازار جهانی ارز، ارزش دلار در مقابل یورو، پوند، ین ژاپن و فرانک سوئیس کاهش یافت. بر این اساس  ارزش ین در برابر هر دلار آمریکا ۲.۲ درصد و ارزش فرانک سوئیس در برابر هر دلار تا ۰.۳۸ درصد تقویت شد. همچنین ارزش دلار در برابر یورو ۰.۲۲ درصد و پوند ۱.۲۲ درصد ضعیف شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این در حالی است که طبق آنچه که بانک مرکزی در مورد تحلیل قرار داده است، افزایش تنش‌های سیاسی بین روسیه و آمریکا، افزایش متقابل تهدیدهای آمریکا و کره‌شمالی، سخنان خانم یلن (رئیس کل فدرال رزرو) مبنی بر پایین‌تر بودن نرخ اشتغال از سطح اشتغال کامل، کاهش بازده قیمت اوراق عرضه، شاخص‌های اقتصادی ضعیف آمریکا و همچنین استفاده این کشور از بزرگترین بمب غیرهسته‌ای در افغانستان ازعوامل تاثیرگذار در  ریزش ارزش دلار بوده است.

اما در کنار این موارد باید اظهارات ترامپ-رئیس جمهور آمریکا- در مورد بالا بودن ارزش دلار و البته تمایل وی به نرخ‌های پایین بهره را مورد توجه قرار داد.

همه آنچه که دلار را ریخت، طلا را بالا برد

 در سایر بازارها از جمله طلا قیمت افزایشی بوده و همه عواملی که موجب کاهش ارزش دلار شده‌اند، موجبات افزایش ارز قیمت طلا را در بازارهای جهانی رقم زده‌اند.

همچنین در بازار جهانی نفت نیز افزایش قیمت وجود داشت. افزایش تنش‌های سیاسی- منطقه‌ای در شبه‌جزیره کره و خاورمیانه، کاهش تولید نفت لیبی و تمایل عربستان برای کاهش سقف تولید در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ از جمله مهم‌ترین عوامل افزاینده بهای نفت خام بود.