۰ نفر

تحلیل کشتی‌آرای از جزییات تغییر قیمت سکه

۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۵۴
کد خبر: 184743
تحلیل کشتی‌آرای از جزییات تغییر قیمت سکه

رییس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد بازار سکه حباب دارد و قیمت واقعی سکه تمام بهار آزادی را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عنوان کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که در طول سال‌های 1384 تا 1392 قیمت سکه 116 هزار و 988 تومان به یک میلیون و 266 هزار و 872 تومان افزایش پیدا کرد. بر این اساس طی 4 سال اول دولت احمدی‌نژاد قیمت سکه حدود 87.7 درصد افزایش پیدا کرد. حالا پس از گذشت حدود ۴ سال از دوبت روحانی، آنچه به چشم می آید اینکه دولت یازدهم موفق شد تا حد زیادی نوسانات قیمت سکه را کنترل کند. کنترل نوسان قیمتی طلا و ارز در جایی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بنا به ادعای برخی کارشناسان افزایش شدید قیمت ارز، سکه و تورم بر افزایش فساد اقتصادی، پولشویی، قاچاق کالا و هزینه‌ های زندگی مردم تاثیر می گذارد. به همین دلیل تمرکز دولت ها بر طلا و سکه بیش از عناصر دیگر اقتصادی است و نوسان قیمتی این فلز گران بها به وضوح در زندگی عادی مردم تاثیر می گذارد. در واقع یکی از دغدغه های همیشگی مردم، قیمت سکه و ارز است و بر اساس پیش بینی کارشناسان برنامه ریزی برای خرید و فروش و یا حتی بخش اقتصادی زندگی خود را بر مبنای آن انجام می دهند. در همین خصوص محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: «قمیت طلا را پیش بینی نمی توان کرد و فقط آن را می توان تحلیل کرد. تحلیل آن نیز بر این اساس است که سیاست های دولت آمریکا می تواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد. یعنی اگر بحث باز تشنج آفرینی در آمریکا به وجود آید طبیعتا قیمت طلا و سکه افزایش پیدا می کند.اما در حال حاضر سکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که ۸۰ هزار تومان حباب دارد.»

مشروح گفت و گو با محمدکشتی آرای را در ادامه می خوانید:

با توجه به اینکه ارزش دلار در بازارهای جهانی در حال تقویت است در آینده شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود. این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

قیمت جهانی طلا بستگی به سیاست های چند کشور قدرتمند دارد. اقتصاد آن ها تعیین کننده است و سیاست های شان نیز در باب قیمت های جهانی طلا تعیین کننده است. حال یک پارادوکسی از آغاز سال ۲۰۱۷ که نزدیک چهارماه از آن می گذارد وجود دارد.  بعد از روی کار آمدن دولت ترامپ سیاست های آمریکا دچار و دستخوش تغییرات شده است. بعضی از این سیاست ها در جهت تضعیف دلار است و بعضی از این ها در جهت تقویت دلار است.

در حال حاضر تشنج آفرینی های دولت ترامپ در بعضی از مسائل سیاسی دنیا از جمله حمایت های بعضی از گروه ها باعث شد که ارزش دلار کاهش پیدا کند. ارزش دلار که کاهش پیدا کرد قیمت جهانی طلا رو به افزایش رفت. الان چند روزی است که بحث افزایش نرخ بهره در آمریکا مطرح است. افزایش نرخ بهره آمریکا باعث خواهد شد سرمایه گذاری از روی طلا برداشته شود و همین موضوع در جهت کاهش قیمت طلا سوق داده می شود.صحبت های ترامپ در هفته های اخیر در باب افزایش نرخ بهره در آمریکا باعث شده است که تا حدود ۱۹ دلار قیمت هر انس طلا کاهش پیدا کند. این در حالی است که در همین مدت که از ورود دولت جدید آمریکا می گذرد شاخص ها زیاد مثبت نبودند. هم نرخ بیکاری تغییر نکرده و هم ارزش سهام زیاد تغییری را نداشته و این نشان می دهد که فعلا اقتصاد این کشور در یک حالت بلاتکلیفی است. آن چه مسلم است با توجه به پیشینه حزب جمهوری خواه در آمریکا، معمولا حزبی هستند که در بعضی از نقاط دنیا تشنجاتی را در نقاط مختلف ایجاد می کند که این تشنجات باعث تضعیف دلار خواهد بود و در عوض موجب بالا رفتن قیمت طلا می شوند.

بر این اساس مشخصا شما پیش بینی می کنید قیمت دلار کاهش پیدا کند؟

تا کنون روند به این شکل بوده است که آمارها نشان می دهد روند قیمت طلا رو به افزایش بوده در حالی که قبل از روی کار آمدن ترامپ قیمت طلا رو به کاهش بوده است. اگر قیمت طلا کاهش پیدا کرده یکی از دلایل آن تضعیف قیمت دلار است. ارزش پول هر کشوری بستگی به مسائل اقتصادی و سیاسی آن کشور دارد. دلار به عنوان پولی که جنبه بین المللی دارد و پایه مبادلات اقتصادی است در حال حاضر در مقابل خیلی از ارزها ضعیف شده است به همین دلیل است که قیمت طلا افزایش پیدا کرده است. حتی فلز نقره هم افزایش قیمت پیدا کرده است.

به نظر شما قیمت دلار چرا پایین آمده است؟

همین یعنی ضعیف شدن ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر. ریال نیز یک ارز بین المللی است. اگر به روند قیمت ارز نسبت به دو ماه پیش نگاه کنید، آیا دلار به ۴ هزار تومان نرسید؟ پس چرا الان ۳ هزار و ۷۰۰ شده است؟ چون ارزش دلار پایین آمده و در عوض ریال تقویت شده است. همین مقایسه را می توانید با پوند، یورو یا ارزهای دیگر انجام دهید. دلار در حال حاضر به نسبت ضعبف است به همین دلیل است که در داخل کشور کاهش قیمت دلار را داشتیم. اگر دلار تقویت شده بود مانند همان زمان دلار ۴ هزار تومان می شد.

اگر توجه کنید قیمت هر انس طلا حدود یک ماه و نیم است که هزار و ۵۰۰ دلار بود که پیش بینی می کردند رو به کاهش رود. اما به یک باره نه تنها کاهش پیدا نکرد به بالای هزار و ۲۲۰ دلار رسید و نزدیک به هزار و ۲۵۰ دلار شد. طلا به نوعی «راه دار» اقتصاد است یعنی هرجا که پالس منفی یا مثبتی دنیا مشاهده شود بلافاصله در قیمت طلا تاثیر می گذارد.

حتی این مسئله را در داخل کشور نیز داریم. زمانی که سرمایه ها کاهش پیدا کند و در یک نقطه تضعیف شود سرمایه گذاری بلافاصله روی به طلا می آورد. حال ملک در حال رکود است ولی طلا باز شرایط بهتری دارد و در حال استقبال است. به طور متوسط سال گذشته در طول سال ۲۶.۶ درصد رشد قیمت داشتیم. این آمار خودش نشان می دهد که طلا به عنوان یک پشتیوانه و سرمایه امن مورد توجه است.

پیش بینی که در سال آینده و یا در آینده چه می شود را نمی توان دقیق انجام داد به دلیل اینکه خیلی از مسائل اتفاق می افتد که غیر قابل پیش بینی است.

پیش بینی می کنند که در بازار ایران قیمت سکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شود. این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟

این پیش بینی به نظر من خیلی بدبینانه است، ممکن است زمانی به این قیمت برسد اما قمیت طلا را پیش بینی نمی توان کرد آن را می توان تحلیل کرد. تحلیل آن نیز بر این اساس است که سیاست های دولت آمریکا می تواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد. یعنی اگر بحث باز تشنج آفرینی در آمریکا به وجود آید طبیعتا قیمت طلا و سکه افزایش پیدا می کند.اما در حال حاضر سکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که ۸۰ هزار تومان حباب دارد.

منظور شما این است که قیمت واقعی آن یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان است؟

بله قیمت واقعی تمام بهار آزادی یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان است. اما نیم سکه و ربع سکه وحشتناک حباب دارد.

به چه دلیل؟

در این چند روز ایام عید این حباب رخ داده و بعد از تحویل سال و وارد شدن رسمی و کاری در سال جاری واقعی می شود. افزایش قیمت طلا به دلیل های مختلفی بستگی دارد. یکی از دلایل آن بحران های آنی است. اتفاقات آنی قابل پیش بینی نیست. مانند ۱۱ سپتامبر یا هر درگیری لفظی و یا فیزیکی بین دو کشور که پیدا می شود. این اتفاقات تاثیر مستقیمی روی قیمت طلا دارد. بنابراین اگر کسی فکر می کند چنین اتفاقاتی می افتد می تواند پیش بینی کند قیمت طلا گران می شود.

اما روال بر این است که هر دولتی که سرکار می آید در برنامه خود تقویت ارزش پول را قرار می دهد. طبیعتا اقتصاد آمریکا که تقویت شود ارزش دلار بالا می رود و این معادل کاهش قیمت طلا است. تحلیل اینگونه است که آیا سیاست آمریکا و سیاست اقتصادی آمریکابر این اساس است که دولت را تضعیف کند یا نه؟ حداقل خوشبینانه این است که روال عادی اقتصاد را پیش بگیرد مشکلی در اقتصاد کشور وجود دارد حل کند.

در سیاست های داخلی این روند چگونه بوده است؟

یکی از سیاست های دولت کشورمان مهار کردن تورم است. مهار تورم یعنی قیمت ها افزایش پیدا نکند، به هر دلیلی که باشد. قیمت کالاهای اساسی مثل مسکن، طلا نیز در این روند افزایش پیدا نمی کنند و در اصل تقویت پول ملی می شود. اگر تقویت پول ملی باشد قیمت ها افزایش پیدا نمی کند. اگر پول ملی یا هر پولی کاهش پیدا کند قیمت کالاها افزایش پیدا می کند. به طور مثال بحران مالی در اروپا، یورو به پایین ترین حد خود رسید. این کشورهای اروپایی با سیاست های اقتصادی که پیش گرفتند رکود اقتصادی شان را مدیریت کردند و پولشان باارزش شده است.

اما ممکن است یک روند یا شیب افزایش قمیت طلا در آینده داشته باشیم ولی شوک قیمت اتفاق نمی افتد مگر اینکه اتفاقات آنی رخ دهد که تاثیر بر قیمت ها بگذارد.