۰ نفر

جهش قیمت طلای جهانی به دنبال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۵۵
کد خبر: 183037
جهش قیمت طلای جهانی به دنبال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا

طلای جهانی روز پنج شنبه تحت تاثیر دورنمای افزایش تدریجی نرخ‌های بهره آمریکا که کاهش ارزش دلار را در پی داشت و تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد، حداکثر ۲۵ دلار جهش یافت.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۲۲۶.۲۱ دلار رسید که بالاترین قیمت از هفتم مارس بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل ۲.۱ درصد افزایش یافت و در ۱۲۲۶.۳۰ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه ۱.۹۰ دلار یا ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۱۲۰۰.۷۰ دلار بسته شد اما مدت کوتاهی پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا، در معاملات الکترونیکی به ۱۲۱۰.۵۰ دلار صعود کرد.

بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه نرخهای بهره را برای دومین بار در سه ماه گذشته به میزان ۲۵ واحد افزایش داد و مقامات این بانک دورنمای نرخهای بهره برای سال جاری را که سه دور افزایش نرخها شامل افزایش نرخها در هفته جاری بود، تغییر ندادند. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا پس از نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال اعلام کرد بانک مرکزی حتی اگر تورم به بالای دو درصد هدف گذاری شده رشد کند، همچنان رویکرد تدریجی برای افزایش نرخهای بهره را دنبال خواهد کرد.

به گفته ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت INTL FCStone، یلن تاکید کرد آینده افزایش نرخهای بهره تدریجی خواهد بود و با این واژه کلیدی، موضع ملایمی را برای دورنمای سیاست پولی ترسیم کرد.

طلا به افزایش نرخهای بهره آمریکا فوق العاده حساس است زیرا افزایش نرخها، هزینه نگهداری این فلز که سوددهی ندارد را افزایش می دهد و از سوی دیگر، از ارزش دلار پشتیبانی می کند.

شاخص دلار آمریکا در معاملات پنج شنبه در برابر سبدی از ارزهای بزرگ ۰.۲ درصد اُفت کرد و به ۱۰۰.۷۴ واحد رسید در حالیکه اوایل معاملات تا پایینترین سطح یک ماه گذشته نزول کرده بود.

یورو پس از اینکه نتایج اولیه انتخابات پارلمانی هلند نشان داد حزب مارک روته، نخست وزیر این کشور توانسته کرسیهای بیشتری نسبت به حزب مخالف یورو و اسلام ستیز گریت وایلدرز کسب کند، در برابر دلار صعود کرد. نتیجه انتخابات هلند اندکی از نگرانیهای دولتهای اتحادیه اروپا نسبت به قدرت رسیدن سیاستمداران پوپولیست در این منطقه کاست.

دانیل هاینس، تحلیلگر ANZ در این باره گفت: بازار به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه چشم دوخته که زمان زیادی به برگزاری آن نمانده است. با این همه باید ابتدا دید آیا احزاب راستگرای افراطی قدرت بیشتری در انتخاباتهای اروپا بدست می آورند تا شاهد صعود قیمت طلا باشیم. نگرانیهای سرمایه گذاران نسبت به نتیجه انتخابات هلند در روزهای اخیر از قیمت طلا حمایت کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، ذخایر طلای صندوق"اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، روز چهارشنبه ۰.۵۳ درصد افزایش یافت.

طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود هفت درصد رشد قیمت داشته است زیرا ریسکهای سیاسی شامل ریاست جمهوری دونالد ترامپ، انتخاباتهای ملی متعدد در اروپا و فرآیند خروج انگلیس از عضویت اتحادیه اروپا (بریگزیت) تقاضا برای این فلز به عنوان دارایی امن را تقویت کرده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۸ درصد رشد کرد و به ۱۷.۴۳ دلار رسید. این فلز اوایل معاملات به ۱۷.۴۸ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در یک هفته اخیر بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۱.۶۸ درصد افزایش، در ۹۶۴.۹۹ دلار ایستاد. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۱.۱ درصد صعود کرد و ۷۷۱.۵۰ دلار معامله شد.