۰ نفر

محبوبیت بیت کوین نسبت به طلا بیشتر شد

۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۳۷
کد خبر: 180591
محبوبیت بیت کوین نسبت به طلا بیشتر شد

رشد چند برابری سهام های بیت کوین در یک سال گذشته و افت سهام طلای اسپایدر (SPDR) در همین مدت نشان می دهد که محبوبیت بیت کوین نسبت به طلا افزایش یافته است.

به گزارش مجله فوربس، ارزش سهام "بیت کوین اینوستمنت تراست" در ۱۲ ماه گذشته تقریبا سه برابر شده و فقط در سه ماه اخیر بیش از ۳۰ درصد رشد کرده است در حالی که سهام صندوق بین المللی ذخیره طلای "اسپایدر" در ۱۲ ماه گذشته ۳,۷۸ درصد افت کرده و در سه ماه قبل فقط ۴.۴۹ درصد رشد را نشان می دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، این موضوع نشان دهنده افزایش محبوبیت بیت کوین یا همان ارز دیجیتال نسبت به طلا در بین سرمایه گذاران است.

به نوشته فوربس، افزایش بی اعتمادی به ارز های داخلی در پی سیاست های نامفهوم دولت ها، مردم را به سوی بیت کوین سوق داده است.

برای مثال، افزایش ارزش ارز دیجیتال در سه ماه گذشته همزمان با تلاش های هند و ونزوئلا برای خلاص شدن از اسکانس های قدیمی خود بوده است.

مودی نخست وزیر هند و مادورو رییس جمهوری ونزوئلا نقاط مشترک بسیار اندکی با یکدیگر دارند اما هر دو در اواخر سال گذشته سیاست هایی را در پیش گرفتند که منجر به جایگزینی حجم بالایی از اسکناس های قدیمی در گردش، با اسکناس های جدید در هند و سکه در ونزوئلا شد.

این اتفاق دلایل متفاوتی داشت از جمله تلاش مودی برای مبارزه با فساد که مشکل بسیار رایجی در هند است ضمن اینکه مادورو برای جلوگیری از فرار سرمایه از اقتصاد بیمار ونزوئلا تلاش کرده است.

البته برتری بیت کوین نسبت به طلا حداقل برای نسل فعلی که ارز دیجیتال را بهتر از نسل های دیگر درک می کنند، دلایل متعدد دیگری هم دارد.

به عنوان مثال بیت کوین بر خلاف طلا، شیوه پرداخت مناسب تری در سراسر جهان حداقل برای تعدادی از معاملات است.

اما از سوی دیگر موضوع محدودیت عرضه نیز وجود دارد. عرضه بیت کوین تا سقف ۲۱ میلیون است اما عرضه طلا با افزایش قیمت آن، افزایش می یابد چراکه به کارگران معادن طلا انگیزه بیشتری برای استخراج این فلز گرانبها می دهد.

در واقع طلا هم مزیت های خاص خود را دارد چون می تواند به عنوان هدیه آشکار مورد استفاده قرار بگیرد و یا در صنعت جواهرسازی و ساخت برخی از محصولات کاربرد دارد.

به همین دلیل سرمایه گذاران نمی توانند در پورتفولیو خود ارز دیجیتال را جایگزین طلا کنند به خصوص اگر به طور کامل ماهیت ارز دیجیتال را درک نکرده باشند.