۰ نفر

آرامش فلز زرد به هم خورد

۷ اسفند ۱۳۹۵، ۶:۳۸
کد خبر: 178928
آرامش فلز زرد به هم خورد

قیمت فلز زرد از میانه کانال 1200 دلار هم عبور کرد. اونس طلا که هفته گذشته روی بهای 1235 دلار ایستاده بود در سه روز نخست هفته گذشته میلادی نوسان چندانی را تجربه نکرد.

روز دوشنبه بهای 1237 دلار ثبت شد اما اونس روز سه‌شنبه به همان بهای 1235 دلار بازگشت. جالب‌تر اینکه روز چهارشنبه نیز با وجود انتشار صورتجلسه نشست پیشین فدرال‌رزرو آمریکا، دوباره قیمت 1237 دلار رقم خورد. با این همه، پنج‌شنبه روز جهش 12 دلاری تا قیمت 1249 دلار تحت‌تاثیر افت قابل‌توجه شاخص دلار بود. روز جمعه هم با قیمت 1250 دلار شروع شد تا در اولین ساعات کاری آخرین روز هفته، اونس از میانه کانال هم عبور کند. تا ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران قیمت 1256 دلار برای اونس طلا ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی سومین هفته فوریه رقم خورده باشد.

اونس روز چهارشنبه با 2 دلار رشد مواجه شد اما عمده نوسان‌های سومین روز هفته میلادی پیرامون همان قیمت 1235 دلار انجام شد. به گزارش دنیای اقتصاد ، مهم‌ترین خبر روز، واکنش نشان ندادن شدید اونس به مهم‌ترین خبر روز بود. چهارشنبه شب، صورت‌جلسه نشست ژانویه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو منتشر شد که نشان داد کمیته سیاست‌گذار بانک مرکزی آمریکا به‌زودی نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد. این امر، همسو با پیش‌بینی‌ها بود و صورت‌جلسه نکته خاص دیگری نداشت. این در حالی بود که بازارها روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و صبح چهارشنبه را به انتظار این بیانیه نشسته بودند. متن صورت‌جلسه، به جهش شاخص دلار در روز چهارشنبه انجامید اما این جهش چندان طلا را تحت‌فشار قرار نداد چراکه افزایشی‌های فنی همچنان در بازار فلزات گرانبها حاضر بودند. در این روز حتی افت بهای نفت‌خام هم چندان طلا را متاثر نکرد.

شاخص دلار که چهارشنبه تا عدد 37/ 100 واحد جهش کرده بود، پنج‌شنبه تا عدد 05/ 101 واحد تعدیل شد تا اونس جای زیادی برای رشد داشته باشد. به این ترتیب، اونس در چهارمین روز هفته به اوج 5/ 3 ماهه رفت. دیگر عامل رشد ارزش طلا، تشدید خرید فلز زرد به عنوان سرمایه امن بود. این خریدها عمدتا ناشی از ادامه نااطمینانی‌ها درباره سیاست‌های دولت دونالد ترامپ بود. در این روز همزمان با افت شاخص دلار که کمک بزرگی به طلا کرد، بهای نفت‌خام نیز رشد داشت که یار دیگری برای فلز زرد فراهم کرد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه نوشت بهای نفت خام گرفتار حبس بازه‌ای شده است.

اونس روز جمعه هم تحت حمایت عوامل فنی و هم تحت حمایت عوامل بنیادین بود. اونس طلا روز جمعه را روی میانه کانال آغاز کرد و بعد به سرعت رو به افزایش بیشتر گذاشت. شاخص دلار صبح جمعه بیش از پیش تضعیف شد تا دوباره به طلا کمک کند. اثر روند شاخص دلار، بهبود چهره فنی اونس و ادامه نگرانی‌های ترامپی باعث شد که افت بهای نفت خام تاثیری بر روند طلا نداشته باشد. به این ترتیب، اونس روز جمعه اوج 5/ 3ماهه تازه‌ای را تجربه کرد. رویترز روز جمعه نوشت که ادامه نگرانی‌های سیاسی به نفع طلا تمام شده است، درحالی که متن مذاکرات نشست قبلی فدرال‌رزرو نشان می‌دهد که اکثر مقام‌های بانکی آمریکا از افزایش نسبتا زود نرخ بهره حمایت می‌کنند. ولی از سوی دیگر آنها به‌شدت نگران غیرشفاف بودن سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت ترامپ هستند.

برنامه‌های اقتصادی دولت آمریکا هنوز به درستی مشخص نشده و این مساله نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر سخنرانی مهم‌ترامپ در هفته‌جاری در کنگره آمریکا هستند تا شاید سیاست‌های اقتصادی و مالی کاخ سفید نمایان شود. جالب اینجا است که درحالی که اونس از میانه کانال 1200 دلارعبور کرده، بانک جهانی هنوز بر موضع قبلی خود در خصوص عملکرد نه‌چندان مطلوب فلز زرد در سال‌جاری تاکید دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، جان بافز، کارشناس ارشد اقتصادی بانک‌جهانی پیش‌بینی می‌کند که قیمت جهانی طلا امسال با 8 درصد کاهش روبه‌رو خواهد شد و قیمت هر اونس طلا به‌طور میانگین به 1150 دلار خواهد رسید.