۰ نفر

واکنش دلار و پوند به اظهارات ترامپ

۳۰ دی ۱۳۹۵، ۶:۵۴
کد خبر: 171583
واکنش دلار و پوند به اظهارات ترامپ

بازار ارز و طلای تهران در شرایطی که آماده کاهش قیمت‌ها و خالی شدن حباب دلار و سکه به دلیل کاهش تقاضای خرید بود شاهد نوسانات ارزی مربوط به مواضع رییس‌جمهور جدید امریکا و اظهارات نخست‌وزیر انگلیس درباره جدایی از اتحادیه اروپا قرار گرفت ؛

 به‌طوری که صرافان بازار تهران دلار امریکا را با ۳۱تومان کاهش در بازار آزاد عرضه شد و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با ۴هزار و ۵۰۰ تومان کاهش همراه شد.صرافی‌های پایتخت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با ۴هزار و ۵۰۰ تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه یک میلیون و ۱۸۱هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد می‌کردند. با این حال سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر قیمت یک میلیون و ۱۵۵هزار تومان فروختند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، صرافی‌های پایتخت قیمت ۶۰۰ هزار تومان را برای هر قطعه نیم سکه بهار آزادی روی تابلوهای خود ثبت کردند که نسبت به روز سه‌شنبه ۴هزار تومان کاهش نشان می‌دهد همچنین نرخ هر قطعه سکه ربع بهار آزادی با ۳هزار تومان کاهش ۳۱۸هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با هزار تومان کاهش ۲۰۵هزار تومان معامله می‌شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با ۳۱تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه 115هزار و 50 تومان اعلام شد.

صرافی‌های تهران هر دلار امریکا را با ۳۱تومان کاهش 3هزار و 832 تومان داد و ستد می‌کردند. هر پوند انگلیس امروز با ۱۷تومان افزایش 4هزار و 855 تومان و هر یورو با ۱۰تومان کاهش 4هزار و 288تومان قیمت‌گذاری شد.

معاملات بازار جهانی تحت تاثیر نوسانات ارزی مربوط به مواضع رییس‌جمهور جدید امریکا و اظهارات نخست‌وزیر انگلیس درباره جدایی از اتحادیه اروپا قرار گرفتند. حرکت قیمت‌های ارز در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر اظهارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا و ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس قرار گرفت.

شاخص دلار امریکا که این ارز را در برابر سبدی از ارزهای بزرگ دنبال می‌کند 0.3درصد اُفت کرد و در ۱۰۰.۶۴ واحد ایستاد. این شاخص روز سه‌شنبه پس از انتشار اظهارات ترامپ درباره قوی بودن دلار و لطمه آن بر رقابت‌پذیری شرکت‌های امریکایی در برابر رقبای چینی خود، 0.8درصد سقوط کرده بود. اظهارات ترامپ چند دهه سیاست اقتصادی امریکا را نقض کرد. از سوی دیگر اعلام جزییات جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا از سوی ترزا می افزایش 3.1درصدی پوند در برابر دلار را به دنبال داشت با این همه ارز انگلیس اواخر معاملات آسیایی 0.6درصد اُفت کرد و به 1.2336دلار رسید.

تحلیلگران در گروه بانکی ANZ اعلام کردند، رشد چشمگیر ارزش پوند پس از سخنرانی ترزا می‌ نشان داد که دورنمایی جدایی دشوار این کشور از اتحادیه اروپا پیش از این مورد لحاظ قرار گرفته است.

 طلای جهانی در بالاترین قیمت دو ماه گذشته

طلای جهانی روز چهارشنبه تحت تاثیر ابهامات سیاسی که در آستانه تحلیف رییس‌جمهور امریکا و ضعیف شدن دلار نزدیک به بالاترین قیمت چهار هفته گذشته رسیده بود، قرار گرفت.هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار در ۱۲۱۶دلار ایستاد که بالاترین قیمت در 8 هفته اخیر است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا در مصاحبه‌یی که اواخر روز دوشنبه با وال‌استریت ژورنال انجام داد، اظهار کرد: قوی شدن دلار امریکا در برابر یوآن چین به رقابت‌پذیری شرکت‌های امریکایی آسیب زده است.

این اظهارات باعث شد دلار به پایین‌ترین سطح 4هفته اخیر در برابر ارزهای رقیب سقوط کند. کاهش ارزش دلار از معاملات طلا که با این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند، حمایت کرد. از سوی دیگر ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه در سخنرانی خود اعلام کرد: این کشور درصدد جدایی کامل از اتحادیه اروپاست.

نگرانی‌ها نسبت به ابهامات سیاسی که با نزدیک شدن به مراسم تحلیف رییس‌جمهور امریکا تشدید شده همچنین پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را افزایش داده و تقاضا برای طلا به عنوان دارایی مطمئن را تقویت کرده است. از سوی دیگر جان ویلیامز، رییس بانک فدرال سانفرانسیسکو روز سه‌شنبه خواستار افزایش تدریجی نرخ‌های بهره در چند سال آینده برای جلوگیری از داغی بیش از حد اقتصاد و افتادن به ورطه رکود شد.

همچنین لائل برینارد، یکی از مقامات بانک مرکزی امریکا که از موافقان پایین ماندن نرخ‌های بهره بوده است، اظهار کرد: بانک مرکزی در صورت رونق رشد اقتصادی تحت تاثیر سیاست‌های دولت جدید، نرخ‌های بهره را با روند سریع‌تری افزایش خواهد داد.

جانت یلن، رییس بانک مرکزی امریکا، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری سخنرانی خواهد کرد و انتظار می‌رود در اظهاراتش دورنمای روشن‌تری از سیاست پولی را ترسیم کند.نرخ‌های بهره بالاتر تقاضا برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را کاهش داده و از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده است، مالیات شرکت‌ها را کاهش خواهد داد و هزینه بیشتری روی زیرساخت صرف می‌کند. این وعده‌ها از ارزش سهام و دلار امریکا حمایت کرده و به فروش گسترده اوراق قرضه منجر شده است. اما اظهارات حمایت‌گرانه وی همچنین پیام‌های جنجالی که در توییتر ارسال کرده، سرمایه‌گذاران را از ریسک‌پذیری بیشتر بازداشته و علاقه آنها به خرید طلا را افزایش داده است. طلا که در شرایط بی‌ثباتی مالی و تنش‌های ژئوپلیتیکی یک سرمایه‌گذاری‌ مطمئن به‌شمار می‌رود از دسامبر که به پایین‌ترین قیمت در 5/10 ماه اخیر سقوط کرده بود بیش از ۸ درصد افزایش یافته است