۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد؛

دولت مداخله مستقیم کند/ بی‌ثباتی این روزهای بازار ارز موقتی است

۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 162573
دولت مداخله مستقیم کند/ بی‌ثباتی این روزهای بازار ارز موقتی است

کارگزاران بورسی ضمن تاکید بر اینکه این افزایش قیمت نرخ ارز موقتی است، اما خواستار مداخله دولت برای مدیریت و سامان دهی این بازار برای پیشگیری از هرگونه تبعات احتمالی شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اواسط آبان ماه سال جاری بود که  قیمت دلار به یکباره روند صعودی پیش گرفت و خود را به عدد 3910تومان رساند.

نکته جالب توجه اینکه حتی تعطیلات هفته گذشته نیز نتوانست مانع این افزایش نرخ شود، چنانچه با وجود نیمه تعطیل بودن بازار آزاد اما دلار سرکش تر از قبل  خود را تا مرز 4هزار تومان نیز رساند!

البته پس از رشد جهشی نرخ دلار در بازار، «ولی اله سیف» رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اعلام کرد این افزایش، پایدار نیست و بیشتر ناشی از تلفیق شوک انتظاری با تقاضای فصلی ارزها در پایان سال میلادی است.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی  نیز یکشنبه گذشته در همایش بیمه و توسعه در جمع خبرنگاران نوسان های نرخ ارز را در روزهای گذشته طبیعی دانست

باوجود روند افزایشی که دلار پیش گرفته،  برخی ها خبرهای خوش نفتی و افزایش سهم ایران در اوپک را یک دلیل مهم برای این افزایش نرخ ارز دانسته اند.

به هر حال از منظر بسیاری از صاحب نظران اقتصادی این لجام گسیختگی قیمت دلار نباید بیشتر از این ادامه داشته باشد، چرا که تبعات خوبی را برای بازار سرمایه به همراه نخواهد داشت.

این افزایش نرخ صدای رییس کمیسون اقتصادی  مجلس را نیز در آورد چنانچه وی امروز ضمن انتقاد از بی ثباتی در این بازار از دولت وبانک مرکزی خواست برای سروسامان دادن به این وضعیت مداخله مستقیم کنند.

محمدرضا پورابراهیمی درباره تغییرات نرخ ارز در هفته های اخیر افزود: این نوسان ها هم اینک نگرانی های جدی ایجاد کرده است و برخی عوامل خارجی و داخلی در بروز و ظهور آن نقش دارند.

به گفته وی، پیروزی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری منتخب آمریکا با توجه به مواضعی که پیش از پیروزی در انتخابات در قبال ایران مطرح کرده بود، یکی از عوامل خارجی تاثیرگذار است.

البته پور ابراهیمی یقه برجام را نیز گرفت و معتقد است برنامه جامع اقدام مشترک  یکی از عواملی بود که انتظارات در بخش تراز بازرگانی کشور و تصمیم های مربوط به نرخ ارز را متاثر کرد و همین مساله بر دامنه نوسانات ارزی افزود

عوامل داخلی نیز برای افزایش این نرخ ارز از چشم رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دور نماند چنانچه وی تصریح کرد:در هفت ماهه امسال، یک وضعیت تعادلی در منابع و مصارف ارزی و تراز بازرگانی کشور شاهد بودیم، به عبارتی تا پایان مهرماه امسال صادرات غیرنفتی کشور (با احتساب فروش میعانات گازی و گاز طبیعی) بیش از 24 میلیارد دلار و واردات نیز به همین میزان بود.

پورابراهیمی اضافه کرد: پیش بینی می شد با محقق شدن برجام، مثبت شدن قابل توجه تراز بازرگانی کشور را شاهد باشیم، اما مدل تعادل منابع و مصارف ارزی همانند سال های 1393 و 1394 است.

به هر حال مداخله نکردن دولت و بانک مرکزی در بازار آشفته این روز های بازار ارز مورد انتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی است که تقریبا بیشتر این کارشناسان خواستار مدیریت و کنترل بازار ارز شدند.

از منظر ناظران اقتصادی ورود دیر هنگام دولت و متولیان امر برای ساماندهی به این بازار ضمن هموار کردن سفته بازی و باز شدن پای دلالان به این عرصه همه زحمات دولت در کاهش نرخ تورم و تک نرخی کردن آن را در کوتاه مدت هدر خواهد داد.

نوسانات ارز روی بازار سرمایه متفاوت است

سید جلال صادقی شریف کارگزار بازار بورس در خصوص نوسانات این روزهای بازار ارز و تاثیر آن بر بازار سرمایه  به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت:نوسان کنونی در بازار ارز بویژه افزایش قیمتی که در دلار شاهد بودیم  تاثیر خود را هرچند محدود در بازار سرمایه خواهد گذاشت.

مدیر عامل  امید سهم با بیان اینکه  بازگشت دلار 3900تومان این روزها به قیمت 3500بعید است،تصریح کرد:این روند صعودی در قیمت دلار بر روی شرکت های صادراتی اثر مثبت و ارز آوری بیشتری برایشان به دنبال دارد.

شریف  درادامه اظهار داشت:البته شرکت های واردات کننده  همچون خودرویی ها آسیب جدی از این  روند افزایش قیمت می بینند.

وی در پایان گفت:روند صعودی قیمت ارز باید هرچه سریعتر از سوی دولت مدیریت و کنترل  تا از احتمال ایجاد بازار دلالی نیز ممانعت شود.

آغاز سفته بازی در صورت ورود نکردن دولت برای کنترل نرخ ارز

تیمورابوحمزه دیگر کارگزار بورس نیز به این نوسانات نرخ ارز اشاره کرد وگفت:همیشه روند افزایش نرخ ارز یا و حتی کاهش برای برخی  شرکت ها تاثیر مثبت و برخی دیگر نیز آسیب جدی از آن می بینند.

وی به تحصیل کنندگان منابع ارزی همچون پتروشیمی ها اشاره و تصریح کرد:برای این شرکت ها فرصت در آمد بیشتربا دلار حاصل می شود؛اما شرکت های وارد کننده که برای  تداوم و سرپانگه داشتن تولید خود مجبور به واردات هستند، همانند شرکت های خودرویی و شرکت هایی که وابستگی ارزی دارند،هزینه آنها بیشتر از سود عملیاتیشان می شود.

مدیر عامل  ایمن بورس این را هم یاد آور شد که اگر این روند صعودی قیمت ارز از سوی متولیان امر مدیریت و کنترل نشود،قطعا بخشی از سرمایه  های موجود در بورس مسیر انحرافی را طی و به سمت سفته بازی و دلال بازی خواهد رفت.

به اعتقاد ابوحمزه البته  نوسانات نرخ ارز موقتی است و دولت چاره ای مناسب برای کنترل این بازار می اندیشد.

این کارگزار بورس از اتفاقات خوب اوپک نفتی نیز غافل نشد وگفت:با توجه به افزایش سهم نفت ایران در اوپک و انقباضی بودن بودجه سال 96تنش های کنونی در نرخ ارز زیاد دوام نمی آورد و آرامش به این بازار باز خواهد گشت.

دولت برای ثبات ارز  اقدامات مناسبی انجام می دهد

علی اصغر خیبری  از دیگر کارگزاران بورس  نیز با بیان اینکه تاثیر این نوسانات نرخ ارز در بازار سرمایه متفاوت است،گفت:شرکت هایی که ارز آوری  دارند و به اصطلاح بیشترین حجم تولیدشان صادر می شود خوب هرچه قیمت ارز بالاتر رود،سود بیشتری نیز عایدشان می شود.

وی افزود:اما برای وارد کنندگان  مشکلات متعدد از جمله تحمیل هزینه بیشتر را به همراه خواهد داشت.

مدیر عامل ایساتیس پویا به نقش دولت برای ثبات نرخ بازار ارز اشاره و اظهارداشت: دولت  اقدامات مناسب را برای کنترل این بازار انجام خواهد داد،البته این اقدامات بیشتر در بازار تقاضا مشاهده خواهد شد؛چرا که دست دولت در بازار ارز زیاد باز نیست.

این کار گزار بورس پیش بینی کرد که تا پایان سال 5درصد دیگر به قیمت ارز اضافه خواهد شد و دلار 4هزار تومانی در بازار عرضه  بشود.