۰ نفر

معاون بانک مرکزی اعلام کرد؛

دلایل افزایش مقطعی نرخ ارز/ رشد درآمد نفت در راه است

۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۷
کد خبر: 161678
دلایل افزایش مقطعی نرخ ارز/ رشد درآمد نفت در راه است

معاون ارزی بانک مرکزی دلایل افزایش نرخ ارز در بازار آزاد طی هفته های اخیر را اعلام کرد.

غلامعلی کامیاب گفت: اگر به روند تغییرات نرخ ارز در سال های اخیر بنگریم در می یابیم که معمولا در فصل پاییز شاهد یک روند افزایشی هستیم و امسال هم مانند سه سال گذشته این افزایش را تجربه کردیم.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه پیش بینی کرده بودیم که افزایش نرخ ارز کنترل شود اظهارداشت: فعالان اقتصادی در بازار این واقعیت را دریافتند که نرخ های بالای ارز که در روزهای گذشته تجربه شد متناسب با بنیان های اقتصادی کشور نبوده و ادامه نمی یابد.

وی گفت: این افزایش ناشی از عواملی مانند تقاضای مسافرتی و زیارتی، افزایش تقاضا برای واردات کالا و تسویه حساب ها به علت نزدیک شدن به پایان سال میلادی است. براساس مطالعات صورت گرفته با آغاز سال نو میلادی و تقویت ارز توسط صادر کنندگان کالاهای غیرنفتی نرخ ارز روند نزولی پیدا کند.

کامیاب با اشاره به تاثیر توافق اوپک بر کاهش نرخ ارز افزود: بانک مرکزی انتظار کاهش نرخ ارز را داشت زیرا افزایش قیمت نفت که ناشی از توافق اخیر اوپک بود خوشبختانه ایران را نه تنها از کاهش تولید نفت معاف کرد که حتی امکان افزایش تولید هم داد که این انتظارات افزایش در آمد ها را ایجاد کرد که در بازار ارز موثر بود.