۰ نفر

ارز و سکه مرزهای جدید قیمتی را پشت‌سر گذاشتند

۶ آذر ۱۳۹۵، ۵:۱۳
کد خبر: 160591
ارز و سکه مرزهای جدید قیمتی را پشت‌سر گذاشتند

با ادامه روند افزایش قیمت ارز و سکه، طی هفته اخیر قیمت انواع سکه و ارز در بازار تهران رشد داشته و هر پوند انگلیس ۱۰۹تومان گران، دلار 38تومان و سکه 5هزار تومان گران شده است.

 هر دلار امریکا در بازار آزاد طی هفته مورد بررسی ۳۸تومان گران‌تر شد و از مرز 3700تومان گذشت. هر یورو نیز ۷۵تومان رشد قیمت یافته و به بالای 4هزار تومان رسید. پوند نیز طی روزهای گذشته ۱۰۹تومان افزایش داشته و از 4700تومان عبور کرده است. به‌دنبال تقویت نرخ دلار و سایر ارزها، نرخ سکه نیز افزایش نسبی داشته و به بالای یک‌میلیون و 100هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر، دلار و سکه مرزهای جدید 3700 و 1.1میلیون را پشت‌سر گذاشته‌اند.  بررسی تحولات بازار انواع سکه در این هفته نشان می‌دهد که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در طول هفته ۵هزار تومان گران‌تر شده و از یک میلیون و ۱۰۳هزار تومان به یک میلیون و ۱۰۸هزار تومان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۵هزار تومان گران شد و از یک میلیون و ۹۰هزار تومان در روز شنبه به یک‌میلیون و ۹۵هزار تومان در پایان هفته رسید. افزایش ۵هزار تومانی درباره نیم سکه نیز مشاهده می‌شود و هر نیم سکه در روز پنج‌شنبه ۵۶۱هزار تومان فروخته شد.

ربع سکه در طول هفته ۲هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و هر سکه گرمی نیز هزار تومان رشد قیمت داشت. هر گرم طلای ۱۸عیار در این هفته بین ۱۰۹ تا حدود ۱۱۱هزار تومان در نوسان بود.   از این رو، این پرسش مطرح است که دلیل این نوسان در قیمت‌ها و رشد نسبی آن چه بوده و چه تحولاتی در بازار جهانی در جریان است. برخی کارشناسان معتقدند که علت اصلی رشد دلار و سکه، تحولات جهانی حاصل از تقویت ارزش دلار، گزارش اقتصاد امریکا، پیروزی ترامپ، اعلام افزایش نرخ بهره، تصمیم‌های دولت ترامپ بر تحولات جهانی و... است. اما در عین حال برخی کارشناسان معتقدند که حذف ارز مبادله‌یی و اثر آن بر گرانی بازار ارز، حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز، نیز اثر خود را گذاشته و عده‌یی از کارشناسان انتظار دارند که با قیمت 3700 تا 4هزار تومان نرخ ارز یکسان‌سازی یا تک‌نرخی شود.

 تحولات بازار طلا

بهای طلا در جمعه هفته گذشته نسبت به جمعه هفته ماقبل آن، 1.12درصد کاهش یافت. نوسانات هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده 1225تا 1208دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد.

قیمت هر اونس طلا از زمان اعلام نتیجه انتخابات امریکا، بیش از 130دلار کاهش داشته است. مهم‌تر از همه اینکه سطح حمایت کلیدی 1250دلار را شکسته که باعث می‌شود در برابر کاهش بیشتر قیمت، آسیب‌پذیری بالاتری داشته باشد.  جانت یلن رییس فدرال رزرو در نخستین اظهارات رسمی پس از انتخابات امریکا، اعلام کرد با تداوم رشد اقتصادی، بانک مرکزی به افزایش نرخ‌های بهره نزدیک شده است. وی گفت انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور امریکا در برنامه فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک، تغییری نداده است.

همچنین انتشار مجموعه‌یی از آمارهای اقتصادی مطلوب از اقتصاد امریکا احتمال افزایش نرخ‌های بهره در ماه آینده را تقویت کرد. تحلیلگران بازار احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست 13 و 14 دسامبر را 92درصد برآورد می‌کنند.

پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات امریکا که وعده داده با افزایش هزینه روی زیرساخت، به اقتصاد کشور رونق دهد و همچنین آماری که از بهبود رشد اقتصادی حکایت دارند، هزینه‌های استقراض رشد خواهد داشت. لذا این امر به رشد دلار کمک کرده و در مقابل طلا با ریزش روبه‌رو شده است.  طلا در آخرین جمعه آبان ماه تحت‌تاثیر صعود شاخص دلار به بالاترین سطح طی 13سال اخیر و انتظارات فزاینده برای افزایش نرخ‌های بهره امریکا در دسامبر، کاهش یافت و در پایین‌ترین سطح قیمت 9ماه اخیر قرار گرفت.

  عوامل تقویت دلار در برابر سایر ارزها

یلن در نخستین سخنرانی پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در جمع نمایندگان مجلس امریکا عنوان داشت: ارقام اخیر اقتصادی بر افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک تاکید دارند. در صورت عدم بروز تغییر قابل‌توجهی در روند ارقام اقتصادی، پس از این افزایش، روند رشد نرخ بهره کلیدی به کندی ادامه خواهد یافت.

 وی اظهار داشت: انتخاب آقای ترامپ تاثیری بر نظر فدرال رزرو در افزایش زود‌هنگام نرخ بهره کلیدی نخواهد داشت.

یلن گفت: در صورتی که دولت جدید اقدام به کاهش مالیات و افزایش مخارج دولت کند، بانک مرکزی امریکا دیدگاه خود درخصوص آینده اقتصاد امریکا را تغییر خواهد داد. وی به دولت جدید امریکا هشدار داد به قرار گرفتن نرخ بیکاری در سطح بیکاری طبیعی و احتمال افزایش تورم توجه کند. یلن گفت که پس از آخرین جلسه دیدار وی با نمایندگان مجلس امریکا در ماه نوامبر، روند رشد اقتصادی و وضعیت بازار کار بهبود یافته و تورم افزایش داشته است.

دراگی رییس بانک مرکزی اروپا نیز بر ادامه سیاست‌های پولی بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: پس از بحران مالی جهانی، سال 2012 نخستین سالی است که تولید ناخالص داخلی منطقه یورو به سطح قبل از بحران برگشته و اکنون اقتصاد در مسیر پایدار و متعادل در حال بهبود است.

آثار تورمی سیاست‌های مدنظر ترامپ رییس‌جمهور بعدی امریکا، همچنان یکی از مهم‌ترین دلایل تقویت دلار در برابر سایر ارزهاست. سیاست کاهش مالیات بر اشخاص و شرکت‌ها مستلزم تامین منابع جایگزین درآمدی برای دولت است. پیش‌بینی می‌شود ترامپ در سال 2016 بیش از یک تریلیون دلار از طریق انتشار اوراق قرضه تامین مالی کند. این موضوع می‌تواند باعث افزایش سریع تورم شود.

 واکنش مثبت بازارهای سهام و سایر دارایی‌های پرریسک به پیروزی ترامپ بازار دارایی‌ها با درآمد ثابت را از رونق انداخته است. کاهش قیمت اوراق قرضه، نرخ بازدهی اوراق قرضه امریکا را در دو هفته گذشته به‌شدت افزایش داده است. بیشتر شدن شکاف بازدهی اوراق امریکایی در مقایسه با اوراق ژاپنی و آلمانی باعث فروش بیشتر ین و یورو در برابر دلار شده است.

 با اینکه انتظار می‌رفت به‌دلیل افزایش سریع ارزش دلار، بانک مرکزی امریکا تا حدودی نسبت به احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر عقب‌نشینی کند، اما سخنان هفته گذشته یلن در کنگره امریکا نشان داد تغییری در دیدگاه او و اعضای ارشد فدرال رزرو نسبت به سیاست نرخ بهره ایجاد نشده است. سخنان خانم یلن چراغ سبزی به دلالان بازار ارز برای افزایش تقاضای دلار بود.

موج کاهش ارزش یورو در هفته گذشته فقط در برابر دلار نبود و این موضوع پول واحد اروپایی را در برابر پوند انگلیس نیز تضعیف کرد. علاوه بر تقویت دلار، افزایش ریسک سیاسی در منطقه یورو بر سرعت تضعیف ارز واحد اروپایی افزود. درواقع ریسک‌های سیاسی در چند ماه آینده منطقه را تهدید می‌کند.

 بازار طلا بعد از محرم و صفر

بازار طلا و سکه در ایران پس از پشت‌سر گذاشتن نوسانات مربوط به ماه محرم و انتخابات امریکا، کماکان در انتظار اتمام ماه صفر برای دست یافتن به وضعیت پیش از برهه زمانی اشاره شده است و به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان قطعا با اتمام ماه صفر به مرور زمان شاهد افزایش میزان داد و ستد و افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه خواهیم بود.

محمد ولی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ورود به ماه محرم بازار سکه و طلا را تحت‌تاثیر قرار داد تا با کاهش میزان داد و ستد همراه باشیم، اظهار کرد: پس از آن با برگزاری انتخابات امریکا و ایجاد التهاب در بازار جهانی طلا روبه‌رو شدیم اما به مرور زمان قیمت‌ها طی ۱۰روز گذشته با ثبات نسبی همراه بوده و تنها نوسانات افزایشی و کاهشی قابل پیش‌بینی داشته است.

وی ادامه داد: تا پایان ماه صفر نباید انتظار اتفاق خاصی را در بازار طلا و سکه داشته باشیم مگر اینکه مساله غیرقابل پیش‌بینی و تاثیرگذاری در بازارهای جهانی رخ دهد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا با بیان اینکه به نوعی طلا و سکه در انتظار قرار دارند، گفت: برهه کنونی را می‌توان مقطع زمانی «در انتظار» برای طلا و سکه خطاب کرد تا پس از پشت‌سر گذاشتن شرایط مختلف و تاثیرگذار به وضعیت متعادلی برسد. قطعا با سپری شدن ماه صفر به مرور زمان شاهد افزایش میزان داد و ستد و افزایش میزان قیمت‌ها در بازار طلا و سکه خواهیم بود.  وی همچنین به قیمت‌های طلا و سکه در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: قیمت جهانی طلا در ابتدای هفته گذشته به ازای هر اونس ۱۲۱۸دلار بود که در پایان هفته به ۱۱۹۲دلار کاهش یافت. قیمت سکه نیز در ابتدای هفته یک میلیون و ۱۰۱هزار تومان بود که در انتهای هفته به یک میلیون و ۱۱۰هزار تومان افزایش یافت.

 

طلا و ارز