۰ نفر

افزایش نرخ دلار با افزایش تقاضای سفر به عراق

۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۶:۳۳
کد خبر: 158873
افزایش نرخ دلار با افزایش تقاضای سفر به عراق

روز چهارشنبه 26 آبان 95 نرخ رسمی 15 ارز افزایش و 19 ارز کاهش یافت و نرخ 5 ارز هم تغییری نداشته است. دلار با 0.2 تومان افزایش 3203.7 تومان، پوند با 6.6 تومان کاهش 3993.3 تومان و یورو با 2.5 تومان افت قیمت 3442.2 تومان تعیین شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  در بازار آزاد، هر دلار با ۸ تومان افزایش قیمت ۳۶۸۶ تومان، یورو با ۴ تومان کاهش ۳۹۹۱ تومان و پوند با ۳۳ تومان افزایش ۴۶۳۳ تومان فروخته شد. همچنین هر درهم امارات نیز با 2تومان افزایش به رقم ۱۰۱۰ تومان و هر لیر ترکیه نیز با ۴ تومان کاهش به رقم ۱۱۴۸ تومان رسید. در یک ماه اخیر نرخ دلار در بازار تهران بیش از 91تومان افزایش داشته است و فاصله نرخ رسمی و آزاد دلار نیز به 484 تومان افزایش یافته است. درحالی‌که در اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز قاعدتا باید فاصله دو نرخ رسمی و آزاد به هم نزدیک و کاهش یابد. قیمت اونس در بازار جهانی طلا با 2 دلار و 10 سنت کاهش به 1226 دلار و 80 سنت رسید. قیمت سکه طرح جدید با هزار تومان کاهش یک میلیون و 111 هزار تومان، طرح قدیم با 2 هزار تومان کاهش یک میلیون و 95 هزار تومان و نیم سکه با 3 هزار تومان کاهش 568 هزار تومان فروخته شد. ربع سکه هم با هزار تومان نزول قیمت 294 هزار تومان، سکه گرمی بدون تغییر 185 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 312 تومان کاهش 110 هزار و 519 تومان فروخته شد.

به دنبال روند صعودی قیمت دلار دولتی که با سرعت بیشتری نسبت به گذشته پیش می‌رود، به 3204 تومان رسیده و این نرخ از سال ۱۳۹۱ تاکنون که مرکز مبادلات ارزی راه‌اندازی شد و حتی قبل‌تر از آن بالاترین نرخ دلار دولتی محسوب می‌شود.

اگر وعده یکسان‌سازی نرخ ارز تا پایان امسال محقق شود، براساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده دیگر مرکز مبادلات ارزی با رویه فعلی وجود نخواهد داشت و به‌طور طبیعی نرخ‌گذاری ارز در این مرکز انجام نمی‌شود. با این حال قیمت‌گذاری دلار دولتی در شرایطی می‌تواند حداقل تا 4ماه دیگر ادامه داشته باشد که بعید نیست در صورت ادامه روند افزایشی دلار بانکی، نرخ آن رشد‌های بیشتری را نیز تجربه کرده و نرخ‌های بیش از ۳۳۰۰ تومان را هم پشت سر بگذارد. این در حالی است که در حال حاضر و با نوسانی که اخیرا در بازار آزاد ارز ایجاد شد، قیمت دلار در این بخش نیز روند صعودی داشت و۳۶۸۰ و حتی برای امروز تا ۳۷۰۰تومان هم از سوی صرافی‌ها رقم خورده است. نرخ‌هایی که فاصله را به بیش از ۴۵۰ و تا ۵۰۰ تومان هم می‌رساند.

افزایش نرخ دلار در بازار آزاد ارز در این روزها‌ را گرچه به‌طور محدود می‌توان از جو ناشی از نتایج انتخابات امریکا دانست، اما مشخص آن است که افزایش تقاضای ارز از سوی مسافران اربعین، به هر صورت در تغییرات قیمت دلار آزاد اثرگذار بوده است. این در حالی است که در سال گذشته در چنین زمانی هم با بالا رفتن تقاضای ارز اربعین نرخ دلار در بازار تا ۳۷۰۰ تومان هم پیش رفته بود.

 افزایش نرخ دلار

نرخ دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر روند افزایشی به خود گرفت و با ثبات تقریبی قیمت، ۳۶8۵ تومان فروخته می‌شود که رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا در این باره گفت: روند افزایشی قیمت دلار متوقف شده و پیش‌بینی می‌شود در روزها و هفته‌های آینده بازار شرایط باثبات‌تری داشته باشد.

ابراهیم محمد ولی  گفت: وضعیت بازار دلار در روزهای اخیر با نوسانی همراه بود و قیمت دلار روند افزایشی داشته است. وی افزود: البته این روند افزایشی تا دیروز ادامه داشت، اما قیمت دلار حدود ۳۶۷۰ تا ۳۶۸۰ تومان است و می‌توان گفت افزایش نرخ دلار در بازار متوقف شده است. این حرکت افزایشی دلار در روزهای اخیر بیشتر پس از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اتفاق افتاد، اما در ادامه و در روزهای بعد بازار شرایط متعادل‌تری پیدا کرد.

رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر درباره وضعیت بازار دلار و شرایط عرضه و تقاضا در روزهای بعد تصریح کرد: به نظر می‌رسد طی روزهای آینده بازار دلار شرایط باثبات‌تر و متعادل‌تری داشته باشد، وضعیت عرضه و تقاضا به تعادل بیشتری برسد و درنتیجه قیمت‌ها نوسان چندانی نخواهند داشت.

محمدولی پیش‌بینی کرد که وضعیت ثبات در بازار طلا نیز در روزهای آینده وجود داشته باشد و حرکت افزایشی قیمت طلا به ثبات برسد.

وی درباره تاثیر فرارسیدن اربعین و سفر زائران از ایران به کربلا گفت: به‌طور طبیعی در زمان اربعین و ماه صفر قیمت دلار تا حدودی افزایش پیدا می‌کند، ‌چون اگر به‌طور متوسط اینطور در نظر بگیریم که هر مسافر ۱۰۰ دلار با خود همراه داشته باشد، رقم قابل توجهی خواهد شد و تاثیرات خود را در بازار ارز در جهت افزایش قیمت خواهد گذاشت.

 سقوط بی‌سابقه نرخ یوآن چین

 برای نخستین بار در 8سال گذشته ارزش یوآن -واحد پول ملی چین- به پایین‌ترین میزان سقوط کرده است که بسیاری آن را معلول پیروزی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آینده امریکا و نگرانی‌های بازار چین از این بابت می‌دانند. رکود اقتصادی، کاهش حجم تجارت خارجی، تغییر در نرخ بهره بانکی در امریکا به خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در این موضوع دخیل بوده است.

با این وصف گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در چین به‌شدت نگران سیاست‌های نامشخص اقتصادی ترامپ در برابر کشورشان هستند. به‌خصوص آنکه وی در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری گفته بود که اگر پیروز شود، تعرفه روی واردات از چین را تا 45 درصد ارتقا خواهد داد.

امروز تارنمای یی‌سی چین گزارش کرد که هر دلار اکنون با 6.84 یوآن در بازار معامله می‌شود.

ضعیف‌تر شدن یوآن به صادر‌کنندگان چینی قدرت می‌دهد کالاهای‌شان را ارزان‌تر تولید کرده و به کشورهای دیگر صادر کنند. از سوی دیگر کاهش سخت‌گیری‌های بانک مرکزی چین با توجه به نوسانات نرخ ارز در بازار داخلی و بین‌المللی باعث شده تا ارزش یوآن بار دیگر در برابر دلار امریکا تضعیف شود.

ماه گذشته میلادی بانک مرکزی چین اعلام کرد که نرخ یوآن در برابر دلار به هر دلار معادل 6.70 یوآن کاهش یافته است که پایین‌ترین ارزش پول چین از سال 2010 میلادی به حساب می‌آید. تارنمای چاینا ارگ می‌نویسد که برگزیت هم موجب شده است تا برای نخستین بار در 31 سال گذشته پوند به تدریج در برابر دلار ضعیف شود. بانک مرکزی چین اعلام کرده که در آستانه تقویت دلار در بازار جهانی، طبیعی است که ارزش ارزهای دیگر تضعیف شود و یوآن چین هم در همین شرایط قرار گرفته است. این بانک می‌افزاید که از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تقریبا همه ارزهای جهان در برابر دلار امریکا ضعیف شده‌اند.