۰ نفر

کم‌جانی سکه در مسیر صعود

۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۵:۵۹
کد خبر: 144587
کم‌جانی سکه در مسیر صعود

در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی یک کانال قیمتی بالا رفت، حال آنکه، پتانسیل رشد بیشتری داشت.

 روز چهارشنبه، سکه با 5 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 124 هزار تومان رسید. صعود بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که فلز گرانبهای داخلی را در مسیر افزایشی قرار داد. با این وجود، سکه متناسب با افزایش طلای جهانی بالا نرفت. به گزارش دنیای اقتصاد ، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا ساعت 15 چهارشنبه، ارزش ذاتی سکه یک میلیون و 131 هزار تومان و 7 هزار تومان بالاتر از قیمت بازار بود. این موضوع، به‌طور آشکاری نشان‌دهنده متناسب نبودن رشد سکه با طلای جهانی بود. برخی حاضران در بازار، احتیاط معامله‌گران را مهم‌ترین عاملی دانستند که موجب شد، سکه طلا در راه صعود جسارت زیادی از خود بروز ندهد.

برخلاف افزایش بهای سکه، روز چهارشنبه، دلار 2 تومان افت را تجربه کرد و روی قیمت 3هزار و 552 تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، در حالی که تعدادی از معامله‌گران انتظار داشتند، تحت‌تاثیر رشد بهای اونس، قیمت دلار در بازار داخلی به زیر مرز 3 هزار و 550 تومان برود، این اتفاق رخ نداد. به گفته فعالان، انتظاراتی چون افزایش تقاضای مسافرتی و آغاز خریدهای ارزی جهت سفر به عتبات عالیات از قیمت دلار پشتیبانی کردند. به اعتقاد حاضران در بازار،کاهش عرضه بازارساز دیگر عاملی بود که موجب شد دلار نوسان زیادی را تجربه نکند.

شروع افزایشی، ادامه آرام

در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهارآزادی شروع پرهیجانی داشت، ولی هر چقدر از شروع بازار گذشت، دامنه نوسانات محدودتر شد. روز چهارشنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 126 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 7 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس تا مرز روانی هزار و 350 دلار نیرومندترین عاملی بود که فلز گرانبهای داخلی را در ابتدای روز با رشد 7/ 0 درصدی مواجه کرد. با این حال، در ادامه روز، اونس جهانی از یکسو رشد قابل توجهی را تجربه نکرد و از سوی دیگر، شاخص ارزی هم گرایش چندانی به افزایش قیمت از خود نشان نداد. در کنار این، معامله‌گران سکه نیز بیشتر راه احتیاطی را در پیش گرفتند تا تمام این عوامل دست به دست هم بدهند که در ادامه روز فلز گرانبهای داخلی نوسان افزایشی خاصی را تجربه نکند و در دامنه محدودی نوسان کند.

از ساعت 11 تا ساعت 15، سکه تمام بهار آزادی در دامنه محدود یک میلیون و 124 هزار تومان تا یک میلیون و 127 هزار تومان نوسان کرد و نهایتا روی کف دامنه یاد شده به کار خود پایان داد. این در حالی بود که ساعت 15، ارزش ذاتی سکه تمام بهار آزادی بالای یک میلیون و 130 هزار تومان بود. در نتیجه، بالاتر رفتن ارزش ذاتی سکه از قیمت بازاری آن، حباب قیمت منفی شد، امری که نشان‌دهنده آن بود که فلز گرانبهای داخلی توانایی رشد بیشتری داشت. برخی فعالان، احتیاط معامله‌گران بازار را مهم‌ترین عاملی دانستند که منجر به منفی شدن حباب شد. به گفته آنها، تعداد زیادی از معامله‌گران دید مشخصی نسبت به آینده قیمت اونس نداشتند، در نتیجه تصمیم گرفتند مداخله چندانی در بازار روز سه‌شنبه نکنند. به گفته برخی حاضران در بازار، صعود بهای اونس در بازارهای جهانی این تصور را در ذهن معامله‌گران داخلی ایجاد نکرد که روند قیمت آن در ادامه افزایشی خواهد بود، در نتیجه بیشتر ترجیح دادند که احتیاط کنند. به گفته برخی سکه بازان، افزایش بهای اونس در انتهای روز سه‌شنبه و ساعات ابتدایی چهارشنبه می‌تواند یک اتفاق باشد و تبدیل به روند نشود. همین دیدگاه در احتیاط آنها بی‌تاثیر نبوده است.

همسو با افزایش سکه تمام، روز چهارشنبه نیم سکه با 2 هزار تومان رشد به قیمت 573هزار تومان رسید. ربع سکه نیز روز افزایشی را پشت‌سر گذاشت و توانست با 2 هزار تومان رشد از مرز 300 هزار تومانی عبور کرده و به قیمت 301 هزار تومان برسد. معامله‌گران بازار داخلی انتظار دارند که به‌دلیل تعطیلات مناسبتی پیش رو، قیمت سکه‌های کوچک در روزهای آینده رشد بیشتری را تجربه کند.

مقاومت هفتگی

قیمت دلار در پنجمین روز هفته بار دیگر پیرامون مرز 3 هزار و 550 تومان نوسان کرد. روز چهارشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 551 تومان آغاز کرد که کاهشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. در حالی که برخی فعالان انتظار داشتند در ادامه روز تحت‌تاثیر فشار فروش معامله‌گران، قیمت به زیر مرز 0553 تومان برود، دلار ایستادگی کرد و جز در مقاطع کوتاهی از روز، بالای مرز باقی ماند. مقاومت بازار موجب شد که نهایتا روز چهارشنبه، دلار کار خود را با قیمت 3 هزار و 552 تومان به پایان برساند که تنها 2 تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود. به این ترتیب، این ارز برای چهارمین روز متوالی در برابر نزول به زیر مرز روانی مقاومت کرد. این امر موجب می‌شود که برخی معامله‌گران نسبت به آینده دلار خوشبین‌تر شوند، هرچند که دیدگاه‌های متمایزتری نیز در بازار وجود دارد. به‌عنوان مثال، برخی فعالان، ماندگاری دلار در بالای مرز را به کاهش عرضه بازارساز نسبت دادند.

کاهش عرضه

برخی فعالان بازار ارز، کاهش عرضه بازارساز را یکی از عواملی دانستند که به کاهش نوسان در روز چهارشنبه کمک کرد. به گفته این دسته، در صورتی که در پنجمین روز هفته، فشار عرضه صرافی‌های بانکی مانند روزهای گذشته بود، قیمت دلار نوسان کاهش بیشتری را تجربه می‌کرد؛ با این حال، تعدادی از فعالان اعتقاد دارند که بازارساز بیشتر از مدیریت قیمت تلاش کرده است که نوسانات بازار را مدیریت کند و همین امر در میزان عرضه روز چهارشنبه اثر داشته است. البته ناگفته نماند که انتظار برای افزایش تقاضا در انتهای تابستان دیگر عاملی است که موجب شد، قیمت دلار بالای مرز 3 هزار و 550 تومان باقی بماند. به اعتقاد برخی معامله‌گران، در روزهای پیش رو میزان تقاضای مسافرتی در بازار بالا می‌رود و این انتظار موجب می‌شود که بازار در برابر افت قیمت مقاومت کند.

رشد ارزهای اروپایی

همسو با افت دلار در بازار آزاد، در مرکز مبادلات ارزی، نرخ رسمی دلار 2 ریال کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 128تومان و 7 ریال رسید. به‌نظر می‌رسد، پایین آمدن نرخ رسمی ناشی از تضعیف ارزش شاخص دلار در بازارهای جهانی بود، چنانکه می‌توان افزایش قیمت پوند و یورو را به تقویت این دو ارز در بازارهای جهانی نسبت داد. روز چهارشنبه، پوند مبادله‌ای با افزایش 31تومانی به قیمت 4 هزار و 200 تومان رسید. نرخ رسمی یورو نیز 32 تومان بالا رفت و به قیمت 3 هزار و 522 تومان رسید. به گفته برخی از فعالان، تقویت ارزش دو ارز اروپایی در برابر دلار در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که به افزایش آنها در بازار داخلی کمک کرد. همسو با مرکز مبادلات، روز چهارشنبه، پوند در بازار آزاد 25 تومان تومان رشد کرد و به قیمت 4 هزار و 770 تومان رسید. یورو نیز با افزایش 20 تومانی از مرز 4 هزار تومان عبور کرد و به قیمت 4 هزار و 10 تومان رسید.

 

1068005_859d5a1a-dfe2-4e74-ac8a-0cade8e61028