۰ نفر

مقاومت سینوسی در بازار طلا

۳ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۱۸
کد خبر: 136941
مقاومت سینوسی در بازار طلا

دومین هفته افت ارزش فلز زرد، بهای اونس طلا را به محدوده 1320 دلار برد.

 اونس که پیش از دو هفته گذشته، 6 هفته رشد پیاپی و بالاترین قیمت‌ها در حدود 2 سال گذشته را تجربه کرده بود، روز جمعه روی قیمت 1322 دلار ایستاد. ثبت این قیمت به معنای افت 1/ 1 درصدی بهای طلا در 5 روز کاری گذشته است. اونس در هفته پیش از آن نیز حدود 2 درصد از ارزش خود را از دست داده بود. با این همه معامله‌گران و کارشناسان بازار فلزهای گرانبها همچنان به روند طلا در آخرین هفته ماه ژوئیه خوش‌بین هستند. به گزارش دنیای اقتصاد ، یکی از دلایل این خوش‌بینی روند سینوسی بهای طلا در هفته گذشته است که نشان می‌دهد بازار به‌راحتی در برابر افت کوتاه نخواهد آمد. بهای اونس طلا روز دوشنبه 9 دلار افت،‌ اما روز سه‌شنبه 4 دلار رشد کرد. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هم روزهای سقوط 17 دلاری و جهش 16 دلاری بودند تا دست آخر روز جمعه،‌ روز تکرار افت 9 دلاری باشد.

با پایان ماه هفتم میلادی، «روزهای سگی» طلا، روزهای کاهش حجم معاملات، از راه خواهند رسید، با این حال، رشد فنی و بنیادی طلا همچنان محتمل است. رشد فنی می‌تواند نتیجه تعدیل روند دو هفته گذشته باشد و رشد بنیادی، نتیجه چالش‌های مختلف روبه‌روی اقتصاد جهان. گرچه رشد شاخص‌های بورس و دلار می‌تواند هر رشدی را محدود کند. در نهایت این امر را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که محتمل شدن دوباره افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا هم می‌تواند فشار بر فلز زرد را تشدید کند. در این شرایط، مرور تحولات هفته گذشته، پیش از آغاز آخرین هفته کاری ماه ژوئیه، جالب توجه است.

شروع کاهشی

اونس طلا در نخستین روز کاری هفته گذشته با 9 دلار کاهش به قیمت 1328 دلار رسید. پایگاه اینترنتی کیتکو، بازار روز دوشنبه را به لحاظ حجم معاملات، آرام توصیف کرد کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه نوشت که معامله‌گران در این روز با داده‌های بنیادی تازه‌ای روبه‌رو نبودند تا بازار حالت انتظاری به خود بگیرد. هیچ یک از اقتصادهای عمده جهان در این روز داده مهمی منتشر نکردند که بتواند بازار فلزهای گرانبها را تحت‌تاثیر قرار دهد. با این همه، در این روز اونس پس از آنکه تحت‌فشار سودگیری برخی از معامله‌گران قرار گرفت، از پوشش معامله‌گران برای پایان موقعیت فروش در معاملات آتی و شناسایی سود در معاملات نقدی متاثر شد. طلا در ابتدای هفته کاری جدید هم با خریدهای مربوط به سرمایه امن مواجه بود، با این همه ادامه رشد بازارهای سهام، اثر خرید طلا به عنوان سرمایه امن را تا اندازه‌ای خنثی کرد. عمده بازارهای سهام جهان در روز دوشنبه تقویت شدند. شاخص «اس اند پی 500» آمریکا در این روز به رکورد تازه‌ای نزدیک شد. رشد بورس‌ها در روز دوشنبه و هفته پیش از آن مربوط به فاصله گرفتن بازارها از «برگزیت»، تشدید احتمال انبساطی‌تر شدن سیاست پولی بیشتر بانک‌های مرکزی و محتمل نبودن انقباضی‌تر شدن سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا بود. البته عامل آخر در ادامه هفته، تغییر کرد. روز دوشنبه، اولین روز کاری پس از پایان جریان‌های وابسته به کودتای نافرجام ترکیه، شاخص‌های سهام به مسلط شدن دوباره دولت «عدالت و توسعه» بر امور نیز واکنش نشان دادند. در اولین روز هفته، افت شاخص دلار به نفع طلا عمل کرد، اما افت بهای نفت خام باعث فشار بر فلز زرد شد. درهرحال،‌ روند روز دوشنبه، ادامه روند تعدیل هفته پیش از آن بود.

روز مقاومت

روز سه‌شنبه روز رشد 4 دلاری طلا و ثبت قیمت 1332 دلار برای اونس بود. اونس در حالی در دومین روز کاری هفته با رشد روبه‌رو شد که بیشتر بازارهای کالاهای خام تحت‌فشار بودند. آنچه روز سه‌شنبه به طلا کمک کرد، افت شاخص‌های سهام جهان و تعدیل فنی اونس در پی فشار فروش روزهای قبل بود. این در حالی بود که رشد شاخص دلار توانست روند بیشتر کالاها را کاهشی کند. این وضعیت باعث شد معامله‌گران بازار طلا بیش از پیش به این کالای سرمایه‌ای خوش‌بین شوند. در دومین روز کاری هفته، حتی عوامل خارجی نیز به ضرر طلا کار کردند. روز سه‌شنبه شاخص دلار تقویت و همزمان بهای نفت خام تضعیف شد. آنچه در این روز به رشد شاخص دلار منجر شد، انتشار داده‌های بهتر از انتظار در گزارش بازار مسکن ایالات‌متحده بود. براساس این گزارش، ساخت و ساز خانه در ماه ژوئن، 8/ 4درصد رشد داشته است. رقم مورد انتظار 9/ 0درصد بود. از سوی دیگر، آنچه باعث افت بهای نفت خام شد، ادامه نگرانی‌ها درباره مازاد تولید در بازار انرژی بود. روز سه‌شنبه روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی اشاره کرد که بیشتر مقام‌های کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به این نتیجه رسیده‌اند که انقباضی‌تر شدن سیاست پولی آمریکا در همین سال میلادی ممکن است. این تحلیل دلار را تقویت و کالاهای خام را تضعیف کرد.

در محدوده 1310

اما مقاومت روز سه‌شنبه پایدار نبود تا اونس در سومین روز کاری هفته به کف 3 هفته‌ای سقوط کند. قیمت نهایی این روز 1315 دلار بود. سقوط 17 دلاری روز چهارشنبه عمدتا ناشی از تقویت دلار و جهش بازارهای سهام بود. در این روز ادامه رشد شاخص دلار و همچنین افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام،‌ اونس فلز زرد را به محدوده 1310 دلار برد. رشد بهای نفت خام تنها عامل مهمی بود که روز چهارشنبه به نفع طلا کار کرد، اما نتوانست کاری از پیش ببرد. رشد بازارهای سهام در سومین روز کاری هفته در ادامه روند دو هفته پیش از آن بود. بورس‌ها که چند روزی با شوک ناشی از «برگزیت» مواجه بودند، با فاصله گرفتن از این رویداد، شروع به جهش و حتی ثبت رکورد کردند. چهارشنبه بیشتر بازارهای سهام در انتظار تحولات تازه در نشست بانک مرکزی اروپا نیز بودند. کمتر کسی انتظار داشت که در نشست پنج‌شنبه این نهاد، افزایش محرک‌های مالی تصویب شود،‌ اما بیشتر معامله‌گران انتظار داشتند رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست خبری خود، برنامه‌های تازه‌ای را در مورد سیاست‌های انبساطی اعلام کند. چنین انتظاری به رشد بورس‌ها کمک کرد. در هفته‌های اخیر، افزایش احتمال انبساطی‌تر شدن سیاست پولی بیشتر بانک‌های مرکزی مهم جهان،‌ معامله‌گران بورس را امیدوار کرده است.

روز بازگشت

اما پنج‌شنبه بخت با طلا یار بود تا بتواند دوباره به محدوده 1330 دلار بازگردد. روند چهارمین روز کاری هفته عمدتا ناشی از جهش اصلاحی پس از ثبت کف قیمتی 3هفته‌ای در روز چهارشنبه بود. در این روز شناسایی سود و پوشش معامله‌گران برای پایان موقعیت فروش، اونس را تا قیمت 1331دلار بالا برد. البته شاخص دلار نیز در این روز تضعیف شد تا یک عامل خارجی هم به نفع طلا کار کرده باشد؛ اما مهم‌ترین خبر روز پنج‌شنبه برگزاری نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا بود. همسو با انتظارات، این نشست شاهد تصویب افزایش محرک‌های مالی نبود. اما ماریو دراگی،‌ رئیس این نهاد هم در نشست خبری خود هیچ برنامه قابل ملاحظه‌ای برای این امر ارائه نکرد. این وضعیت به افت بازارهای سهام منجر شد تا عامل کمکی دیگری نیز برای طلا پیدا شود. افت بهای نفت خام، تنها عامل مهمی بود که در این روز به ضرر طلا کار کرد. دیگر خبر روز پنج‌شنبه جهش ین ژاپن مقابل دلار ایالات‌متحده در پی انتشار سخنان تازه رئیس بانک مرکزی ژاپن بود. ‌هاروهیکو کورودا روز پنج‌شنبه گفت که حامی «پول‌هلیکوپتری» نیست و اشاره کرد که نهاد تحت ریاست او به اقدامات تسهیلی انبساطی افراطی روی نخواهد آورد.

تکرار شروع

اما جهش روز پنج‌شنبه هم ماندگار نبود. اونس روز جمعه را با قیمت کمتر 1326 دلار آغاز کرد و در ادامه روز نیز عمدتا در مسیر افت قرار داشت. افت ارزش طلا در آخرین روز کاری هفته در حالی رخ داد که بازارهای سهام در حال افت بودند. این روند ناشی از تعدیل فنی و همچنین مشاهده اولین نشانه‌ها از اثرگذاری برگزیت بر اقتصاد بریتانیا بود. همزمان تضعیف دلار به نفع طلا،‌ اما افت بهای نفت خام به ضرر آن عمل می‌کرد. نتیجه اثرگذاری این عوامل افت طلا تا قیمت 1322 دلار بود.

یک عامل مهم که روز جمعه باعث خنثی شدن عوامل افزایشی شد، چشم‌انداز تازه درباره سیاست پولی فدرال رزرو بود. با توجه به انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا به‌نظر می‌رسد که انتظارات درخصوص افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بیشتر شده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. تحلیلگران معتقدند که بازار هم‌اکنون منتظر برگزاری نشست مهم و حساس فدرال رزرو آمریکا در چهارشنبه هفته جاری است.